Bygga isolerad friggebod för akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • museo12
    • May 2005
    • 135

    Bygga isolerad friggebod för akvarium

    Jag har länge tänkt att få byggt en isolerad friggebod, för att ha akvarium i. Helst vill jag ha två akvarium ett på 460 liter och 1 m o 60 cm och ett 720 liter på 2 meter. Vi talar då om en vikt på 1500 kg.
    Men, det borde väl vara möjligt? Tyvärr är jag inte så kunnig, men lär mig gärna och läser gärna på.

    Idealet är ca. 23 grader året om, vilket säkert blir en utmaning både på sommaren och vinter. Golvbrunn och ett ställe att ta vatten ifrån är nog ett måste. Grundplattan måste också vara mycket bra "förankrad". El måste också finnas.

    Finns det någon här som gjort något liknande? Någon som har tips på typer av isolering, byggsätt och grund förändamålet? Andra tips? Jag kommer anlita folk till arbetet.

    Ska kanske skriva att friggeboden ska byggas på en vanlig villatomt.
    Hoppas på svar från mer kunniga!
  • Icecoffee
    • November 2010
    • 447

    #2
    den vikten tror jaf du bör gjuta grunden. men då måste du kanske ha bygglov?
    isolera som hus, glöm inte frånluftfläkt eller avfuktare, då det kommer bli otroligt fuktigt.
    hålla värmen vinter kan du göra med vatten eller el. du kommer få saftiga elräkningar
    Cogito, ergo sum
    (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
    (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      kolla med Mats Bryzel ( stavning?) här på forumet. han har en stuga på tomten med massa akvarium i.

      äsch hittade tråden åt dig:

      Kommentar

      Arbetssätt...