Se i djuraffär?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Parakiss
    • September 2008
    • 7

    Se i djuraffär?

    Ska försöka göra en ny tråd om detta då. Hoppas att jag gör det rätt nu och att det hamnar rätt. =)

    Hur och vad vill ni se i en djuraffär/fiskaffär? Vad skulle ni kanske tex kunna åka flera mil för?
    Mvh Annie
    http://aichan.weebly.com/
  • Cheshirecat
    • March 2012
    • 194

    #2
    stort utbud av det mesta och bra priser..
    vi ska här nån dag åka till rolles akvariecenter i luleå från Boden och det är väl en 4-5 mil tror jag
    frågar man inget, får man inget veta

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Frågan är nog om folk vill åka långt idag? När jag hade akvarieaffär på 80-talet (då Europas största akvarieaffär) så åkte jag ner till Tyskland och Holland och köpte vildfångad fisk (främst malawi och tangnayika) och då kunde det stå 200 människor i kö utanför affären på morgonen dagen efter för att vara först att se på nyheterna och av dessa 200 hade de flesta kört långt (halva natten) för att var först. Något sådant skulle aldrig funka idag.

      vad jag främst vill se idag är en välskött och snygg affär med flera utställningsakvarier och ett varierat utbud (med en del nyheter). Det är faktiskt rätt märkligt att så få affärer har snygga utställningsakvarier idag och det ger ju nästan intrycket att de i affären inte har kompetensen att sköta akvarier och hur man skall man då kunna lita på de råd som de då ger. Kan väl nämna att jag på min tid hade ca. 10 utställningsakvarier i affären och de flesta av dessa var rejält stora.

      SEdan rent krasst - de som man tjänar pengar på i affären är egentligen inte de långväga kunderna (som med all rätt också är krävande) utan närkunderna som handlar bassortimentet
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • olof b
        • March 2005
        • 262

        #4
        Ursprungligen postat av Parakiss
        Ska försöka göra en ny tråd om detta då. Hoppas att jag gör det rätt nu och att det hamnar rätt. =)

        Hur och vad vill ni se i en djuraffär/fiskaffär? Vad skulle ni kanske tex kunna åka flera mil för?
        Affären ligger ganska avsides (med mina mått mätt) med ganska lite folk boendes inom "flera mil". Om jag startade en butik i Malmö skulle jag innom 5 mils radie ha halva Själland och Skåne som marknad. Det är över 2 miljoner människor. Förutsättningarna är annorlunda där ni bor.

        Titta istället på de butiker som går bra med standardsortiment. De har få gemensama nämnare som de flesta traditionella djurbutiker (de få som finns kvar) inte uppfyller. Jag listar:

        Nyrenoverad fräch lokal
        Nya, rena akvarium med lite inredning
        Tillbehörssortiment på hyllor som kunden kan plocka själv (typ snabbköp)
        Bra butiks belysning
        Många fiskar av samma sort och en eller få arter i varje akvarium istället för tvärt om.
        Stort utrymme för tillbehör relativt djur

        Det är mina snabba reflektioner runt detta. Jag tror att en bra beställningsservice så att specialintresserade kan få hem det de vill ha är bästa sättet att locka detta kund segment.

        mvh

        olof
        Malmö Lund Cycle Chic:
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Wilhelm
          • October 2002
          • 604

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          När jag hade akvarieaffär på 80-talet (då Europas största akvarieaffär) så åkte jag ner till Tyskland och Holland och köpte vildfångad fisk (främst malawi och tangnayika) och då kunde det stå 200 människor i kö utanför affären på morgonen dagen efter för att vara först att se på nyheterna och av dessa 200 hade de flesta kört långt (halva natten) för att var först. Något sådant skulle aldrig funka idag.
          Du har väl tagit ett foto med din instamatik när det står 200 personer i kö för att komma in i affären?
          Wilhelm
          Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
          www.ciklid.org www.aquafish.info

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av olof b
            Affären ligger ganska avsides (med mina mått mätt) med ganska lite folk boendes inom "flera mil". Om jag startade en butik i Malmö skulle jag innom 5 mils radie ha halva Själland och Skåne som marknad. Det är över 2 miljoner människor. Förutsättningarna är annorlunda där ni bor.
            Dock min affär låg i Kalmar och det var definitivt avsides men det var ju ett annat "tidevarv" så det var ju inte riktigt jämfört

