Vardia hemförsäkring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #16
    Ursprungligen postat av Marten88
    Tack Tobbe
    Nu har jag för andra gången varit i kontakt med Vardias handläggare och denna gång fick jag ett helt annat svar.
    Enligt handläggare nr 1 fick jag inte ut ett öre, hemförsäkringen inkluderade inte akvarie,
    därav slog jag på stora varningstrumman.
    Handläggare nr 2 däremot bedyrade att hemförsäkringen täckte:
    Skador på lösöre
    Fiskar
    Växter
    Dock inte akvarium, om det inte är en drulleskada.
    Jag har inte hunnit byta bolag och väntar med det.

    //Johan
    Och där slog du huvudet på spiken, handläggare du pratar med har olika intressen och kunskapsnivåer.

    Och om du sedan gör det viktiga, kräver att få det skriftligt så blir det ett tredje svar... Men har du fått det skriftligt har du nog stora chanser att i alla fall en gång få ut ersättningen de lovat.

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #17
      Mm.. Oavsett skriftligt eller inte brukar de inte dra sig för att gå i tvist i rätten.. Eftersom vi vanliga dödliga oftast saknar både kunskap/tid/tillräckligt mycket att vinna medan försäkringsbolagen har hela arméer med pappersvändare och byråkrater som de matar med de oskyldigas lidande och tårarna från föräldralösa barn..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • RGL
        • April 2011
        • 94

        #18
        If täcker akvarium och ev skada upp till 50000kr dock ej fisk

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #19
          Åh en försäkringstråd, yey!

          Jag har Folksam och jag tänker definitivt byta. Så trött på dem.
          Vad de täcker fisk och akvariemässigt vet jag inte riktigt, då jag lyckades rädda fiskarna i akvariet som gick sönder. Akvariet får jag dock ersättning för. Vid tidigare samtal (långt innan karet gick sönder) sa de att jag INTE får ersättning för fiskar och inredning utan endast akvariet. (Om jag inte har någon allriskförsäkring, då kunde det täcka fiskarna. Dock ingår den i min stora hemförsäkring så ja, inte lätt att bli klok...) Då sa de även att de täcker alla skador i bostaden som ett trasigt akvarium kan ge som t.ex. - nytt golv, nytt underlag till golvet, arbetskostnad etc etc.

          Bullshit. De ljög för mig i telefon, precis som f-bolag älskar att göra. De ersätter absolut inget under golvet. Glöm det. Tokvägrar. Fast man ringer kundtjänst som även i dagsläget lovar och svär att de ersätter underlaget, så gör de inte det...
          En annan sak de gärna inte berättar är att de har åldersavdrag. På typ allt. Inget de nämner varken i telefon eller papper, men när det väl gäller så finns den där. Folksam ersätter till 100% (enligt de själva) för t.ex. golv och arbetskostnad på upp till 15 år gamla golv. Därefter gör de 5% avdrag varje år. Som lägst har de dock en 20% gräns, så golv som är 100 år gamla får man ändå 20% för. Då även arbetskostnad. Så även om golvet är gammalt och slitet och därmed inte värt nypris, så gäller det detsamma för golvläggningen. Hur man nu kan ha åldersavdrag på en tjänst...

          När de ersätter till 100% så är de rent bullshit, då de i verkliga livet bara ersätter ca 50%. T.ex. har jag fått en kalkyl på min golvläggning av F-bolaget, att det kommer att kosta ca 4 papp, för 2 rum. Mmmm... hitta en golvläggare för det priset. De tar minst de dubbla, alla de jag varit i kontakt med iaf. Eller nytt golv, då räknar de på ett nytt likvärdigt golv, men får såklart fram en fantasisumma, som inte finns ute i handeln. T.ex. att Golv 123 kostar 7000kr, när det i själva verket kostar ca 14000kr.... 100%, jo tjena. Var då?

          Sen om en BRF är inblandad också så vill de lägga över så mycket ansvar på dem som möjligt. & står det t.ex. i BRF´s stadgar att bostadsrättinnehavaren har ansvar för underliggande ytskikt, så kan man ju tycka att hemförsäkringen (i den största modellen) ska ta det. Men icke. Så det får man då snällt betala själv helt ur egen ficka. (Detta trots att de säger i Kundtjänsten att de betalar för det.)

          Ja, bitter och aningens less efter 3 månaders strul.

          Kan tillägga att de betalar för magasinering i max 3 månader, betalar för hyra av flyttbil/släp (eller liknande) och för egen arbetskostnad vid flytten av möblerna till magasineringen.

