Något häftigt i Tyskland?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Messdelcavo
    • February 2013
    • 57

    Något häftigt i Tyskland?

    Är det någon som har koll på hur man hittar grejer i Tyskland?
    Mina gogglekunskaper resulterar inte i något.

    Är och jobbar i Tyskland i 2 veckor och har några dagar till övers för att strutta omkring.
    Tänkte att det borde finnas något häftigt i detta landet då dem har fanatiker av alla slag.

    Bor några mil norr om Berlin, några tips på akvaristiska äventyr?


    Mvh
    Christoffer
    -Krille
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Perfekt fråga till Kjell.
    Har själv varit i Tyskland på fisk/akvarieresor några gånger nu, men området kring Berlin är ett svart hål för mig, än så länge.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Messdelcavo
      • February 2013
      • 57

      #3
      Hittade detta! Perfekt för lördagen!



      Tänkte att det borde finnas nån bumsing till butik eller något någonstans
      där man kan hitta sig några grymma rötter eller annat skoj.
      -Krille

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Kör du bil ner? Isf är all teknik billig, och även utbudet på både tex nanokar är så mycket större. Även fiskutbudet är ett helt annat än i de flesta svenska affärer, så har du tillfälle och plats så finns det mycket att välja på!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Kör du bil ner? Isf är all teknik billig, och även utbudet på både tex nanokar är så mycket större. Även fiskutbudet är ett helt annat än i de flesta svenska affärer, så har du tillfälle och plats så finns det mycket att välja på!
          Nu blev jag genast sugen på att åka till Tyskland igen

          http://www.mueritzeum.de/se/start/akvarielandskap - det verkar trevligt
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2893

            #6
            Handlade här när jag var i Berlin för drygt ett år sen. http://www.aquarienmeyer.com/home.html
            Välsorterad affär med rätt mycket grejer och ligger rätt centralt.

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              #7
              Tycker både Berlins akvarium www.aquarium-berlin.de samt Berlins botaniska med akvariedel är sevärda www.bgbm.fu-berlin.de Meyers butik är bra så även Fels aquaristik www.fels-aquaristik.de
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Inga affärer direkt men det finns 2 bra offentliga akvarier i berlin - speciellt Aquarium Berlin är väldigt bra och Aquadomen är minst sagt häftig

                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Messdelcavo
                  • February 2013
                  • 57

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Kör du bil ner? Isf är all teknik billig, och även utbudet på både tex nanokar är så mycket större. Även fiskutbudet är ett helt annat än i de flesta svenska affärer, så har du tillfälle och plats så finns det mycket att välja på!
                  Har funderat på ge mig in i CO2 träsket så nu borde vara en ypperligt tillfälle att inhandla prylar då?
                  Ska försöka hitta mig en vettig butik någonstans. Tycker google sviker mig nå grymt i denna frågan.
                  -Krille

                  Kommentar

                  • Messdelcavo
                    • February 2013
                    • 57

                    #10
                    Efter en del hjälpsamma människor har givit mig lite adresser så
                    blev det en tur runt staden (Neubrandenburg) till diverse Zooaffärer!

                    Summan, en stor fin rot med flera naturliga djupa grottor.
                    En samling arter fisk jag måste läsa på om som jag fick upp ögonen för,
                    och jag bara måste införskaffa ett CO2 kit!!

                    Vilka enorma växtinstallationer vissa hade. Helt galet vilka fina burkar det går att skapa.

                    Hittade ett JBL ProFlora m602, någon som har erfarenhet av dessa? 2500 SEK.
                    Jag har tänkt det till mitt 600l kar. Borde man överdimensionera eller räcker det gott
                    ändå? Tänkte om man överanstränger det om det går på max eller så?

                    Klicka på bilden för större version

Namn: ProFlora.jpg
Visningar: 1
Storlek: 182,7 KB
ID: 2146751


                    Sen så hittade jag denna lilla gynnaren i ett visningskar så det fanns ingen information
                    om vilken art det var. Någon som vet? Den påminde väldigt mycket om en siamesisk algätare
                    och en längd av ca 4-5 cm.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: Randig.jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,5 KB
ID: 2146752

                    Mvh
                    Christoffer
                    -Krille

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Fisken liknar i alla fall rätt mycket Yunnanilus cruciatus http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1663&SOK=1
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Messdelcavo
                        • February 2013
                        • 57

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Fisken liknar i alla fall rätt mycket Yunnanilus cruciatus http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1663&SOK=1
                        Nära, men inte riktigt rätt. Denna var mer röd än vad zebragrönlingen är, och mycket slankare.
                        Det var ett gäng på 5-6 st som var mycket intressanta att titta på och jag tänkte att dem borde
                        passa i mitt kar med tanke på resterande invånare dem hade i karet. Någon SA variant.

                        Mvh
                        Christoffer
                        -Krille

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Men nog ser det ut som en grönling i alla fall
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Messdelcavo
                            • February 2013
                            • 57

                            #14
                            Helt klart! Sitter och flippar mellan bilderna, har till och med spegelvänt så jag kan se dem från samma håll.
                            Dem är väldigt lika varann med fenor och mönster och allt.
                            Kan väl handla om en väldigt slank och en välgödd en, färgkorsningar finns väl säkert också.
                            Känner ett starkt "ha-begär" till denna fisk. Måste nog ta med mig en tysktalande person till butiken
                            för att få fram något vettigt. Det slutar högst sannolikt med att du har helt rätt!

                            Mvh
                            Christoffer
                            -Krille

                            Kommentar

                            Arbetssätt...