Glöm Co2, överbefolka med guppis istället..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maliin
    • June 2003
    • 167

    Glöm Co2, överbefolka med guppis istället..

    Jag läste på internet att nägon hade ett akvarium på 5-6 liter med 12 guppies i och massor av växter. Istället för att mata fiskarna fick de äta alger (Eat algae or or die, swine.). Och någon Co2 behövdes inte för det försåg fiskarna karet med. Ett utdrag:

    I have a lovely 1.5 gal hex tank in the kitchen with a couple
    of Cryptocoryne blassi and a colony of about 12 Endlers
    Poeciliad.

    Oleg will now immediately jump in and tell me thats too many
    fish for a tank that size, all that CO2...

    ....maybe thats why I can now grow crypts, or maybe it's the
    livebearers eating algae off the leaves, acitng like little
    vacuum cleaner disturbing the leaves to knock the "lint"
    off. Eat algae or die, swine. I rarely feed them, only
    when I want the populaiton to grow.


    Forget yeast to make co2, overcrowd your tank algae eating
    fish and killies.

    Här är länken:
    http://www.thekrib.com/Fish/hydra.html#2
  • gurkan
    • March 2003
    • 632

    #2
    hmmm nåt man kanske ska testa
    corydoras.

    Kommentar

    • maliin
      • June 2003
      • 167

      #3
      Nej.

      Kommentar

      • Robslob
        • January 2003
        • 134

        #4
        hur många ska jag ha i mitt 200l då? :-P
        och vad blir det när man har 1000l eller mer :-)
        en jävla kul fisksoppa

        Kommentar

        • Bjorn
          • March 2003
          • 112

          #5
          Tjaa om man ska ha ett akvarium som är "self-suistaining" på det här viset, dvs att man bara tillför ljus så kan man betrakta följande ekvationer...

          *varning, matematisk utvikning*

          (i) Produktionen av kemisk energi i växterna (E) > fiskarnas konsumption

          (ii) E = L*G*A*V*T

          Där:
          E = tillväxten i växterna (i J)
          L = belysningens effekt (i W)
          G = en geometrisk konstant för hur stor andel av ljuset som faktiskt går ner i burken (å inte slösas ut i rummet t.ex.)
          A = Andelen av ljuset i burken som faktiskt nyttjas av växterna
          V = fotosyntesens verkningsgrad
          T = Belysningstiden

          Så vad kan alla dessa konstanter ha för värden då'rå? Låt oss gissa lite. Skulle gissa a G lär ligga på någonstans mellan 0.1-0.5 beroende på typ av lysramp och om man har reflektor. A beror ju rätt mycket på hur tättplanterat man har, men man kan ju ändå alldrig undvika att en hel del ljus "läcker" ut genom väggarna och absorberas i botten. Låt oss anta att man som bäst kan uppnå ett A på 0.5. Så över till verkningsgraden i växterna, denna kan man säkert hitta någonstans men jag tänkte utgå från att den är rätt bra, säg V = 0.5.

          Om vi då tar ett mycket tättplanterat 54L (A=0.5) med en 15W lysramp (L=15W) med reflektor (G=0.5) och 12h belysningstid.

          Detta skulle ge oss E =15*0.5*0.5*0.5*12 Wh/dygn = 22.5 Wh/dygn vilket motsvarar 22.5*3.6 kj/dygn eller 22.5*3.6/4.2 Kcal/dygn eller ungefär 20 Kcal/dygn.

          Då skall man veta att man shablonmässigt brukar räkna med att proteiner och kolhydrater har ett energivärde på 2Kcal/g så om vi utgår från att man har ett sådant foder så motsvarar altså (och det här är ett extremt fall) tillväxen i en sådan burk ungefär 40g foder/dygn.

          Nu vet jag inte alls om man kan uppnå detta i praktiken, eller om detta bara är ett bisart tankeexperiment?

          /Bjorn

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Kul tankeexperiment 8-) Mer sånt.

            Här ser man lätt varför det inte går att enbart mata växterna med fiskfoder vid höga ljusnivåer, då det inte innehåller kol eller kalium, järn osv i tillräckligt stora mängder. Däremot rikliga mängder kväve och fosfor.

            Eftersom växter är rätt kinkiga med att få sina näringsämnen i rätt proportioner så blir kontentan att man får en för stor uppbyggnad av kväve och fosfor om man inte tillsätter tillräckligt med kol, kalium, järn osv.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Bjorn
              • March 2003
              • 112

              #7
              Skall väl påpekas att vad jag menar med växter i mitt tankeexperiment är i princip allt som utvinner energi via fotosyntes, dvs även alger.

              Min tanke är snarare att det vore kul att prova om man skulle kunna ha ett akvarium utan (högre) växter och utan matning. Dvs man har bara alger och algätande fisk och det enda man tillför utifrån ar ljus och delvattenbyten. Frågan är hur länge man kan hålla på utan att tillföra diverse spårämnen som algerna eller fiskarna behöver.

              Sedan är ju frågan om det blir speciellt snyggt, men det vore ett intressant försök. Möjligtvis skulle man kanske t.o.m. kunna aquaskulpta med algerna, men då gäller det ju att komma på nåt bra sätt att styra vilken alg man får var...

              Nåväl, det är inget som direkt står långt upp på to-do listan men nångång vore det kul och se om man kunde skapa ett snyggt "algakvarium", alger är ju trotts allt också en slags växt.

              /Bjorn

              Kommentar

              • cecilia
                • January 2003
                • 754

                #8
                Inget "self-sustaining system", men intressant användning av alger ändå: http://hem.passagen.se/mikeno/ien.htm /Cecilia

                Kommentar

                Arbetssätt...