Butikspersonal okunnig eller "krängig"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rebellalliansen
    • September 2011
    • 16

    Butikspersonal okunnig eller "krängig"?

    Efter att ha läst på en del om vattenkvalitet, nitrit och ammonium/ammoniak med mera är jag lite fundersam över butikspersonalen på diverse ställen. På frågan om det behövs någon bakteriekultur eller liknande under uppstarten av ett 240 liters malawi-kar svarade en tjej (som efter egen utsago har ett rejält malawi-kar hemma) att nej det är bara att låta det stå någon vecka innan man lägger i första fiskarna och mata försiktigt i början. Hon tyckte även att man sen ska öka populationen snabbt så att man har fyllt karet inom en månad. Detta för att fiskarna ska vänja sig vid varandra och att det skulle göra dem mindre aggressiva mot nykomlingar.
    En annan person tyckte att jag skulle släppa i mina fyra golden, droppa lite nitrivec om dagen och släppa ner nästa laddning fisk "om några dagar".
    Många jag har snackat med i butiker runt om i stan verkar vilja förenkla det hela till idiotnivå vilket rimligen borde få rätt många misslyckade uppstarter till följd. I alla fall om man ska ta det som skrivs i böcker och här på forumet på allvar. Tänker de att de säljer mer fisk om folk får börja om några gånger eller vad är grejen? En del skulle säkert bli avskräckta om butikspersonalen började snacka om nitrittoppar och ammoniak men tycker dom att det är bättre att skicka fiskarna till en säker död?

    Retoriska frågor givetvis, men kände ett behov av att ventilera. Någon mer som upplevt samma sak?
    Senast redigerad av Rebellalliansen; 28 November 2011, 00:42.

  • malawijanne
    • October 2006
    • 504

    #2
    Ursprungligen postat av Rebellalliansen
    Efter att ha läst på en del om vattenkvalitet, nitrit och ammonium/ammoniak med mera är jag lite fundersam över butikspersonalen på diverse ställen. På frågan om det behövs någon bakteriekultur eller liknande under uppstarten av ett 240 liters malawi-kar svarade en tjej (som efter egen utsago har ett rejält malawi-kar hemma) att nej det är bara att låta det stå någon vecka innan man lägger i första fiskarna och mata försiktigt i början. Hon tyckte även att man sen ska öka populationen snabbt så att man har fyllt karet inom en månad. Detta för att fiskarna ska vänja sig vid varandra och att det skulle göra dem mindre aggressiva mot nykomlingar.
    En annan person tyckte att jag skulle släppa i mina fyra golden, droppa lite nitrivec om dagen och släppa ner nästa laddning fisk "om några dagar".
    Många jag har snackat med i butiker runt om i stan verkar vilja förenkla det hela till idiotnivå vilket rimligen borde få rätt många misslyckade uppstarter till följd. I alla fall om man ska ta det som skrivs i böcker och här på forumet på allvar. Tänker de att de säljer mer fisk om folk får börja om några gånger eller vad är grejen? En del skulle säkert bli avskräckta om butikspersonalen började snacka om nitrittoppar och ammoniak men tycker dom att det är bättre att skicka fiskarna till en säker död?

    Retoriska frågor givetvis, men kände ett behov av att ventilera. Någon mer som upplevt samma sak?
    Jag tycker väl att den första tjejen hade rätt sunda påstående, jag brukar alltid göra som hon.
    Men man får vara försiktig med matningen i några veckor, det sa hon säkert.
    Jag använder inga uppstartsmedel eller vattenberedningsmedel.
    Det tipset att, lägga i alla tjugo malawiciklider på samma gång, tycker jag är ett strålande tips, du får mycket lättare balans i baljan om du gör så.Janne


    malawi.forum24.sel

    Kommentar

    • Fredrik Metcalf
      • January 2007
      • 512

      #3
      Alltid samma sak, de vill kränga fisk, och det gör de bäst genom att rekommendera att man ska köpa så mycket fisk som möjligt. Det finns så klart undantag till varje regel, blir lika kär i Kenta på Zoogiganten varje gång jag hör honom förklara för någon varför de inte ska köpa någon fis än, eller varför de inte ska köpa fler än de han rekommenderar. Follow your guts och lita på det som stå i böckerna och här på forumet. Tyvärr så finns det dock måna olika råd, och det har att göra med att kombinationerna av vattenkvalité och fiskar är oändliga, och det finns inte ett rätt sätt att göra, men det finns fel sätt att göra, och det är att höja belastningen på filtret plötsligt.

