Fångstresa till Uruguay

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Fångstresa till Uruguay

    Jag har stora funderingar på att åka till Uruguay i början på 2015 och håva lite fisk. Att åka till SA har alltid varit en dröm för mig, men har även känt lite att Amazonas är lite för stort på något sätt.
    Jag har blivit bekant med Felipe Cantera via Facebook, och företaget Aqva Terra Eco Tours som anordnar fångstresor till Uruguay och blivit såld på idén att få komma dit.

    En grupp på max 8 pers i 10-12 dagar ligger på ca 1600-2000 USD, flyget från tex Göteborg-Montevideo på ca 10000 SEK. Då ingår all mat , all bostad, all transport (de brukar åka mellan 2000 och 3000 km), chaufför , guide, fångsttillstånd och fångstredskap och tillstand till fångst i privatmark.
    220 fiskar totalt är det som ingar i priset, plus export tillstand och sanitär intyg till Europa, och 32 av dessa fiskar får vara Gymnogeophagus.

    I nuläget är det bara jag själv som vill åka, ett par stycken till har hört av sig via Facebook men inget bestämt. Finns det några intresserade här på forumet, och då inga som bara snackar utan det är verkstad som gäller !

    Ni kan kolla in Aqva Terras sida https://www.facebook.com/groups/1316...aTerra?fref=ts där det finns många fina bilder på fin fisk. Kanske några av dessa sorter skulle vara något att håva själv ?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Kan väl tipsa om att många tidigare har åkt med Felipes resor och varit mycket nöjda. Han har ju också bott i Sverige under många år och talar därför svenska.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      #3
      Klart intressant! Även om jag inte har koll på exakt vad det är för fiskar det handlar om så känns ju det som ett övergående problem

      Kostnaden är alltså flyget plus 1600-2000 dollar delat på antalet i gruppen eller har jag missuppfattat det hela?
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nja, 1600-2000 dollar/pers för fångstresan och då ingår allihop dricka.
        Lite underligt att i tr fler är intresserade att åka, visserligen är det en hel del pengar men snacka om äventyr. Jag ger det till ca februari-mars innan jag bokar till Thailand igen. Då blir det till att flytta fram Uruguay i planerna...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          #5
          Men under 25000 för den typen av resa känns ju faktiskt fortfarande överkomligt.
          Jag är klart intresserad!
          Det är ju gott om tid att skrapa ihop pengar också. Mitt största problem kommer väl vara att man måste ta massa sprutor å skit innan man åker till den delen av världen
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Now we are talking .
            Bara man får med sig någon på tåget tror jag det trillar på flera, 8 st är det söta ekonomiskt och det tror jag inte ska vara så svårt.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Felipe Cantera kommer till akvariehelgen i Malmö nästa år, gissningsvis lär intresset för en resa arrangerad av honom stiga! Ska bli väldigt trevligt att träffa honom irl!
              Senast redigerad av ansjo; 08 August 2013, 23:10.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Felipe Cantera kommer till akvariehelgen i Malmö nästa år, gissningsvis lär intresset för en resa arrangerad av honom stiga! Ska bli väldigt trevligt att träffa honom irl!
                Har "likeat" hans sida på FB, han har mycket fina bilder på fiskar och annat på sidan och det skall bli kul om det går att skaka hand med honom
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Har fått igång lite folk på NCS nu, Azur bl.a. är nog lite sugen och det hade minst sagt varit en god reskamrat!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Har fått igång lite folk på NCS nu, Azur bl.a. är nog lite sugen och det hade minst sagt varit en god reskamrat!
                    Tänk, om allt det här går i lås - vilken hit det skulle vara.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Jepp! Att den går i lås är jag inte orolig över, bara när är den stora frågan!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • KristianE
                        • April 2012
                        • 1443

                        #12
                        Hur många har du lyckats få sugna?
                        Jag har så gott som redan skickat in semesteransökan
                        En kul detalj var att i går när jag hämtade ungarna på dagis så gick en av pedagogerna runt med en Urugayansk flagga på tröjan, givetvis började man ju prata lite om planerna som finns. Hon gjorde ju inte så att man blev mindre sugen när hon började berätta om landet.
                        //Kristian
                        Följ mitt 1440l SA projekt på
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Gott Kristian, då är vi två iaf.
                          Det är nog flera sugna, men därifrån till verklighet är långt. Min gissning är att resan blir av, då ett föredrag kommer att hållas av Felipe under diskuschampionatet i Malmö till våren, och där har jag även satt deadline om det blir något eller inte.
                          Jag har även kontaktat Felipe ang. uppbokning av den tiden planen ligger, och hur det rent tekniskt fungerar. Har även skickat länk till honom till denna tråden, så får vi höra med honom direkt med.
                          Så fort jag får svar skriver jag det här i tråden.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Lutt
                            • January 2011
                            • 62

                            #14
                            Jaså det är du som Felipe pratat om. Han sa att en eller några svenskar skall ner 2015. Jag har länge funderat på att åka ner och ja Felipe läskas med bilder hela tiden så ja, jag är troligtvis också på 2015.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Kanon, då är vi några än så länge. Lite mer definitivt blir det till vintern då det får bli en bindande anmälan. Med stor sannolikhet bokas de sista platserna upp efter NDS mässa/ciklidhelg i april eftersom Felipe ska hålla föredrag där.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...