Vill du bli min mentor? :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Vill du bli min mentor? :)

    Hej!

    Ja som rubriken lyder, jag önskar mig en mentor/fadder som kan hjälpa mig med min akvaristik och ge mig vägledning.
    Som jag kan få terra via PM så jag inte behöver starta tråd på tråd.

    Finns det någon vänlig själ därute?
    Ingen i min umgängeskrets har akvarium idag så jag har verkligen ingen att prata/bolla idéer med, jättetråkigt.

    I dagsläget har jag ett 100liters sedan en tid tillbaka och igår var jag och köpte mig ett 450l. Just nu undrar jag om jag inte har tagit mig vatten över huvudet men det kommer ta sig när jag har lite mer koll på läget med ett sådant stort. Ytterfiltret jag fick med har jag verkligen ingen aning om hur det fungerar, haha, just nu är det bara en svart hink med lock för mig.
    Men det kommer att ta sig, inga problem. Dock kommer jag behöva en hel del hjälp

    Så känner du att du gärna hjälper till så skicka ett OK här eller ett PM, så blir jag jätteglad!
    Mvh Linda
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Ursprungligen postat av Likan
    Hej!

    Ja som rubriken lyder, jag önskar mig en mentor/fadder som kan hjälpa mig med min akvaristik och ge mig vägledning.
    Som jag kan få terra via PM så jag inte behöver starta tråd på tråd.

    Finns det någon vänlig själ därute?
    Ingen i min umgängeskrets har akvarium idag så jag har verkligen ingen att prata/bolla idéer med, jättetråkigt.

    I dagsläget har jag ett 100liters sedan en tid tillbaka och igår var jag och köpte mig ett 450l. Just nu undrar jag om jag inte har tagit mig vatten över huvudet men det kommer ta sig när jag har lite mer koll på läget med ett sådant stort. Ytterfiltret jag fick med har jag verkligen ingen aning om hur det fungerar, haha, just nu är det bara en svart hink med lock för mig.
    Men det kommer att ta sig, inga problem. Dock kommer jag behöva en hel del hjälp

    Så känner du att du gärna hjälper till så skicka ett OK här eller ett PM, så blir jag jätteglad!
    Mvh Linda
    Hejsan Linda!

    Det här forumet är till för alla - nybörjar som "gamla rävar".

    Alla har vi varit nybörjare, och alla har vi ställt massor av frågor i forumet - jag är fortfarande nybörjare efter fem år. Flera bakslag har det också blivit under åren, dom har för det mesta blivit lösta - just på grund av att jag frågat å frågat - och ifrågasatt. Massor av kunniga finns här och kan svara dig, utifrån sina egna erfarenheter.

    Sen behöver du inte alls starta en massa trådar, skapa en egen projekttråd, då har du allt i din egen tråd - frågor som svar. Det är väl ett ypperligt tillfälla nu, när du ska börja från start!
    Skapa den nu på en gång.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • frida.L
      • December 2010
      • 164

      #3
      Håller med Inger ovan.
      Fördelen med att ställa sina frågor i forumet är att man får olika personers tankar och åsikter. Det finns många olika sätt att få ett fungerande akvarium, för vissa funkar något som kanske inte funkar för andra. Så att få olika personers svar och att alla inte är ense är bara en fördel.

      Så fråga på bara, alla är nybörjare ibörjan och här finns mycket kunnigt folk som gärna hjälper till (även om åsikterna i många frågor går isär).

      Lycka till!

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        är du snygg och över 15?










































        nej, allvarligt talat.. zoopet är väl till för dumma frågor? tycker 9 av 10 trådstarter är helt efterblivna men om man nu inte orkar så är det ju bara att skita i trådarna.. man går ju i stadier, först lär man sig, sen tycker man att det är kul att lära ut.. det är som vad som helst, i takt med att du utvecklas och känner dig säkrare blir du ju också gladare att hjälpa andra..

        de som har kommit till en nivå där man vill strypa folk som undrar hur en guppy (alltid en guppy) blir gravid efter titeln "HJÄÄÄÄÄLP!!!!!" har ju faktiskt valet att skita i dessa trådar och låta dem som faktiskt tycker att det är kul hjälpa till.. sen finns ju snälla OCH duktiga människor som tittar tillräckligt ofta i den typen av trådar för att se till att det inte blir helt fel iaf.. sen har vi människor som aldrig verkar lära sig oavsett hur mycket hjälp de får..

        låter som en fx5a btw.. och nej, ju större desto bättre!
        Senast redigerad av ettfettbranamn; 01 August 2012, 17:36.
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #5
          Va gulliga ni är!

          Jo jag har tänkt skapa en projekttråd framöver, mest för skojs skull Kul att se själv hur det tar sig! + att jag gillar att läsa andras projekttrådar. Så kanske lika bra att börja från start och inte när det närmar sig påfyllning som jag hade tänkt.

          Jag jämför nästan alltid svar jag får på mina frågor, gillar att fråga många för att få olika/liknande svar och sedan pussla ihop det till något även jag tycker är vettigt, haha.

          Btw, fx5a = ?
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            #6
            prio 1! blid guld medlem så du kan post bilder. det underlättar alltid och lockar folk att läsa din tråd.

            fx5 är ett gigantisk ytterfilter.
            har du ett sådant ska du vara nöjd!

            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              #7
              Men jaaaaaaaa, klart det är! Nu kopplar jag, glömde bort att jag nämnde den "stora svarta hinken".
              Jo men det är en Fluval fx5 jag fick med, så då är jag jättenöjd då!

              Tänkte bli Goldmedlem, har bara inte fått tummen ur. Klart det ska vara bilder! Annars är det inge skoj ju.
              Toppen!
              Nu känner jag mig taggad!
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                fly little one, flyyyy!!!!
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                Arbetssätt...