      Här kommer ett av många råd:
      Jag har för mig att det tar mellan 30-40 dagar för filtret att återhämta sig helt från en ökad belastning, men det räcker att vänta runt 20 dagar då det är ungefär så lång tid det tar för filtret att komma igång med första biten, nämligen nedbrytningen av ammoniak. Hur lång tid man bör vänta innan man har i de första fiskarna är också väldigt olika, i ett större kar hade jag kört på med en eller två små fiskar redan första dagen för att se till så det finns nåt för filtret att börja "äta" av, i ett mindre kar hade jag väntat några veckor. Bakteriekultur eller filtermaterial från ett annat kar hjälper starten, men inte om där inte finns något att bryta ner.

      Nu var det inte råd du frågade efter, du har säkert redan full koll på hut man inte bör göra (vilket är det viktiga att veta). Mitt enkla svar på din retoriska fråga är att det förmodligen är en kombination av okunnighet och säljteknik, fråga aldrig i butik om du inte kan svaret i förväg.
      Fredrik Metcalf (MrLogic)
      128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

      Kommentar

      • Fredrik Metcalf
        • January 2007
        • 512

        #4
        Ursprungligen postat av malawijanne
        Det tipset att, lägga i alla tjugo malawiciklider på samma gång, tycker jag är ett strålande tips, du får mycket lättare balans i baljan om du gör så.Janne
        Som sagt var, det finns många olika tips . Jag har aldrig gjort så, och det känns inte riktigt rätt att svälta fisken i några veckor. Men det är maten som belastar, lite mat ger lite skit, oavsett hur många fiskar man har. Ökar man maten gradvis så ger man filtret en chans att hänga med.
        Fredrik Metcalf (MrLogic)
        128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av malawijanne
          Jag tycker väl att den första tjejen hade rätt sunda påstående, jag brukar alltid göra som hon.
          Men man får vara försiktig med matningen i några veckor, det sa hon säkert.
          Jag använder inga uppstartsmedel eller vattenberedningsmedel.
          Det tipset att, lägga i alla tjugo malawiciklider på samma gång, tycker jag är ett strålande tips, du får mycket lättare balans i baljan om du gör så.Janne


          malawi.forum24.sel
          Det tycker jag personligen är ett ganska osäkert tips att ge till en nybörjare...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            Just med Malawi brukade jag också rekommendera att all fisk släpps i på en gång när jag jobbade i butik. Visst, klokt att cykla in filtret först, men man slipper frågan "varför slår de ihjäl varandra" om nybörjare duttar i lite fisk då och då. Ffa som många nybörjare gärna köper ett enda par fast av många olika sorter. Nu är detta inte svartvitt det vet jag, men man kan förklara sig blå och folk lyssnar ändå inte.

            Blir det några problem med vattenvärdena - byt vatten samt slå i lite vanligt koksalt.
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Gör en ommöblering vid nyinsläpp är inte fel, och brukar funka bra även för andra revirhävdande fiskar. Visst, jag kör själv inte så mycket efter "reglerna" vid nystart men det är lite skillnad om man är nybörjare eller om man hållt på ett tag.
              Hur många nya akvarister har inte sett fiskarna komma fram till rutan och tycker de ser så hungriga ut, och klarar av att nonchalera dem och inte ge dem mat?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Om det är några affärer som skall kallas krängiga är det väl snarare de som trycker på folk en massa mystiska preparat med suspekt både innehåll och värde. Oftast helt i onödan, jag har aldrig använt allt det där joxet som påstås nödvändigt för att starta akvarier och det funkar ändå. Om nåt skulle väl affärerna i stället skicka med lite smuts från ett inkört filter i stället men det är väl mindre marginaler på sånt än på alla konstiga flaskor.