            Håller dock med dig i vad du skriver
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Du har väl tagit ett foto med din instamatik när det står 200 personer i kö för att komma in i affären?
              Det gjorde jag säkert och andra fotade säkert också - men inte sparade man fotona. Det var ju före såväl digitalkameror, mobiler och internet var uppfunna
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • fisheye
                • November 2010
                • 488

                #8
                Hej,
                Bor själv i Stockholm så resa flera mil är det sällan fråga om för min del. Men givet det utbud som finns i Stockholm så skulle jag gärna ge några tips:

                1) Tillmötesgående personal - personal som tar sig tid och visar intresse för mig (mitt intresse, kunskap, ideer etc.). Det finns exempel på del alldeles för snobbiga och fisförnäma i butikerna. Gäller knappast alla men jag blir inte långvarig i de butikerna. Att man tydligt riktar sig till barnen (om sådana är med och är en del av kunden) för att de ska förstå - inte talar för barnsligt eller antar att de inte förstår eller vill/kan. Det mest irriterande jag vet är när personalen har blicken mot mig när det är min son som ställt frågan. Jag förstår, liksom nästan alla vuxna, att det är jag som är ytterst ansvarig för barnets inköp av fisk.

                2) Kunnig personal - givetvis ska de kunna sin sak. Att kunna innebär att man vet var man kan hitta svar på de man inte kan direkt. Jag skulle säga att punkt 1 & 2 ofta går hand i hand. Personalen ska ha fokus på att göra rätt från början inte sälja billigt och ha en kund som får problem.

                3) Hellre friska och bra fiskar/räkor/etc än billiga - och en bra policy om något går snett.

                4) informationsblad eller andra resurser för de djur man säljer. Gärna ett brett och bra bokutbud (kanske med seconhand exemplar/ eller läsexemplar). En läsplats vore toppen för ofta kanske man behöver ta sig en funderare eller ett samtal med andra akvarister och resonera innan man köper.

                6) utställningsakvarier som ger inspiration och som man kan ha som exempel då man diskuterar med kunden

                7) Fräscha tillbehör - gärna sådant som är utplockat för att det är bra grejjer än ett stort utbud.

                8) levande foder

                9) Brett utbud av växter som är fräscha

                10) god kontakt med de akvarieföreningar/terrarieföreningar som finns inom staden

                Det är åtminstone min spontana 10-topplista inte nödvändigtvis rangordnad.

                Fisheye

                Kommentar

                • fredde85
                  • December 2011
                  • 135

                  #9
                  Jag är sugen på att öppna en Akvarium butik, jag är i natur bra på att komma igång med saker, men inte riktigt lika bra på att avsluta det, så jag skulle hitta någon som var grym på avslut :P jag är sugen som fan på en butik i malmö, helst nära bunkeflo/limhamn då jag tror många danskar där har stort akvarie intresse samt att danskarna kan komma över via bron.
                  och bara satsa på akvarie, inga jävla hamsterfoder eller fågel burar

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av fredde85
                    och bara satsa på akvarie, inga jävla hamsterfoder eller fågel burar
                    En inställning som denna är det säkert många som har och innebär med 95% säkerhet att det hela kommer att gå åt pipan.

                    Det som ekonomiskt bär en affär det är basutbudet och i fiskväg så innebär det färgranna billiga fiskar som platy, svärdbärare, guppy och slöjstjärtar etc. Vad man än tycker om hund- och kattmat eller foder etc. för andra djur så är det oerhört viktigt för överlevnaden.

                    På min tid så hade jag ungefär 20 kvm för kattprylar i affären och 600 kvm för fiskar och fiskprylar. På kattprylarna las det ner 30 arbetsminuter per dag och för fiskarna 20 timmar och ändå drog kattprylarna in lika mycket pengar som akvariedelen.

                    Så ser den krassa verkligheten ut och den som fnyser åt de kunder som vill ha "jävla hamsterfoder" eller "2 röda och 3 gula fiskar" den blir inte gammal.

                    det viktigaste för den som har en akvarieaffär är
                    1/ ha sinne för ekonomi
                    2/ vara en duktig försäljare
                    3/ kunna akvariefiskar

                    Jag säger inte att det är oviktigt att man kan akvariefiskar, utan bara att det finns annat som är betydligt viktigare.