          Valet och kvalet sedan är Länsförsäkringar eller IF. Det svåra är ju att välja, då de ändå bara ljuger för en, både i tal och skrift. Man vet aldrig vad de går för förrän skadan är ett faktum.
          Senast redigerad av Likan; 09 November 2013, 14:20.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Tobbe R
            • May 2009
            • 654

            #20
            Ursprungligen postat av Likan
            En annan sak de gärna inte berättar är att de har åldersavdrag. På typ allt. Inget de nämner varken i telefon eller papper, men när det väl gäller så finns den där. .
            De kanske förutsätter att folk kan läsa?

            Tobbe

            Direkt från villkoret:
            C41. Ersättningstabell
            Byggnadsdel
            Installationer för värme, vatten, avlopp, sanitet, ventilation,
            centraldammsugning samt maskinell utrustning
            – rörsystem, vattenradiatorer, sanitetsgods
            (inte maskinell utrustning)
            – värmepumpanläggning, djupvattenpump, keramisk eldstad
            i värmepanna, solfångare, vindkraftverk, takvärme, elslingor i
            golv, hushållsmaskin (inkl spis)
            – luft/luft värmepumpsanläggning
            – elinstallation, dock inte elradiator (se övriga installationer)
            – övriga installationer, pool och poolduk samt annan maskinell
            utrustning än hushållsmaskin
            Friår
            Därefter görs
            ett procentuellt
            åldersavdrag per
            påbörjat år med
            10 år 5%
            2 år 10 %
            2 år 15 %
            20 år 5%
            5 år 8%
            Radio- och tv-antenn, radiomst, markiser 2 år 10 %
            Målning in- och utvändig, tapetsering samt annan 5 år 8%
            väggbeklädnad (inte i våtrum)
            Köksinredning 15 år 5%
            Lås 15 år 5%
            Golvbeläggningar (inte i våtrum) 5 år 8%
            – textila 10 år 5%
            – plast, linoleum, laminat 15 år 5%
            – lamellträ (parkett), keramiska plattor 20 år 5%
            – homogent trä
            5 år 8%
            10 år 5%
            2 år 10 %
            Takbeläggning av papp, plast eller gummiduk, altantak 5 år 8%
            Takbeläggning övrigt 25 år 2%
            Skorsten 5 år 8%
            – stål eller plåt 25 år 2%
            – annat material 25 år 2%
            Murad öppen spis, kakelugn
            Vårtrumsbeklädnad (inklusive tätskikt)
            – golv- och väggmatta (trådsvetsad)
            – keramiska plattor, natursten
            – övrigt golv- och väggbeklädnadsmaterial samt målning
            i våtrum





            C41. Ersättningstabell
            Byggnadsdel
            Installationer för värme, vatten, avlopp, sanitet, ventilation,
            centraldammsugning samt maskinell utrustning
            – rörsystem, vattenradiatorer, sanitetsgods
            (inte maskinell utrustning)
            – värmepumpanläggning, djupvattenpump, keramisk eldstad
            i värmepanna, solfångare, vindkraftverk, takvärme, elslingor i
            golv, hushållsmaskin (inkl spis)
            – luft/luft värmepumpsanläggning
            – elinstallation, dock inte elradiator (se övriga installationer)
            – övriga installationer, pool och poolduk samt annan maskinell
            utrustning än hushållsmaskin
            Friår
            Därefter görs
            ett procentuellt
            åldersavdrag per
            påbörjat år med
            10 år 5%
            2 år 10 %
            2 år 15 %
            20 år 5%
            5 år 8%
            Radio- och tv-antenn, radiomst, markiser 2 år 10 %
            Målning in- och utvändig, tapetsering samt annan 5 år 8%
            väggbeklädnad (inte i våtrum)
            Köksinredning 15 år 5%
            Lås 15 år 5%
            Golvbeläggningar (inte i våtrum) 5 år 8%
            – textila 10 år 5%
            – plast, linoleum, laminat 15 år 5%
            – lamellträ (parkett), keramiska plattor 20 år 5%
            – homogent trä
            5 år 8%
            10 år 5%
            2 år 10 %
            Takbeläggning av papp, plast eller gummiduk, altantak 5 år 8%
            Takbeläggning övrigt 25 år 2%
            Skorsten 5 år 8%
            – stål eller plåt 25 år 2%
            – annat material 25 år 2%
            Murad öppen spis, kakelugn
            Vårtrumsbeklädnad (inklusive tätskikt)
            – golv- och väggmatta (trådsvetsad)
            – keramiska plattor, natursten
            – övrigt golv- och väggbeklädnadsmaterial samt målning
            i våtrum
            69

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              #21
              Jag sa det mest för att tipsa andra om att de har åldersavdrag, på t.ex. golv.

