Antalya Aquarium, Turkiet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moggz
    • June 2011
    • 15

    Antalya Aquarium, Turkiet

    Måste bara tipsa er som ska till Antalya, Side och Alanya i Turkiet framöver, det har nämligen precis öppnat ett stort akvarium center som man kan besöka. Jag var där den 16/9 och tänkte lägga upp lite bilder till er och allmän info och mitt personliga intryck.

    För mer info spana in deras hemsida http://www.antalyaaquarium.com.

    Tyvärr så lovar hemsidan mer än vad upplevelsen ger och inte en enda bild är från hur det ser ut i verkligheten där.

    Kolla därför in deras sida på facebook http://www.facebook.com/antalyaaquariumofficial som har lite riktiga bilder från hur detser ut.

    Det kostade 55 YTL (idag 213 kr) per person att gå in till "Antalya Aquarium". Själva centrat består i 3 huvud delar.
    1 Aquariums
    2 Snow World
    3 Swimming reef

    "Snow world" som svensk med snö varje vinter, mer eller mindre, så kände jag inte för -5 och snö när man är på solsemester så detta hoppades över. Mina turkiska vänner och deras barn hade varit lyriska över denna utställnings del med en kälkbacke inomhus och hade därför filmat en hel del där, och vad jag såg så ser denna del fin ut. De tyckte inte helt förvånande att det var allt för kallt där, kanske inte så konstigt för det var ca 40 grader ute den dagen de var där.

    Vidare så var "Swimming reef" delen stängd, då den inte var färdig byggd.

    Kvar blir då barasjälva "Aquariums" delen som är helt klar och jättefin. Stora öppna ytor, med många fina akvarium och det är därifrån jag tänkte lägga upp lite bilder.

    Mitt intryck av "Aquariums" var bra, men det har sina brister. Tex så visas informations på en platttv brevid varje akvarium eller mellan två. Denna information visas på turkiska, tyska, ryska och engelska. Det var hur tråkigt som helst och vänta på den engelska texten, eftersom det visades 1-2 bilder på varje språk och man ska hinna läsa så tog det ibland flera minuter innan man kunde läsa informationen. Jag tyckte detta var ur dåligt och orkade därför inte läsa mer än de 5-6första akvariumens information, sen gav jag upp. Jag var inte där för att så och titta på en tv med bilder med text på 3 språk.

    Vidare så märks det att allt är nytt, de har bara "små" hajar i sitt stora akvarium på runt 2 meter. Andra liknande akvarium jag varit på har större hajar.

    Jag gillade ändå deras stora tunnel akvarium på 131 meter och 5 miljoner liter där du går runt ett gammalt sjunket bombplan i verklig storlek.

    Så kära akvarister, nu kan ni stilla erat intresse när ni har semster i Turket till våren/sommaren 2013, så besök Antalya Aquarium, det är mitt tips till er.

    //Moggz
    Bifogade filer
Arbetssätt...