Vilka dvärgciklidböcker finns?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin Persson
    • January 2002
    • 120

    Vilka dvärgciklidböcker finns?

    Hej,
    Efter att ha läst ett annat inlägg här på forumet så undrar jag nu hur stort utbud det finns av dvärgciklidböcker. Det "enda" jag vet som finns på svenska är det som står i "ciklidboken". Sedan har jag en bok på engelska som heter "South American dwarf cichlids" av Dieter och Bork. Jag undrar hur stort utbudet är på böcker om dvärgciklider och vilka som är bra.

    Mvh
    Martin Persson

    Mvh
    Martin Persson
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej Martin,
    Jag tror inte det finns någon bok om dvärgciklider som är utgiven på svenska. Bortsett från det som står i "Ciklidboken" som du skriver.
    Mitt tips är just den bok på engelska som du redan har, sedan finns ju några på tyska också som nämns i det andra inlägget.
    Lite magert kanske, men jag lovar att hålla koll på om det kommer några nya böcker om dvärgciklider på engelska som är hyfsade, i så fall lägger vi in dom.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell Fohrman

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Martin Persson
      • January 2002
      • 120

      #3
      Tack så mycket för svaret!
      Det var ju tråkigt att det inte finns något mer.

      Jag kan verkligen rekomendera boken "South american dwarf cichlids" som finns. Den tycker jag är väldigt bra.


      Mvh
      Martin Persson
      Mvh
      Martin Persson

      Kommentar

      • Jonas81
        • January 2002
        • 611

        #4
        Hej det finns en bok på svenska!!!
        Dvärgciklider av Jörg Vierke!!!


        //Jonas
        Jonas

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Helt rätt Jonas, den glömde jag, men går den fortfarande att få tag på. Det var jättemånga år sedan som jag såg den i handeln.
          Glömde för övrigt också att nämna en bok i AQualog-serien - Southamerican Cichlids II. Denna är visserligen mer en bilderbok med olika symbolbeteckningar i stället för text, men den innehåller massor av foton (ca 500)på sydamerikanska dvägciklider.
          En annan dvärgciklidbok på engelska som är värd att nämna är också "Complete book of Dwarf Cichlids" av Hans-Joachim Richter. Den är också hysad, men har några år på nacken.
          Textmässigt bäst tycker jag fortfarande att "Southamerican dwarf cichlids" av Mayland & Bork är.
          Fotomässigt är enligt min mening den ovan nämnda Aqualog-boken bäst.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell Fohrman

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Jonas81
            • January 2002
            • 611

            #6
            Vet ej om den går att få tag på i handel men man kan ju alltid besöka biblioteket för där finns den!!!


            //Jonas
            Jonas

            Kommentar

            • pelle
              • January 2002
              • 419

              #7
              Jag har Jörg Vierkes "Dvärgciklider". Den är utgiven 1977, så den är ganska gammal. Den beskriver totalt 10 apisto arter, av vilka 5 st har inaktuella namn (Sweglesi, Kleei, Klausewitsi, Taeniata och reitzigi). Om man bortser från detta så är boken helt ok som en introduktion till dvärgciklider.

              Mvh/ Per



              Per
              Per

              Kommentar

              Arbetssätt...