              Pratar man t.ex. golv med dem så borde de kunna nämna det. Liksom i lilla reklamfoldern där det TYP står "vet du om att du får nytt golv om akvariet går sönder?"
              Det är mer det jag menar. När man pratar om vad som händer om akvariet går sönder så kan de ju nämna det, istället för att säga "Vi betalar allt. Du behöver inte oroa dig, du är försäkrad".
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #22
                Ah.. Alltid skönt med någon som ska dryga.. får du höra av exempelvis tele2 att det är ett fastprisabonnemang där ALLT ingår och sedan åker på avgifter efter avgifter är det ju svårt att inte känna sig lurad.. Du slöt avtalet under en förutsättning via mänsklig kontakt och sedan får du via skrift reda på att det förhåller sig på ett annat sätt och genom en snårskog av byråkrati är det i princip omöjligt att häva avtalet.. Visst, man bör läsa igenom varenda bokstav i varje stycke men vissa tycker att ett handslag är bindande.. (Typ k-rauta "vi är en granne i öst, kända för bastubad, knivslagsmål och inte kunna visa känslor och där ett handslag fortfarande betyder något)..

                Dessvärre är det ju aldrig så.. Det är bara att ställa sig på knä och invänta kärleken..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #23
                  Ursprungligen postat av Likan
                  Åh en försäkringstråd, yey!

                  Jag har Folksam och jag tänker definitivt byta. Så trött på dem.
                  Vad de täcker fisk och akvariemässigt vet jag inte riktigt, då jag lyckades rädda fiskarna i akvariet som gick sönder. Akvariet får jag dock ersättning för. Vid tidigare samtal (långt innan karet gick sönder) sa de att jag INTE får ersättning för fiskar och inredning utan endast akvariet. (Om jag inte har någon allriskförsäkring, då kunde det täcka fiskarna. Dock ingår den i min stora hemförsäkring så ja, inte lätt att bli klok...) Då sa de även att de täcker alla skador i bostaden som ett trasigt akvarium kan ge som t.ex. - nytt golv, nytt underlag till golvet, arbetskostnad etc etc.

                  Bullshit. De ljög för mig i telefon, precis som f-bolag älskar att göra. De ersätter absolut inget under golvet. Glöm det. Tokvägrar. Fast man ringer kundtjänst som även i dagsläget lovar och svär att de ersätter underlaget, så gör de inte det...
                  En annan sak de gärna inte berättar är att de har åldersavdrag. På typ allt. Inget de nämner varken i telefon eller papper, men när det väl gäller så finns den där. Folksam ersätter till 100% (enligt de själva) för t.ex. golv och arbetskostnad på upp till 15 år gamla golv. Därefter gör de 5% avdrag varje år. Som lägst har de dock en 20% gräns, så golv som är 100 år gamla får man ändå 20% för. Då även arbetskostnad. Så även om golvet är gammalt och slitet och därmed inte värt nypris, så gäller det detsamma för golvläggningen. Hur man nu kan ha åldersavdrag på en tjänst...

                  När de ersätter till 100% så är de rent bullshit, då de i verkliga livet bara ersätter ca 50%. T.ex. har jag fått en kalkyl på min golvläggning av F-bolaget, att det kommer att kosta ca 4 papp, för 2 rum. Mmmm... hitta en golvläggare för det priset. De tar minst de dubbla, alla de jag varit i kontakt med iaf. Eller nytt golv, då räknar de på ett nytt likvärdigt golv, men får såklart fram en fantasisumma, som inte finns ute i handeln. T.ex. att Golv 123 kostar 7000kr, när det i själva verket kostar ca 14000kr.... 100%, jo tjena. Var då?

                  Sen om en BRF är inblandad också så vill de lägga över så mycket ansvar på dem som möjligt. & står det t.ex. i BRF´s stadgar att bostadsrättinnehavaren har ansvar för underliggande ytskikt, så kan man ju tycka att hemförsäkringen (i den största modellen) ska ta det. Men icke. Så det får man då snällt betala själv helt ur egen ficka. (Detta trots att de säger i Kundtjänsten att de betalar för det.)

                  Ja, bitter och aningens less efter 3 månaders strul.

                  Kan tillägga att de betalar för magasinering i max 3 månader, betalar för hyra av flyttbil/släp (eller liknande) och för egen arbetskostnad vid flytten av möblerna till magasineringen.

                  Valet och kvalet sedan är Länsförsäkringar eller IF. Det svåra är ju att välja, då de ändå bara ljuger för en, både i tal och skrift. Man vet aldrig vad de går för förrän skadan är ett faktum.
                  Mja... det att försäkringsbolag normalt inte ersätter annat än ytskiktet i en bostadsrätt är inte annat än rätt och riktigt, det är inte så att det beror på att försäkringsbolagen är ogina utan i stället så följer det av diverse rättsfall att det är så det skall vara. I stället är det så att det är inkompetenta företrädare för bostadsrättsföreningar som försöker slingra sig ur sånt som det är glasklart att det faller på dem att stå för.

