grossister ( fort )

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon Bonnevier
    • June 2012
    • 88

    grossister ( fort )

    vi fortsätter i rätt kategori
    I love DISCUS

    Mvh Simon ~_~
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    som sagts i annan tråd, så är det per default så att en grossist aldrig
    säljer till en privatperson. grossare säljer bara till andra bolag / butiker.

    så, att få imazoo/akvarieteknik att leverera direkt är inte ens lönt att tänka på.

    man kan dock på akvarielagrets hemsida se vad de olika grossarna har på lager.

    utifrån det, kan man, om man har lite tumme med sin butik, få butiken att ta hem
    fisk utifrån den listan som de normalt handlar ifrån.


    det finns dom som lever i gränslandet, som säljer både till privatperson och till butiker.

    men det är nog så att de säljer till privatpersoner OCH till butiker, i den ordningen.

    den som jag tänker närmast på är Åleds som i vissa fall kan skicka fisk med buss,
    om destinationen ligger rätt, till privatpersoner.

    men man måste snacka med dom, det går inte att gå in på deras hemsida och
    klicka ner guppies i en varukorg och tro att de dyker upp dagar senare.

    nej, ring och snacka, gör upp affären via telefon, betala i förskott, bevaka när
    de skickar, åk till terminalen och hämta.

    det är inte som att köpa böcker / filmer på cdon.com...................





    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Simon Bonnevier
      • June 2012
      • 88

      #3
      tack men jag har en fråga jag kollade hos lagret och dom hade altum. och den vill jag ha men hör köper man dom?

      I love DISCUS

      Mvh Simon ~_~

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #4
        Ursprungligen postat av Simon Bonnevier
        tack men jag har en fråga jag kollade hos lagret och dom hade altum. och den vill jag ha men hör köper man dom?

        http://fisklista.akvarielagret.se/?q...ommit=S%C3%B6k
        Om du tittar på kategorin "lista" längst ute till höger så står där från vilken grossist man kan beställa respektive fisk ifrån. Använd fisklistan för att ta reda på det aktuella utbudet, gå sedan till din närmaste akvarieaffär och fråga ifall de kan beställa den fisk du vill ha från någon av de grossiter som har den aktuella fisken.

        EDIT: För att förtydliga, fisklistan är bara en sammanställning av vad som finns på grossisternas listor och ej en komplett lista av vad akvarielagret har hemma just nu.
        Senast redigerad av Joakim Lundgren; 11 September 2012, 08:09.
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Sedan är det ofta så att jag märkt att även om grossisterna har det på sin lista så stämmer det inte alltid i praktiken. Märkte tydligt detta då jag letade Spetsnos-Skalarer. Sedan kommer ju vissa arter bara ibland. Vill man ha en viss art är det bra om man är beredd på att vänta länge....
          Annars behöver man bredda sitt tänk till alternativa arter.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            sedan skall man ha klart för sig att vissa butiker, ofta kedjor, inte tar emot "specialbeställningar", i många fall så styrs det antingen centralt vad butiken skall ta hem, eller så är det ofta så att butiken inte vill hålla på med specialbeställningar.

            så, man måste traska ner till "sin" butik, hör med dom vad de kan / vill göra.


            lägg oxå märke till att bara för att det står 200 kr på en prislista från akvarieteknik, så innebär det inte alls att den kostar 200 kr i butik.

            jag har sett där det gör det, men oxå sett att det kostar in i h-e mycket mer när det är "special", värsta exemplet var från 249 till 2000............


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              ja som alla säger då får du fråga i butiken om de kan ta hem till dig. o precis som Ken säger så kommer priset förmoidligen inte vara det som står på fisklistan.

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Man kan t ex komma överens om att betala i förslott och hämta direkt i påsen när deras fiskbeställningar kommer hem. Men då får man säkert stå för risken med ev problem själv.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Imazo och fler har bilar som är godkända att transportera fisk i. De kan alltså lagligt köra ut sin fisk till akvarieaffärerna. Bussar är däremot inte inbesiktade som djurtransporter. Det är alltså olagligt att skicka fisk med bussgods. Samma gäller posten, DHL mm. Det är få fraktfirmor som har tillstånd att köra djur



                  och det här med att beställa privat från grossist spricker alltså av det skälet att det inte går att skicka fisk lagligt. Utom med flyg eller grossisternas egna fordon och ingetdera blir intressant prismässigt.

