Semestertips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frida.L
    • December 2010
    • 164

    Semestertips

    Hej

    Det börjar närma sig semester och det verkar ju inte som om vädret kommer att förbättra sig så skulle uppskatta lite semestertips för en akvarienörd

    Bor i Örebro och tänker mig små dagsutflykter med fisk-, djur-, växttema. Kan stanna borta en natt men inte mer.

    Ska även en helg till göteborg så tips där uppskattas också (universeum redan inplanerat!)

    Så tips tips tips tack!!
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    I Göteborg har du ju Botaniska trädgården, klart bäst i Sverige. Det går att lägga flera dar bara där utan att ha sett allt. Trädgårdföreningen är inte så tokigt heller om än långt ifrån samma klass som botan, växthusen är trevliga dock.

    I Slottskogen finns pingviner, älgar och en del annat, nu är det nog lite sent för azaleorna, annars är de sevärda. I samma trakt som botan och slottskogen finns också naturhistoriska, döda djur men desto fler. Sjöfartsmuseets akvarium har också ryckt upp sig, man satsar nu på marin miljö och har både korallakvarier och nordiskt.

    I Lidköping finns vänermuseet, mest om vänern men dock ett antal akvarier med inhemskt sötvatten. Är man i närheten så är det värt besväret, av det som jag sagt nåt om hittills så är slottskogen och botan gratis och resten billigt.

    Vätternakvariet kanske också kan vara nåt, jag har inte varit där själv men det finns en tråd här om det.

    Kan du sträcka dig ner till Helsingborg så är Tropikariet och Djurparken där väl värda besök. Djurparken har ett stort saltvattensakvarium.

    Så finns det naturligtvis fågelsjöar, akvarieaffärer, naturreservat och allt möjligt annat. En del information kan man få om man går in på de olika Länsstyrelsernas sidor, där hittar man reservat och annan intressant natur.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      #3
      du har ju ganska nära till karlskoga så ta en sväng dit å kolla in affäen thomas zoologiska. där finns det mycke fisk att titta på

      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • JeBoro

        #4
        Jag var med barnen på Tropikariet på Kolmården igår. Väldigt prisvärt stället med massor av fina akvarier/Terrarier med allt från giftormar till ett stort hajakvarium. Enligt mig Sveriges näst bästa ställe efter Universeum i Göteborg. Prismässigt väljer jag Tropikariet på Kolmården. 100:- för vuxen och 60:- för barn, barn under 4år gratis.

        Kommentar

        • JeBoro

          #5
          Ändrar mitt påstående att jag tycker att Universeum är bäst i Sverige efter mit besök där igår, Det enda akvariet som jag tyckte var fint med fina fiskar var ett med en stor fin öring och ett gäng rödingar. Fina fiskar och fint vatten. Resten av akvarierna/terrarierna var enligt mig usla. Det stora västerhavs-akvariet som för ett par år sen var ett magnifikt akvarium var nu en algsoppa med kanske bara två meters sikt. För några år sen kunde man lätt se alla fiskar/djur som finns på västkusten men det enda man såg nu var ett gäng monstertorskar och gråsejar. Hade kanske varit helt ok om det hade varit klart och fint vatten men det var det ju inte.
          Även regnskogen gjorde mig missnöjd med dåligt skötta akvarium. Dom skryter på hemsidan om alla djur som har förökat sig i regnskogen men jag såg endast 4-5 fåglar och två apor. Vid mitt förra besök för några år sen var det djur överallt.
          Detta stället är enligt mig inte ens värt ett besök om man är akvarienörd. Däremot hade mina barn jätteroligt med alla andra aktiviteter som finns på universeum. Men att åka dit endast för akvarierna och regnskogen, då blir man besviken. + att det är dyrt, 700 :- för en familj. Med dom biljettintäkterna dom har eftersom det var fullt med folk, då borde dom ha råd att ha akvarier i toppklass.

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Rättelse:

            Tropikariet har ett stort saltvattensakvarium. Djurparken i Helsingborg har några akvarier men mest åker man ju dit för att se många fåglar och även capybara, känguru och annat kul.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • frida.L
              • December 2010
              • 164

              #7
              Tackar för alla tipsen

              Botaniska ska ju självklart inte missas när vi är i gbg. Synd att Universeum blivit sämre, var där för några år sen och blir en tur igen trots varningen om försämring. Går in med lägre förväntningar nu.

              Får se hur långt söder ut vi tar oss. Våra fjärilsciklider har lekt så semestern kommer väl till största delen bestå av yngelmatning!

              Befinner mig just nu i sommarstugan utanför kga så nån dag bär det in till Thomas för att se vad han har på yngelmats-fronten

              Fler tips någon?

              Kommentar

              Arbetssätt...