                Det finns mer än ett sätt att starta akvarier, jag har ju flera gånger gjort mig skyldig till försyndelsen att plocka fram akvarium och börja tvätta sand osv när det olyckat sig att det råkat följa med nåt oväntat hem och fisken alltså redan väntar i påsen. Inget jag rekommenderar men nog går det att lösa, med lämplig taktik så fungerar det. Fast för nybörjartstart är det ju rimligast att helt enkelt låta saker ta sin tid. Det som står i startinlägget tycker jag inte är så anmärkningsvärt att det skall fördömas som fiskdödarmetod, det finns ju som sagt olika sätt att starta och vi har väl knappast hört hela diskussionen om vad de rekommenderat för startupplägg.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ursprungligen postat av Rebellalliansen
                  Efter att ha läst på en del om vattenkvalitet, nitrit och ammonium/ammoniak med mera är jag lite fundersam över butikspersonalen på diverse ställen. På frågan om det behövs någon bakteriekultur eller liknande under uppstarten av ett 240 liters malawi-kar svarade en tjej (som efter egen utsago har ett rejält malawi-kar hemma) att nej det är bara att låta det stå någon vecka innan man lägger i första fiskarna och mata försiktigt i början. Hon tyckte även att man sen ska öka populationen snabbt så att man har fyllt karet inom en månad. Detta för att fiskarna ska vänja sig vid varandra och att det skulle göra dem mindre aggressiva mot nykomlingar.
                  En annan person tyckte att jag skulle släppa i mina fyra golden, droppa lite nitrivec om dagen och släppa ner nästa laddning fisk "om några dagar".
                  Hon har tillochmed rätt om att låta akvariet stå nån vecka (det räcker inte att bara låta akvariet bara stå, man måste ha nånting i som kan producera ammoniak, exv kan man mata försiktigt fast akvariet är tomt, andra sätt att cycla akvariet är genom att direkt tillsätta ammoniak eller släppa i nån billig ensam fisk typ platy). Ang. att vara "krängig" så ville hon inte sälja dig bakteriekultur, och det gjorde hon rätt i, för de flesta bakteriekulturer gör ingenting för akvariet utan är bara pengar i sjön. Ang. att köpa så många och släppa i alla fiskarna direkt så är malawi mycket aggressiva och slår ihjäl varandra om du börjar med få (som tar revir) och sen släpper i ett fåtal åt gången. Genom att släppa i så många så snabbt överlastar man deras revirinstinkt och kan, om man har tur, undvika att nån blir dödad.

                  Alltsammans bra råd och visar att hon kan mer om akvarier och malawis än vad du kan.

                  Den andra personens råd passar för icke-aggressiv fisk, men är inte särskilt bra för malawi. Ett snabbsök på nätet antyder att Nitrivec innehåller Nitrobacter (som är viktig i reningsverk men har en undanskymd roll i akvarier, där bl.a. Nitrospira dominerar) och "vulkanisk sten" (som hävdas binda ammoniak). Det hjälper säkert, men låter inte som nåt som kan ersätta tätare vattenbyten (gärna med en gnutta salt) och lätt matning första veckorna.

                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Blir det några problem med vattenvärdena - byt vatten samt slå i lite vanligt koksalt.
                  Och detta är det enskilt bästa råd en nybakt akvarist kan få.
                  Jag har tappat räkningen på hur många nya akvarister jag sett som inte insett att om vattnet luktar illa och fisken dör så kan det fixas genom att byta vatten; att bordssalt (gärna med jod) är en bra hjälp mot nitritförgiftning är inte lika självklart men inte desto mindre sant.
                  Senast redigerad av Azur; 28 November 2011, 10:04.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Sorry Bygert, men joxet fungerar och jag tycker det är alldeles utmärkt att det säljs. Det fanns inte bakteriekulturer på den tiden som jag hade affärer och det hjälpte inte hur mycket man tjötade på folk att de skulle ta det lugnt i början - starta med få fiskar och mata mycket försiktigt. Folk följde inte råden utan det gick åt helskotta och så var det en akvarist mindre.

                    Så annars helt rätt - i den bästa av värdar så behövs det oftast inga vattenpreparat om man gör helt rätt. Dock vad dessa gör är att de minskar risken för att något skall gå snett vilket det som sagt oftast gör för att folk inte har tillräckligt med tålamod.

                    Det bästa enligt min mening är att
                    1/ köra igång akvariet
                    2/ efter någon dag lägga i några få fiskar
                    3/ sedan mata ytterst försiktigt åtminstone den första månaden
                    4/ efter ca. en månad börjar man sedan fylla på med ytterligare fisk. Förloppet kan påskyndas om man använder en bakteriekultur.

                    Gör man på detta sätt så blir det sällan problem.
                    Sedan finns det flera saker man måste tänka på som att om man har revirhävdande fiskar (typ Malawi) i akvariet är det svårt att komplettera. Detta gäller dock bara för vuxna Maalwi - yngel är inte speciellt revirhävdande.

                    Sedan finns det många andra "skolor" i ämnet och i England t.ex. så praktiseras ofta något som kallas för "fishless cycling" - dvs då skall man inte ha någon fisk alls i akvariet den första månaden bara en massa preparat. De affärer som inte rekommenderar denna metod kritiseras rejält.