                  När det gäller grossisternas pris så skall man komma ihåg att det är utan moms. Står det 200 och en affär säljer för 250 så har de alltså inte tjänat en krona på saken. De måste lägga på mer för att täcka löner, hyra, lagerkostnader och allt annat. Med 200 i grossistlistan och 500 i affärspris så har affären 200 över till allt det när momsen är hanterad, inte 300 som det är lätt att tro. En annan sak är att när man vet hur grossistpriserna ser ut så kan man förundras över hur påslagen varierar på olika saker. Fast det är ju en annan historia.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Sedan är det ofta så att jag märkt att även om grossisterna har det på sin lista så stämmer det inte alltid i praktiken. Märkte tydligt detta då jag letade Spetsnos-Skalarer. Sedan kommer ju vissa arter bara ibland. Vill man ha en viss art är det bra om man är beredd på att vänta länge....
                    Annars behöver man bredda sitt tänk till alternativa arter.
                    Självklart kan allt ta slut från grossisten men i princip så kommer de ut med en uppdaterad lagerlista ungefär var 14:e dag och just när den kommer ut så stämmer den.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                      sedan skall man ha klart för sig att vissa butiker, ofta kedjor, inte tar emot "specialbeställningar", i många fall så styrs det antingen centralt vad butiken skall ta hem, eller så är det ofta så att butiken inte vill hålla på med specialbeställningar.

                      så, man måste traska ner till "sin" butik, hör med dom vad de kan / vill göra.


                      lägg oxå märke till att bara för att det står 200 kr på en prislista från akvarieteknik, så innebär det inte alls att den kostar 200 kr i butik.

                      jag har sett där det gör det, men oxå sett att det kostar in i h-e mycket mer när det är "special", värsta exemplet var från 249 till 2000............


                      .
                      Fast priset som Akvarielagret har på sin lista är väl det som Akvarielagret tar.
                      Sedan håller jag inte riktigt med när du skriver att kedjor inte tar specialbeställningar. Kedjorna i Sverige har avtal med de stora svenska fiskgrossisterna och kan alltså ta in allt vad de saluför och jag vill nog påstå att i inget land i Europa har grossisterna ett bredare utbud än i Sverige satt i relation till hur många människor som bor här.

                      När jag hade affär på åttiotalet så tog jag enbart in specialbeställd fisk till stamkunder eller till de som hade förskottsbetalat. Detta för att väldigt många gärna vill ha vissa fiskar och har sett något foto på dom i fullvuxet och helt utfärgat tillstånd och så ser de ju inte ut när de kommer till affären och då vill de inte ha dom. Och sedan står affären där och har inte plats för fiskarna som specialbeställts.

                      Sedan rent generellt - fisk är åt helskotta för billigt i Sverige - affärerna och grossiterna borde ta mer betalt för det levande.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Fast priset som Akvarielagret har på sin lista är väl det som Akvarielagret tar.
                        Sedan håller jag inte riktigt med när du skriver att kedjor inte tar specialbeställningar. Kedjorna i Sverige har avtal med de stora svenska fiskgrossisterna och kan alltså ta in allt vad de saluför och jag vill nog påstå att i inget land i Europa har grossisterna ett bredare utbud än i Sverige satt i relation till hur många människor som bor här.

                        När jag hade affär på åttiotalet så tog jag enbart in specialbeställd fisk till stamkunder eller till de som hade förskottsbetalat. Detta för att väldigt många gärna vill ha vissa fiskar och har sett något foto på dom i fullvuxet och helt utfärgat tillstånd och så ser de ju inte ut när de kommer till affären och då vill de inte ha dom. Och sedan står affären där och har inte plats för fiskarna som specialbeställts.