                  Fast om det då står i stadgarna att det är nåt annat som gäller, då blir det krångligt. Det är annorlunda än vad som är normalt och det är inte självklart då vad som gäller egentligen. Det är inte så konstigt att det blir strul med försäkringen i så fall. Det är knappast nån ide att tjafsa med försäkringsbolaget när det blir en knepig juridisk sak att avgöra hur det skall bli, det är bättre att skyffla över det hela till Allmänna reklamationsnämnden och så får det hanteras där vad som är lämpligt.

                  Åldersavdrag är tråkigt och nåt som leder till att man får betala långt mer än man tycker att man borde. Fast det ser ungefär likadant ut mellan bolagen, det är så det fungerar i försäkringsvärlden helt enkelt.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Marten64

                    • July 2012
                    • 1020

                    #24
                    Ursprungligen postat av Likan
                    Åh en försäkringstråd, yey!

                    Jag har Folksam och jag tänker definitivt byta. Så trött på dem.
                    Vad de täcker fisk och akvariemässigt vet jag inte riktigt, då jag lyckades rädda fiskarna i akvariet som gick sönder. Akvariet får jag dock ersättning för. Vid tidigare samtal (långt innan karet gick sönder) sa de att jag INTE får ersättning för fiskar och inredning utan endast akvariet. (Om jag inte har någon allriskförsäkring, då kunde det täcka fiskarna. Dock ingår den i min stora hemförsäkring så ja, inte lätt att bli klok...) Då sa de även att de täcker alla skador i bostaden som ett trasigt akvarium kan ge som t.ex. - nytt golv, nytt underlag till golvet, arbetskostnad etc etc.

                    Bullshit. De ljög för mig i telefon, precis som f-bolag älskar att göra. De ersätter absolut inget under golvet. Glöm det. Tokvägrar. Fast man ringer kundtjänst som även i dagsläget lovar och svär att de ersätter underlaget, så gör de inte det...
                    En annan sak de gärna inte berättar är att de har åldersavdrag. På typ allt. Inget de nämner varken i telefon eller papper, men när det väl gäller så finns den där. Folksam ersätter till 100% (enligt de själva) för t.ex. golv och arbetskostnad på upp till 15 år gamla golv. Därefter gör de 5% avdrag varje år. Som lägst har de dock en 20% gräns, så golv som är 100 år gamla får man ändå 20% för. Då även arbetskostnad. Så även om golvet är gammalt och slitet och därmed inte värt nypris, så gäller det detsamma för golvläggningen. Hur man nu kan ha åldersavdrag på en tjänst...

                    När de ersätter till 100% så är de rent bullshit, då de i verkliga livet bara ersätter ca 50%. T.ex. har jag fått en kalkyl på min golvläggning av F-bolaget, att det kommer att kosta ca 4 papp, för 2 rum. Mmmm... hitta en golvläggare för det priset. De tar minst de dubbla, alla de jag varit i kontakt med iaf. Eller nytt golv, då räknar de på ett nytt likvärdigt golv, men får såklart fram en fantasisumma, som inte finns ute i handeln. T.ex. att Golv 123 kostar 7000kr, när det i själva verket kostar ca 14000kr.... 100%, jo tjena. Var då?

                    Sen om en BRF är inblandad också så vill de lägga över så mycket ansvar på dem som möjligt. & står det t.ex. i BRF´s stadgar att bostadsrättinnehavaren har ansvar för underliggande ytskikt, så kan man ju tycka att hemförsäkringen (i den största modellen) ska ta det. Men icke. Så det får man då snällt betala själv helt ur egen ficka. (Detta trots att de säger i Kundtjänsten att de betalar för det.)

                    Ja, bitter och aningens less efter 3 månaders strul.

                    Kan tillägga att de betalar för magasinering i max 3 månader, betalar för hyra av flyttbil/släp (eller liknande) och för egen arbetskostnad vid flytten av möblerna till magasineringen.

                    Valet och kvalet sedan är Länsförsäkringar eller IF. Det svåra är ju att välja, då de ändå bara ljuger för en, både i tal och skrift. Man vet aldrig vad de går för förrän skadan är ett faktum.
                    Personligen tycker jag att ett handhyvlat, kilsågat golv som är 150 år gammalt är mer eller mindre oersättligt, det kanske inte tar någon större skada av vatten men kan skadas om det behöver brytas upp för att man skall kunna torka ut själva trossbotten. Att nytillverka denna typ av golv eller att återanvända och lägga ett gammalt golv är betydligt mer tidskrävande och kostsamt än att montera klickgolv.

                    //Johan
                    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...