                    Nån kanske säger att det ju visst finns duktiga hobbyister som har affär för så är det ju
                    MEN dessa har ju jobbat i många år genom att bygga upp sin image genom att odla fisk, hålla föredrag, vara föreningsaktiv etc. etc. innan de drar igång och då kan man få det att gå runt.
                    Detta till trots så om man kollar i taxeringskalendern så är det inte ägarna till dessa "hobbyaffärer" direkt framträdande där utan de zooaffärsägare som har en bra inkomst är de som har affärer som bara har basutbudet - dvs de affärer som vi akvarister tycker är tråkiga.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • fredde85
                      • December 2011
                      • 135

                      #11
                      jag har förstått att sådant drar in minst lika mycket pengar, visst har man fina visningsakvarium så kanske man kan locka en och annan hamsterägare till ett avkarium. jag är väldigt intresserad av att bygga egna akvarium och möbler, jag tror det hade kunnat dra in stora pengar om man haft rätt pris, som i tyskland verkar det som ett nytt 720 lites kostar runt 2500kr, jag är intresserad av att ha sådana priser billiga filter osv osv
                      men jag är inte intresserad av hamsterfoder

                      Kommentar

                      • Cheshirecat
                        • March 2012
                        • 194

                        #12
                        som många sagt redan
                        visningskar skulle vara jätteroligt att se, fräscha växter, mycket fiskar, och även kanske en liten avdelning för andra djur..
                        t.ex. om jag skulle åka till en djuraffär för att köpa nå fiskar och ser att dom även har hundmat så kanske jag då kommer ihåg att jag behöver det till hunden.. eller bara typ nå billiga sockerfria leversnittar.

                        fräsch lokal, trevlig och kunnig personal, rena akvarier, många roliga och kanske lite annorlunda fiskar.
                        stort utbud av växter och även stort utbud av olika fiskfoder och akvarietillbehör.
                        bra priser! hahaha ;D
                        frågar man inget, får man inget veta

                        Kommentar

                        • fredde85
                          • December 2011
                          • 135

                          #13
                          Jag skulle så klart satsa på att ha så fina saker som möjligt, samt en punkare i dörren med en stor ring i näsan

                          Kommentar

                          • Cheshirecat
                            • March 2012
                            • 194

                            #14
                            Ursprungligen postat av fisheye
                            Hej,
                            Bor själv i Stockholm så resa flera mil är det sällan fråga om för min del. Men givet det utbud som finns i Stockholm så skulle jag gärna ge några tips:

                            1) Tillmötesgående personal - personal som tar sig tid och visar intresse för mig (mitt intresse, kunskap, ideer etc.). Det finns exempel på del alldeles för snobbiga och fisförnäma i butikerna. Gäller knappast alla men jag blir inte långvarig i de butikerna. Att man tydligt riktar sig till barnen (om sådana är med och är en del av kunden) för att de ska förstå - inte talar för barnsligt eller antar att de inte förstår eller vill/kan. Det mest irriterande jag vet är när personalen har blicken mot mig när det är min son som ställt frågan. Jag förstår, liksom nästan alla vuxna, att det är jag som är ytterst ansvarig för barnets inköp av fisk.

                            2) Kunnig personal - givetvis ska de kunna sin sak. Att kunna innebär att man vet var man kan hitta svar på de man inte kan direkt. Jag skulle säga att punkt 1 & 2 ofta går hand i hand. Personalen ska ha fokus på att göra rätt från början inte sälja billigt och ha en kund som får problem.

                            3) Hellre friska och bra fiskar/räkor/etc än billiga - och en bra policy om något går snett.

                            4) informationsblad eller andra resurser för de djur man säljer. Gärna ett brett och bra bokutbud (kanske med seconhand exemplar/ eller läsexemplar). En läsplats vore toppen för ofta kanske man behöver ta sig en funderare eller ett samtal med andra akvarister och resonera innan man köper.

                            6) utställningsakvarier som ger inspiration och som man kan ha som exempel då man diskuterar med kunden

                            7) Fräscha tillbehör - gärna sådant som är utplockat för att det är bra grejjer än ett stort utbud.

                            8) levande foder

                            9) Brett utbud av växter som är fräscha

                            10) god kontakt med de akvarieföreningar/terrarieföreningar som finns inom staden

                            Det är åtminstone min spontana 10-topplista inte nödvändigtvis rangordnad.

                            Fisheye
                            and this^ det kan jag egentligen hålla med om mer och sammanfattar det jag försöker säga, haha
                            frågar man inget, får man inget veta

                            Kommentar

                            • firejackan
                              • August 2004
                              • 616

                              #15
                              Startar du affär Fredde så lovar jag dig att hjälpa till och handla frekvent ^^ saknar en trevlig butik här, akvarietjänst var toppen innan de flyttade, nu har akvarie delen krympt och allt annat kommit i centrum

                              Kommentar

                              Arbetssätt...