                        Sedan rent generellt - fisk är åt helskotta för billigt i Sverige - affärerna och grossiterna borde ta mer betalt för det levande.
                        vad jag menade var att bara för att det står ex 200 på akvarielagrets "prislista" så innebär det inte per automatik att ex Arken Zoo i Malmö skulle ta 200 för samma
                        fisk som kommer från samma ställe. Kan bli vilket pris som helst.

                        Vilket jag har egen erfarenhet av....

                        Har på 2 kedjor i Malmö området fått beskedet i butik att de styr inte alls över sortimentet, utan det bestäms centralt, det kan vara fel besked man har fått, men det var det som de sa till mig när man stod där.

                        1 butik sa att de vägrar blankt att ta in special, det var helt enkelt för jobbigt enligt flickan som stod bakom disken.

                        Så, jag hävdar bestämt att det behöver vara en butik (iaf här i området) som är lite omkring sig, och att man har "tumme" med dom.

                        Min erfarenhet härifrån, är att de "oberoende" butikerna är klart villigare att ställa upp med lite konstiga saker. Det är dyrare, men det är lättare.




                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                          som sagts i annan tråd, så är det per default så att en grossist aldrig
                          säljer till en privatperson. grossare säljer bara till andra bolag / butiker.

                          så, att få imazoo/akvarieteknik att leverera direkt är inte ens lönt att tänka på.






                          .
                          Som vanligt är det ju inte helt rätt när man är allt för generell..

                          "Denna veckas vara blir att vi slumpar bort en del fiskgrupper för att göra plats för nytt. Vänta dig låga priser på udda centralamerika, västafrika och kankse något sydamerika också. Inte omöjligt att det slinker med någon malawi i det hela heller."

                          Detta är klippt från akvarielagrets facebooksida och där är det allt fritt fram för privatpersoner att stå i direktkontakt med dem..

                          Jag själv har fått hjälp av en annan grossist utan några bekymmer alls så jag förstår inte idén om att det skulle vara tvärstop..
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Som vanligt är det ju inte helt rätt när man är allt för generell..

                            "Denna veckas vara blir att vi slumpar bort en del fiskgrupper för att göra plats för nytt. Vänta dig låga priser på udda centralamerika, västafrika och kankse något sydamerika också. Inte omöjligt att det slinker med någon malawi i det hela heller."

                            Detta är klippt från akvarielagrets facebooksida och där är det allt fritt fram för privatpersoner att stå i direktkontakt med dem..

                            Jag själv har fått hjälp av en annan grossist utan några bekymmer alls så jag förstår inte idén om att det skulle vara tvärstop..

                            får du varan och fakturan från grossisten ?
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • zoddri
                              • June 2012
                              • 144

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                              vad jag menade var att bara för att det står ex 200 på akvarielagrets "prislista" så innebär det inte per automatik att ex Arken Zoo i Malmö skulle ta 200 för samma
                              fisk som kommer från samma ställe. Kan bli vilket pris som helst.

                              Vilket jag har egen erfarenhet av....

                              Har på 2 kedjor i Malmö området fått beskedet i butik att de styr inte alls över sortimentet, utan det bestäms centralt, det kan vara fel besked man har fått, men det var det som de sa till mig när man stod där.

                              1 butik sa att de vägrar blankt att ta in special, det var helt enkelt för jobbigt enligt flickan som stod bakom disken.

                              Så, jag hävdar bestämt att det behöver vara en butik (iaf här i området) som är lite omkring sig, och att man har "tumme" med dom.

                              Min erfarenhet härifrån, är att de "oberoende" butikerna är klart villigare att ställa upp med lite konstiga saker. Det är dyrare, men det är lättare.
                              Intressant detta, här i stan så har både Arken och Djurmagazinet varit villiga att ta specialbeställningar när vi frågat. Det har dock inte rört som om några hajar och rovfiskar men i alla fall fiskar som annars inte finns i butiken.

                              Å andra sidan så tar de fristående butikerna inte in fisk speciellt ofta så kedjorna kanske känner sig "tvingade" att gå med på det. Finns bara 5 affärer med fisk här i stan och 3 hör till nån kedja.
                              Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

                              250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

                              Kommentar

                              Arbetssätt...