Fisk från Guatemala!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malfunkshun
    • September 2008
    • 394

    Fisk från Guatemala!

    Finns det något som folket här skulle vara intresserad av i fiskväg från Guatemala?
    Klicka på länken och kika igenom, klistra gärna in arter som verkar vara intressanta i tråden. Är mest ciklider och levandefödare, men även tropisk gar och lite sånt. På grund av att det varit rätt så oroligt i det landet (inbördeskrig i typ 35 år) så är det många arter som det är länge sen de exporterades och vissa inte alls.
    Stoppdatum är fredag. Då tar jag listan och vidarebefordrar den. Kan inte säga mer just nu då det är ganska hemligt.

    Detta är bara en intressekoll och INTE en annons. Jag säljer inget utan undersöker bara vad folk vill ha och är sugen på.


    http://fish.mongabay.com/data/Guatemala.htm
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    De små endemiska Heterandria-arterna borde väl vara av intresse för ett flertal. Hyphessobrycon milleri borde vara uppskattad om de har det minsta färg (men är väl troligen silverblank - hittar inga bilder). Sötvattenssillar (t ex Dorosoma anale) och -ansjovisar tyckier jag skulle vara spännande att testa, men troligen tål dom inte transporter alls! Bramocharax baileyi var ju tuff. En monsterfisk! Blir den verkligen inte mer än 10 cm? Och sedan har vi alla de familjer där de flesta arter lever i havet, men enstaka bor i sötvatten: t ex Batrachoides goldmani, Eugerres mexicanus. Kul med något nytt!

    Edit: Detta är mina gissningar. Jag behöver inget för egen del.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Jag skulle utan vidare köpa ett dussin av sötvattenssillar (Clupeiformes) eller silversidor (Atheriniformes), vilka av arterna som helst.

      Men det är jag det. Jag tippar att cikliderna (vilka som helst) och levandefödarna är det som egentligen går att sälja. En som både jag och genomsnittakvaristen nog skulle kunna tänka sig är Poecilia kykesis från Lake Peten.
      Senast redigerad av Azur; 07 May 2012, 19:59.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • malfunkshun
        • September 2008
        • 394

        #4
        Tack för tipsen!

        Några ciklider som är intressanta? Är rätt grön på CA nämligen. Men det finns ju en del endemiska och riktigt snygga ciklider som folk bör vara intresserade av.

        Kommentar

        Arbetssätt...