Begagnat akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tuvalu
    • April 2011
    • 5

    Begagnat akvarium?

    Tänkte höra vad man ska tänka på om man köper ett begagnat akvarium. Att det inte läcker förstås, men sen? Tänker på sjukdomar t.ex. kan såna smitta från ett gammalt akvarium till nya fiskar? Hur ska man rengöra det innan man startar det då? Något annat att tänka på?
  • Simon Wikström
    • January 2011
    • 223

    #2
    Ursprungligen postat av tuvalu
    Tänkte höra vad man ska tänka på om man köper ett begagnat akvarium. Att det inte läcker förstås, men sen? Tänker på sjukdomar t.ex. kan såna smitta från ett gammalt akvarium till nya fiskar? Hur ska man rengöra det innan man startar det då? Något annat att tänka på?
    Jag silikonerar alltid numera om akvarium som är begnagnade pga att jag råkade ut för en läcka 1 månad efter jag hade satt igång det. Om det inte är alldeles nysilikonerat så rekommenderar jag dig att silikonera om det oavsett om det läcker eller ej. Ser du bara till att skura av akvariet ordentligt UTAN diskmedel så är det nog ingen risk att det sprids några sjukdomar.
    Mvh Simon
    720 l med 2 st Hypostomus soniae.
    105 l med VF Poecilia reticulata.

    Kommentar

    • firren_99
      • September 2009
      • 237

      #3
      Jag har inte silikonat om mina begagnade akvarium.... Om silikonet inte flagnar utan är gummi-aktigt och ser bra ut så är det nog oftast lugnt.
      Men om man ska vara på den absolut säkra sidan så ska man silikona om, men då måste man självklart veta vad man gör Du kan också fråga om akvariet stått i t ex ett kallt förvaringsrum en längre tid, för då kan silikonet ha blivit dåligt. Du kan också fråga om akvariet nyss varit vattenfyllt, det är oftast säkrare om det inte stått tomt allt för länge.
      Ungefär hur gammalt akvariet är och sånt kan ju vara bra att veta.

      Jag tror inte att det är någon risk att sjukdomar sprids, om inte akvariet är vattenfyllt när du köper det då.
      Senast redigerad av firren_99; 13 April 2011, 19:09.

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        #4
        Jag har de senaste 6 åren startat 7 akvarier varav 6 av dem varit begagnade. Inte ett av dem har jag silikonat om, bara tittat så att silikonet sett bra ut och provfyllt dem hemma. Inget av dem har stått tomma en längre tid innan jag köpt dem. När jag kommit hem har jag rengjort dem ordentligt med varmt vatten i flera omgångar. Bakterier överlever ingen längre stund i torra miljöer så sjukdomsrisken är näst intill obefintlig skulle jag tro.
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          du behöver absolut inte silikona om ett begagnat kar. när du åker o kollar på det så ska det vara fullt med vatten. då vet du att det är tätt. skulle det sen börja läcka så har du enbart otur. risken är nog större att du råkar ut för en läcka om du silikonar om karet

          jag har har ett kar som är lätt 25 år gammalt. och 10 år av den tiden stog det tomt i ett kallt garage. håler hur tätt som helst.


          sjukdomar behöver du nog inte oroa dig för men skölj ändå ur karet. för att bli av med damm o annat bös.

          Kommentar

          • Simon Wikström
            • January 2011
            • 223

            #6
            Kanske bara jag som hade otur med att få en läcka på akvariet då....
            720 l med 2 st Hypostomus soniae.
            105 l med VF Poecilia reticulata.

            Kommentar

            Arbetssätt...