Zooaffärer i GBG?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hgus
    • July 2003
    • 221

    Zooaffärer i GBG?

    Jag har varit på; (Om det inte är namnet, så är det området + zoo... )
    Backa zoo
    Backaplan zoo
    Femman zoo
    Vasa zoo (bra priser på tillbehör här)
    Linné zoo (vid linnéplatsen)

    Vilka finns det mer? Och då menar jag främst affärer som har stort sortiment. Finns det inte någon i Kungsbacka som är stor?

    Åsså undrar jag om någon har sett riccia fluitans någonstans...
  • Peter1904
    • February 2003
    • 1079

    #2
    Bästa affären tycker jag är Herkules Zoo. Stort sortiment och mycket bra priser.

    Kommentar

    • hgus
      • July 2003
      • 221

      #3
      Var ligger den?

      Kommentar

      • atrix
        • February 2003
        • 1377

        #4
        Herkules zoo heter affären som jag brukar handla på och den ligger på herkulesgatan, på hisingen, precis innan backaplan. Jag kan ju säga att dom tyvärr inte har Ricca där, har själv frågat ett antal gånger, tyvärr.
        Mvh Mattias

        Kommentar

        • Daniel Odell
          • November 2002
          • 1595

          #5
          hgus: zoomässan i kungsbacka är super! aldrig sett ett sånt utbud av arter fisk nån annanstans i sverige.
          fish r friend

          Kommentar

          • Lisasan
            • August 2003
            • 32

            #6
            Lite åsikter i frågan... Observera att detta endast är mina personliga erfarenheter, och andra kan mycket väl uppfatta dessa affärer på andra sätt.

            Herkules zoo på Herkulesgatan, Hisingen, har stort sortiment och bra priser. Dock tycker inte jag att man ska rådfråga personalen för viljan att sälja verkar gå före allt annat. Inte sällan ser man felaktig märkning av fiskarna. Dessutom är jag själv skeptisk emot att denna affär säljer t ex ballongmolly och andra sjukligt deformerade fiskar, och paroonhajar till små akvarier, men det är ju en smaksak vad man vill stödja. Dödligheten bland de fiskar jag köpt härifrån är betydligt större än annars, vilket kanske kan bero på att dom har en stor omsättning och inte har möjlighet att ha fisken i karantän.

            TROP akvariefiskimport vid Kaggeledstorget är också en butik med stort sortiment. Men tyvärr går viljan att sälja före allt annat här också enligt min egen erfarenhet. Här kan man också ofta hitta sjukligt deformerade fiskar, t ex glasaborrar med injicerad färg, och det vill inte jag stödja om jag kan undvika det.

            Nols ciklidhobby ligger i Nol, en bit utanför Göteborg, men affären är såpass bra att det lönar sig att åka dit. Här finns mycket ciklider men även ett ganska stort utbud av andra fiskar och akvarieprylar. Jag tycker man får bra hjälp, fisken är av ypperlig kvalite och priset är oftast oerhört bra. Ägaren är månne lite rörig, men han gör verkligen sitt bästa för att hjälpa kunderna och han har ett stort kunskapsförråd.

            Ciklidkällaren i Lerum har jag bara besökt vid ett tillfälle, men då blev jag ganska imponerad. Stort sortiment, bra priser och både trevlig och kunnig ägare kan aldrig slå fel.

            Majornas zoo Ciklidkällaren på Älvsborgsgatan är en "uppstickare" bland göteborgsbutikerna som verkligen är intressant. Ägaren är mycket seriös och vill hellre ha nöjda kunder än en fet dagskassa. Han säljer heller aldrig fisk om han inte är säker på att den är felfri. Dock är sortimentet än så länge ganska litet, så ska man ha tag på något speciellt är det nog bäst att ringa och kolla först. Dock håller denna affär på att bygga ut, så det blir större och större sortiment efter hand.

