Takashi Amano har avlidit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Takashi Amano har avlidit

    Takashi Amano 1954 - 2015
    1994 skickade en tysk vän en bok till mig som han hade gett ut i Tyskland. Boken hette "Pflanzenparadiese unter Wasser" och hade skrivits av en för mig då okänd japan Takashi Amano. Boken öppnade för mig och för många andra akvarister en helt ny värld eftersom den hade ett helt nytt sätt att se på akvariehobbyn där växterna utgjorde huvudgrunden och akvarierna skapades med naturen som förebild.

    Allt sedan dess har Takashi inspirerat tusentals med akvarister världen runt genom sina böcker, föreläsningar och workshops och hans avtryck på akvariehobbyn kommer alltid att finnas kvar. Det är väldigt sorgligt att han nu efter en tids sjukdom har gått bort.

    Nedan har jag lagt in ett foto jag tog på en workshop som han höll i Århus Danmark 2011 samt en PDF till ett foto av honom som jag fick lov att använda i min BTN Nano-bok
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 06 August 2015, 10:20.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Holy shit. Det kändes ju inte väntat.. och jäkligt tråkigt.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #3
      Mycket tråkigt att höra. En inspirationskälla och läromästare har gått ur tiden alldeles för tidigt, sorgligt för alla aquascapare..

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        En länk med information över Takashi Amanos karriär kan ses på denna sida
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Faltaren
          • July 2005
          • 1453

          #5
          Tråkigt 😢
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6

            fd pro-cyklist - tom yngre än jag (o Kjell) - sorgligt värre
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Sorgligt....
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Sorgligt och obegripligt också på sätt och vis att man ska behöva dö i lunginflammation i vårt moderna samhälle.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Sorgligt och obegripligt också på sätt och vis att man ska behöva dö i lunginflammation i vårt moderna samhälle.
                  Utan att vara insatt så är väl lunginflammation en rätt vanlig dödsorsak för de som redan är försvagade av någon annan allvarlig sjukdom eller av ålder (dock knappast i detta fall).
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Jodå men hade förstått det som att han varit frisk innan. Därav funderingen.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Pensionärer o vissa kroniker erbjuds årliga pneumokockvaccinationer sedan några år tillbaka i Sverige pga det faktum Kjell beskrev.
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • ullo
                        • February 2015
                        • 181

                        #12
                        Människor som inte går till läkare eftersom "det är ju bara en seg förkylning" kan dö av blodförgiftning till följd av obehandlad lunginflammation än idag. Alla har inte symtom som får de att inse att det är lunginflammation de har. Får sen de här bakterierna härja fritt så kan de börja utsöndra gifter (blodförgiftningen) och då går allt på fyra-fem timmar. Stor chock för omgivningen, hen var ju bara förkyld.

                        Så, när nära och kära är inne på vecka två med jobbig förkylning så be dem att gå till en läkare och få lungorna lyssnade på så det inte blir en överraskning av det läskiga slaget.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Ursprungligen postat av ullo
                          Människor som inte går till läkare eftersom "det är ju bara en seg förkylning" kan dö av blodförgiftning till följd av obehandlad lunginflammation än idag. Alla har inte symtom som får de att inse att det är lunginflammation de har. Får sen de här bakterierna härja fritt så kan de börja utsöndra gifter (blodförgiftningen) och då går allt på fyra-fem timmar. Stor chock för omgivningen, hen var ju bara förkyld.

                          Så, när nära och kära är inne på vecka två med jobbig förkylning så be dem att gå till en läkare och få lungorna lyssnade på så det inte blir en överraskning av det läskiga slaget.
                          Tack för informationen, ullo. Känns viktigt att få veta detta.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Jodå men hade förstått det som att han varit frisk innan. Därav funderingen.
                            Han genomgick samtidigt en cancerbehandling
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #15
                              Ojdå. Tycker det är sorgligt när sjukdom stoppar människors liv innan de levt färdigt. Tack, Kjell.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              Arbetssätt...