Fiskmarknad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    Fiskmarknad

    Tycker det ser lite tråkigt ut med mängden av fisk packad i påsar. Undrar om de packas varje dag och ligger där en dag åt gången?

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #2
    Tråkigt är det ja , nej dem plockas ej ut varje dag , vet även att vissa arter som diskusar blir besprutade med nålar i huden för att få texter på dem som "love" osv i Asien , inget roligt o se på och fiskarna blir super stressade .. Men men så länge dem säljer så är dem "glada" så aye.


    Ps är så i flera delar av världen inte bara Asien men just denna marknad var från Asien därav påpekar jag det.
    Senast redigerad av blaze1337; 12 August 2014, 14:57.

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      Japp.. Det är påsarna man reagerar på.. Inte utbudet eller så.. Flera miljoner i stock, i sverige är man glad om djuraffären har en fx5a eller en pump alls över 2000lph.. Det är tom fraktkostnad på att drömma om de där marknaderna i sverige..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • Helene&Andreas
        • January 2009
        • 1336

        #4
        Vidrigt!
        Jonte har du sett Micropeltes se ut så? Knäckta ryggar ser det ut som... Vet du vad det är?

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Insamlingsplats brokeback mountain..

          Inte en aning faktiskt och jag kommer inte ihåg vilka folkgrupper man får uttrycka sig generellt om.. Jag tar ett långskott och säger att asiater generellt inte är lika "blödiga" med djur som vi är.. Genetisk defekt som säljs som samlarföremål är min högst kvalificerade gissning.. Short body, platinum, albino, long fin, osv.. Så länge det avviker från normen finns det en samlare.. Jag skulle inte tacka nej till en platinum nilborre exempelvis.. Good for small tank är förmodligen säljpitchen..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Helene&Andreas
            • January 2009
            • 1336

            #6
            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
            Insamlingsplats brokeback mountain..

            Inte en aning faktiskt och jag kommer inte ihåg vilka folkgrupper man får uttrycka sig generellt om.. Jag tar ett långskott och säger att asiater generellt inte är lika "blödiga" med djur som vi är.. Genetisk defekt som säljs som samlarföremål är min högst kvalificerade gissning.. Short body, platinum, albino, long fin, osv.. Så länge det avviker från normen finns det en samlare.. Jag skulle inte tacka nej till en platinum nilborre exempelvis.. Good for small tank är förmodligen säljpitchen..
            Hahaha!
            Men just den såg ju lite mer grotesk ut än säg en platinum nilaborre... Såg lite svårsimmat ut...

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              Mm.. Men finns det en marknad för 10ggr priset är det ju fortfarande ekonomiskt oavsett vad man estetiskt tycker om fisken eller hur den mår.. Tråkig sanning men ingen större nyhet att vissa skiter totalt i djur om det går att tjäna en spänn..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av admin
                Tycker det ser lite tråkigt ut med mängden av fisk packad i påsar. Undrar om de packas varje dag och ligger där en dag åt gången?

                https://www.youtube.com/watch?v=RdZ_Pu1WP6A
                De säljer kopiösa mängder med fisk, så merparten av de packade fiskarna säljs troligen över helgen. Weekend market har öppet fre-sön, och med syrgas bör den biten inte vara något problem. Värmen däremot...
                Ska dit i februari tänkte jag, och växter ska få följa med hem!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ser ni priser på något, så dela det med 4,5 för att få fram i SEK.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    Haha, kommer ihåg någon räka som var uppmärkt med typ en mille..

                    Jag skulle ju aldrig köpa det men ändå kul att marknaden är så stor att det finns en möjlighet att få se sådana saker live
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Priserna annars på akvariefisk är grymma i Thailand, platy och andra liknande ungfödare ligger på runt en krona/st, skalarer det dubbla...utsugare!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Priserna annars på akvariefisk är grymma i Thailand, platy och andra liknande ungfödare ligger på runt en krona/st, skalarer det dubbla...utsugare!
                        Ja, verkligen.. Så dyrt

                        satt mest och gapade när jag så mängden fisk som var där men även att det såg så välskött ut trots att det var så mycket påsar och kar.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Det var där någon ficktjuv snodde min plånbok för några år sedan, och då tappade sugen att kolla vidare. Nu ska jag ha revansch[emoji3]!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Helene&Andreas
                            • January 2009
                            • 1336

                            #14
                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Ja, verkligen.. Så dyrt

                            satt mest och gapade när jag så mängden fisk som var där men även att det såg så välskött ut trots att det var så mycket påsar och kar.
                            Ja verkligen!
                            I vissa burkar var der väl tyvärr liiiite för mycket fisk... Såg någon burken med Aripaimorna?

                            Kommentar

                            • swetrot
                              • April 2003
                              • 966

                              #15
                              Det blir lätt en brist på respekt för ett levande djur om de kostar blott en krona eller två. Det gäller inte bara Asien, utan i hela världen. Något som vi finner stötande är att man i Asien gärna odlar på defekter hos djur, och inte drar sig för att rent av själv åsamka djuren defekter. Det mest populära är att "skapa" fiskar som inte behöver så stort utrymme, helt enkelt inte rör på sig så mycket, men ändå ser imponerande ut. Kanske inte helt oväntat i ett land där stora kombibilar är sällsynt, och där få människor har plats över för ett stort akvarium i sitt hem.

                              Fiskarna som såg ut att ha en knäckt ryggrad kan jag föreställa mig ungefär hur de fötts upp för att de skall se ut så där. Det skulle kunna bli ett oherrans liv om Uppdrag Granskning gjorde ett reportage där om hur svensk akvariefisk föds upp...

                              Bangkok är en stor stad, hela storstadsområdet rymmer nära 15 miljoner bofasta människor plus turister, både inhemska och utländska. Som huvudstad står man värd för massor av konferenser, mässor, utbildningar och andra event som gör att många thailändare utanför Bangkok ändå åker dit någon gång per år och då passar på att handla också. Jag är övertygad om att det mesta man ser ligger färdigpackat kommer att säljas under en helg. Det finns ingen rationell anledning annars att packa dem i påsar. Det tar tid och kostar pengar att göra det momentet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...