            Femmans zoo är svindyra och personalen är inte särskilt kunniga. Här har jag tyvärr många gånger sett extremt många döda, deformerade och skadade fiskar till salu.

            Godhemsgatans zoo i korsningen Kungsladugårdsgatan / Godhemsgatan är hyfsat billiga, men med en ägare som inte är särskilt kunnig eller intresserad. Fiskarna har varit i varierande kvalité, från kar med tetror med bara krökta ryggar i till kar med fantastiskt fina pirayor. Utbudet är ett standardsortiment, men då och då dyker det upp lite mer ovanliga arter här.

            Zoomässan i Kungsbacka får ofta bra kritik, men de gånger jag har varit där har jag fått dåliga råd och jag har sett dåligt skötta kar med mycket döda eller deformerade fiskar. Men eftersom jag bara varit där vid ett par tillfällen kan det mycket väl vara bättre annars. Sortimentet är i alla fall rätt stort.

            Gubbero zoo (tror jag den heter) på Gubberogatan i Gbg är hyfsat bra vad gäller kvalitet och pris, men de gånger jag har varit där har jag stött på mycket dåligt (o)utbildad personal. Det är möjligt att det är bättre nu, men tidigare har dom knappt kunnat skilja en tetra från en guppy. Utbudet har tidigare varit ganska dåligt, men det har funnits ett "standardsortiment" i alla fall.

            Det var de jag kunde komma på just nu...

            Kommentar

            • Lisasan
              • August 2003
              • 32

              #7
              Jädrars, det var inte meningen att skriva en roman... :-)

              Kommentar

              • Torstensson
                • June 2002
                • 1964

                #8
                Tropfiskimport!

                Kommentar

                • hgus
                  • July 2003
                  • 221

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Lisasan
                  Jädrars, det var inte meningen att skriva en roman... :-)
                  Mig passar det utmärkt! *tacksam*

                  Kommentar

                  • hgus
                    • July 2003
                    • 221

                    #10
                    Nu har jag varit på Herkulesgatan och Djurens Hus på hemvägen. Djurens Hus var väl hyfsat, men hade iaf ganska mycket, jämfört med vad jag dittils sett.

                    Men sedan gick jag till (jag fick iofs hjälp att hitta och skjuts av den trevligaste busschaufför jag hittils träffat... ) Herkulesgatans zoo, och det var den finaste zooaffär jag hittils sett, måste jag säga. Mycket fräscha akvarier, även om vissa akvarier var överfulla (rea på neontetror...). Jag gick omkring i säkert en timme och njöt! Billigt var det också.

                    Återstår att se zoomässan, men det dröjer nog, är jag rädd...

                    Tack så hemskt mycket för tipsen iaf!

                    Kommentar

                    • sune
                      • May 2003
                      • 137

                      #11
                      Zoo affären på Frölunda torg är helt OK!

                      Fick en mycket bra hjälp av dom med slöjstjärten jag just tagit över efter vanvård.

                      Inte så mycket fisk kanske om man jämnför med kungsbacka men dom har väldigt bra kvalité.
                      MVH

                      Susanne

                      Kommentar

                      • MagicFingers
                        • November 2003
                        • 3136

                        #12
                        Hoppar in här jag med..

                        Herkules zoo, 2 flaggciklider, 3v döda, 10glasblodsfentetror, 5 döda 4 första veckan, 2 guppy 1 död. tja...

                        Ciklidleken i lerum (inte källaren)http://come.to/ciklidleken
                        1gyppyhane 2 dar fick ny. 1 koiscalare död 3v, 1flaggciklid 3v död.
                        okay ställe, inte mkt än ciklider dock, mkt från afrika...

                        HORNBACH, det é stället man skall köpa fisk och växter ifrån, okay att många är förkylda, men jag har nog "sparat" en 3-400:- på att dom missat antal köpta fiskar och växter...
                        så om ett par "faller bort" så é det inte hela världen, 1 guppy har dött för mig från dom MEN hon han föda innan!..

