Platta bildskärmar: pixelerade?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Platta bildskärmar: pixelerade?

    Jag sitter just nu vid en bärbar dator, som naturligtvis har platt skärm, och har tidigare använt en dator med platt skärm. Gemensamt för bägge är att alla bilder jag öppnar blir pixelerade, dvs med synliga fyrkantiga bildelement. Det gäller även bilder med så hög upplösning att skärmen omöjligt kan visa de individuella pixlarna.

    Jag har förut hört att detta beror på att den platta skärmen kör i fel upplösning, men jag får detta oberoende av upplösning. Är det helt enkelt så att platta skärmar == pixelerade bilder?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Har haft två nyare bärbara datorer nu. Har inte märkt av det i någon upplösnng. Vad jag vet har bärbara datorer en funktion som motverkar det.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Bärbara datorer har ofta mindre upplösning än satationära, vilket innebär att man måste göra en nedsampling/nedskalning av bilden för att se den i sin helhet.

      Vilket program öppnar du bilder med?

      I t ex IExplorer kan man köra i ett läge så att den anpassar bilders storlek till surffönstret - dessverre använder den en nearest neighbour-algoritm som ofta ger artefakter i bilden (kan uppfattas som pixlade bilder eller konstiga moiré-mönster).
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen skickat av defdac
        Bärbara datorer har ofta mindre upplösning än satationära, vilket innebär att man måste göra en nedsampling/nedskalning av bilden för att se den i sin helhet.
        Jo, det där känner man ju till - t.ex. ACDSee ger rätt stark pixelering om man skalar ned till ett ojämnt värde (dvs ett som inte är en multipel av originalstorleken).
        Det här är mer generellt: ALLA bilder i ALLA program blir pixelerade om man tittar noga. Mjuka fina linjer blir hackiga och små detaljer bara försvinner.
        Det måste väl vara mina monitorer på nåt vis i alla fall - fast nu har jag sett att Apples dyraste maskin har samma problem. Jag funderade om det var så att platta monitorer är mycket skarpare, men grejen är just att små detaljer försvinner också, och det borde de inte göra.

        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Jag funderade om det var så att platta monitorer är mycket skarpare,
          Ja så är det normalt sett med TFT-skärmar. Man ser detaljerna lite för bra, dvs varenda pixel.

          men grejen är just att små detaljer försvinner också, och det borde de inte göra.
          Fast där tappar du mig. Helt obegripligt. Berätta om du kommer på vad som är felet.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • wadel
            • June 2003
            • 140

            #6
            Precis samma fenomen har jag haft på alla mina laptops , och i viss mån på vissa stationära TFT skärmar.
            Det är en kombination av låg upplösning på bärbara datorer samt "för skarp" skärm , samt i viss mån mjukvaran som "skalar" grafik.
            Den bild som grafikkortet ritar ut hamnar lixom mittimellan pixlarna i bildskärmens raster så att detta fenomen uppkommer.
            Kan hjälpa ytterst lite med att experimentera med KONTRAST samt andra inställningar men särskilt mycket hjälper det ju inte.
            Har man en"AUTO-set" knapp på stationär tft försvinner det till 99%.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Aha! Tackar för redogörelsen!
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • gugges
                • May 2003
                • 893

                #8
                Får samma sak men bara på den jag har hemma till min stationära och i vissa situationer, mina föräldrars är förjäklig på det med men den 18,1" jag har på jobbet den ter sig aldrig så...
                Guardians Of Catfish - www.goc.se

                Kommentar

                • wadel
                  • June 2003
                  • 140

                  #9
                  tft/lcd/plasma skärmar är alltid alltid bara gjorda för en enda enstaka upplösning.
                  annars hamnar bildens pixlar inte exakt i skärmens raster.
                  så kör man 1024x768 som till 90% är vanligt på 14-16 tums tft blir det bra. samt 1280x1024 på 17-18 tum blir det också bra.

                  vanliga bildskärmar med bildrör har ju inget exakt bestämt raster utan är mera "analog" därför funkar alla upplösningar relativt bra.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...