Hur ser vår hobby ut i framtiden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salo
    • January 2002
    • 108

    Hur ser vår hobby ut i framtiden?

    Jag är vad man kan kalla för återfallsakvarist, när jag var liten (70-talet) så hade vi ett sällskapsakvarium och när jag blev lite äldre (1980-84 sådär) så hade jag tagit till mig det som min hobby.

    Det var medlemsskap i den lokala akvarieföreningen och fiskbytande med kompisar osv som var melodin.

    På den tiden var det enkla små luftdrivna filter, fyllda med lite filtervadd, som stod och bubblade lite försiktigt i ett hörn som gällde.

    Nu har mitt akvarieintresse sedan ett par år fått fart igen och genom nätet (bla denna eminenta sida) så har jag läst mig till en massa. Några ändringar som jag kan se är att bla storleken på karen har blivit ökat, dvs det finns 540-720-liters kar att köpa i var och varannan någorlunda välsorterad butik, filtermedia/filtervolym/genomströmning/vattenbyten har fått en helt annan betydelse än vad jag kan komma ihåg. Jag borde haft lite koll på den tiden ändå, det finns ju inga som kan snöa in på detaljkunskap som 12-13åriga grabbar :-)

    Med andra ord verkar det ha hänt en del på de senaste 10-15 åren.

    Frågan är då hur hobbyn kommer att se ut om ytterligare 15-20 år, är akvarierna ännu större generellt? Kommer det att komma mer nyheter på filtreringssidan? Andra tekniska landvinnigar? Nya fisksorter eller andra vattendjur?

    Vad tror ni? Spåna på vore kul att läsa om andra har funderingar och förslag om detta.

    /Jonas
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Frågan är då hur hobbyn kommer att se ut om ytterligare 15-20 år, är akvarierna ännu större generellt? Kommer det att komma mer nyheter på filtreringssidan? Andra tekniska landvinnigar? Nya fisksorter eller andra vattendjur?
    Jag tror korallrevsakvarier är antingen totalförbjudna eller också är det tillåtet endast att ha ett fåtal odlade arter.

    Många av de fiskarter vi idag tar för givna kommer att saknas i zooaffärerna, eller vara mycket dyra - t.ex. praktbotia, olika kulfiskar, kardinaltetra. Vildfångad fisk över huvud taget kommer att vara sällsyntare och dyrare än idag.

    Zooaffärerna om 15-20 år domineras istället av odlingsformer med extremt starka (röda) färger, förkortad ryggrad, slöjstjärt, bubble-eye.... allt det vi idag förknippar med guldfisk/koi kommer att finnas på ett antal andra arter, främst av sydamerikanska ciklider, malawiciklider, och levandefödare.

    Jag tror sötvattensakvarierna kommer att ha starkare belysning, förmodligen med T5 lysrör av dagsljustyp; starkare filtrering; och inslaget av ryggradslösa djur (snäckor, räkor etc) kommer att ha ökat.

    Jag tror antalet zooaffärer fortsätter minska, och de som finns kvar är stora och välsorterade, och har också online-försäljning. Det kommer också bli allt vanligare att akvarister importerar både djur och utrustning från övriga europa.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    Arbetssätt...