                        84-ans zoo.. ptja... sävedalen.. lite mkt reklam för SERA där...

                        Angeredszoo udda varor (artemiakläckare tex) ..okay..
                        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                        Nunc Est Bibendum

                        Kommentar

                        • metcrue
                          • November 2002
                          • 212

                          #13
                          Marinakvariet
                          Daniel Olsson

                          Kommentar

                          • mavve
                            • August 2003
                            • 283

                            #14
                            Observera att det jag skriver är <b>min</b> uppfattning från de tillfälle jag besökt butikerna. Kanske rätt ibland men inte alltid....

                            <b>Herkules Zoo</b> - de har onekligen stort sortiment och fräscha kar. Det ställe jag handlar oftast på. Jag har råkat ut för att 1 av 4 fjärilsciklider dog omgående och 1 av två kakaduaciklider även dog ganska direkt. I övrigt har det varit bra fisk. Bra priser också på det mesta.

                            <b>Ciklidkällaren (Majorna)</b> - En butik som är på G. De håller på med utbyggnad i källaren och som tidigare nämnts är han mån om att endast sälja frisk fisk och håller 14d karantän och säljer inte från kar där han anar att det inte står rätt till. Kommer med tiden ta in mer dvärgciklider :-) . Har bara varit där en gång, men det blir nog fler.

                            <b>Gubbero Zoo</b> - Du bör själv veta vad du vill ha och är påläst. Begränsat utbud.

                            <b>Trop fiskimport</b> - Även där endast ett besök än så länge (de säljer TMG till hyggligt pris). Verkar ha ett rätt stort sortiment.

                            <b>Femmans zoo</b> - "köpcenterzoo" i dess negativa bemärkelse. Köpte vackra växter som i efterhand inte verkade vara annat än vanliga växter nedstuckna i kruka - hann tyvärr inte fota dem inte bladen trillade av.... annars fräscha växter inbillar jag mig.

                            <b>Mölndals zoo</b> - begränsat sortiment, men ligger vädigt lägligt för mig vid upptäckt av vita prick eller nåt annat problem.

                            <b>Zoomässan Kungsbacka</b>- <b>Stort</b> sortiment, i klass med Herkules. Bra med dvärgciklider och god kunskap. Han har även en hel del udda arter. Tyvärr har inte karen känts helt fräscha vid en del besök, men om det beror på problem eller att personalen brukar vara snabbare i andra butiker vet jag inte. Förlorade en Golden Nugget därifrån, men har en kvar..

                            <b>Frölunda torg</b> - Nja, köpcenterzoo tycker jag. Enligt personalen är de väldigt försiktiga med vilka arter de tar in för att ta hänsyn till "barnfamiljernas" (inte menat som påhopp...) lite ogenomtänkta inköp och kombinationer. Bra växtpriser för närvarande.

                            <b>Stork Zoo</b> - Har gett mig beskedet att orsaken till att växtillväxten stått still beror på att det blivit "höst" i akvariet och att akvariet också har årstider (tropikerna och årstider.... hmmm....låter snett för mig men.....).



                            // Martin

                            Kommentar

                            • andmob
                              • October 2003
                              • 50

                              #15
                              Måste tyvärr säga att jag inte kan hålla med föregående talare ang. ciklidkällaren på Älvsborgsgatan. Var där för kanske 2 veckor sedan, och mådde inte bra när jag gick ut. Har nog aldrig sett en affär med så ostädade akvarier och så mkt fiskar som mår dåligt, går i alldeles för små kar osv. Som folk sagt innan, så är det naturligtvis min personliga uppfattning, och någon som vet bättre kanske kan tycka något annat.
                              Jag gillar Herkules zoo och TROP. bäst av de som ligger relativt centralt.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=136011

                              Kommentar

                              Arbetssätt...