                    Under årens lopp har jag i alla fall säkert själv startat upp mer än 2.000 akvarier samtidigt som jag under några år ägde Europas största akvarieaffär och då också tog till mig kundernas erfarenhet och därför har jag i alla fall en viss erfarenhet av ämnet och utifrån dom så rekommenderar jag punkterna enligt ovan.
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 28 November 2011, 10:08.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Det bästa enligt min mening är att
                      1/ köra igång akvariet
                      2/ efter någon dag lägga i några få fiskar
                      3/ sedan mata ytterst försiktigt åtminstone den första månaden
                      4/ efter ca. en månad börjar man sedan fylla på med ytterligare fisk. Förloppet kan påskyndas om man använder en bakteriekultur.
                      För icke-aggressiv fisk, visst - men skulle du verkligen göra så med malawi? Eller, säg, Tropheus?
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        För icke-aggressiv fisk, visst - men skulle du verkligen göra så med malawi? Eller, säg, Tropheus?
                        Nu skrev jag ju ovan

                        Sedan finns det flera saker man måste tänka på som att om man har revirhävdande fiskar (typ Malawi) i akvariet är det svårt att komplettera. Detta gäller dock bara för vuxna Maalwi - yngel är inte speciellt revirhävdande.
                        Så som sagt för Malawi- eller Tanganyikayngel funkar det utmärkt - dock inte för vuxna fiskar. Dock hur många startar ett akvarium med vuxna malawi och tanganyika, men visst några finns det säkert men där tror jag att det i huvudsak handlar om erfarna akvarister som är beredda att köra igång med bara vuxna fiskar eftersom det handlar om en rejäl slant.
                        För en erfaren akvarist så finns det genvägar som att använda gammalt grus, extra mycket bakteriekultur etc. samtidigt som man matar försiktigt och man ser ju då också på fiskarnas beteende att de kommer att bli sjuka redan några dagar innan sjukdomssymptomen blir synliga.

                        Så som sagt - tänk om färdiga bakteriekulturer hade funnits på den tiden jag hade affär så mycket enklare det då hade varit.

                        Kan väl också nämna att jag varit med om att starta upp 2 akvarieutställningar och oj så mycket problem vi hade då eftersom vi då var tvungna att snabbstarta akvarierna med vuxna fiskar - men de flesta av problemen löste sig med hjälp av olika bakteriekulturer (både kommersiella och "egenproducerade")
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • drlavey
                          • October 2011
                          • 217

                          #13
                          Hur är det med de medel som skall binda metaller osv... är det något som är värt att använda?
                          100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
                          640 L SA, Bland annat Diskus
                          450 L Viktoria ciklider

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av drlavey
                            Hur är det med de medel som skall binda metaller osv... är det något som är värt att använda?
                            Det finns inget svar på den frågan som gäller i alla situationer.

                            Dessa preparat är alldeles utmärkta och de fyller en funktion även de om de inte alltid behövs. Jag brukar rekommendera att man använder det för säkerhets skull när man helt nystartar ett akvarium. Däremot behöver man det i regel inte efteråt
                            OM det inte är så att kommunen använder kloramin i kranvattnet (då skall man använda det)
                            OM man inte slarvar med vattenbyten och övermatar (vilket dock tyvärr många gör) och man sedan får för sig att göra ett stort vattenbyte
                            OM man inte tar vattnet från en egen brunn
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Bygert
                              • March 2010
                              • 2169

                              #15
                              Säkert finns det jox som fungerar men det är väldigt svårt att avgöra vad eftersom det bland annat är sällsynt att det framgår vad det egentligen är i de där preparaten (vilket lär ta en ände med förskräckelse förr eller senare, kemikalielagstiftning mm blir allt mer skärpt). När det går att se vad det faktiskt finns i blir man inte alltid imponerad, ett exempel på vad man kan hitta i zoohandeln är C-vitaminer till marsvin. För en femtiolapp eller så får man då en flaska som innehåller dagsbehovet för ett marsvin. Jo faktiskt, ett dagsbehov. Ett alternativ som är billigare är ett blad vitkål, innehåller också ett dagsbehov av C-vitamin.

                              Zoohandeln lever ju på att sälja pryttlar och de lär ju också räkna med att åtskilligt går till totala idioter så att det i alla fall ibland kan vara rätt att skicka med all möjlig bråte som egentligen inte skulle behövs om man bar sig rätt åt. Det innebär ju inte att joxet egentligen behövs, det som behövs är information och att nån räknar ut hur man får folk att ta till sig och följa information.
                              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...