Många döda/tunna/hängiga fiskar på zooaffär - hur tänka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    Många döda/tunna/hängiga fiskar på zooaffär - hur tänka?

    Där jag bor finns nu bara en affär där jag kan köpa fisk då den andra har skurit ner på sortimentet rejält. Var dit idag men blir så tveksam. I minst hälften av karen låg minst en död fisk. I alla kar var det nån eller flera som var jättemagra (så de ser ut som en pinne med insjunken mage typ), som stod stilla på botten och andades häftigt etc. Har varit där förut och avstått från att köpa just på grund av detta men nu finns det tyvärr inga alternativ längre. Såg inga med direkta sjukdomssymtom som vita prick eller sår men ändå. Hur skulle ni göra - skulle ni köpa ändå och se till att få några fina av de som finns även om några i karet ser lite hängiga ut. Tänker också att affärsakvarier överlag inte är nån bra miljö för fisk så att de kanske kan stressas och dö utan att vara sjuka?
  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

    #2
    Jag hade framfört lite fint att vill de sälja fisk får de börja sköta om dem. Sedan hade jag åkt till en annan stad och handlat fisk och hållt tummarna för att dom skärper sig till nästa gång.
    Simma lungt..
    Lillfrasse..

    Kommentar

    • roosterboy
      • September 2010
      • 1094

      #3
      var lite samma grej här i jkpg med för ett par år sedan. 4 fiskaffärer men egentligen bara 1, kanske 2, som det gick att handla i. DJurmagazinet (som nu, efter lokalbyte och grejer, sköter sig skitbra) såg ut som något slags koncentrationsläger för fiskar eller något. Gecko hade mer död än levande fisk i karen. En tant i huskvarna hade dock en liten affär med bara akvariefisk, välskött och sköna sorter, men riktigt dyr. var egentligen bara rilo som funkade.
      Nej men gör som frasse sa, förklara för dom att dom inte kan hålla på så, det håller inte. ELLER starta eget
      Senast redigerad av roosterboy; 20 December 2010, 22:41.
      All we are, we are.

      Kommentar

      • vickson
        • May 2010
        • 760

        #4
        Jag har tänkt flera gånger på om jag ska säga något men jag tycker det är så jädra självklart att plocka ur död fisk ur karet?!? Ni skulle undvika att handla där alltså? Fasiken, åka till en annan stad för att köpa tre fiskar känns ju lite overload (denna affär ligger dessutom inte där jag bor utan i närmsta stad haha).

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Skulle inte gynna en affär som har så dålig kunskap, är det pinsamt att prata direkt med dem så maila.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Skulle inte heller chansa på att köpa och hoppas man får ordning på fisk i så dålig kondition. Även om det är ur just det och bara det akvariumet snygga eller ej.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • vickson
              • May 2010
              • 760

              #7
              Ja jag vet inte hur hård man ska vara. Men det känns inte bra i magen när man är där. Har svårt för att säga till dock, det här ären väletablerad djuraffär som jag bara hört gott om (dock inte om själva fiskavdelningen) och de borde väl ändå se själva kan man tycka. De är jättetrevliga dessutom, svårt då tycker jag.
              Senast redigerad av vickson; 18 January 2011, 21:53.

              Kommentar

              • dezplay
                • January 2008
                • 161

                #8
                Ursprungligen postat av vickson
                Ja jag vet inte hur hård man ska vara. Men det känns inte bra i magen när man är där. Har svårt för att säga till dock, det här är ett väletablerat Djurmagazinet som jag bara hört gott om (dock inte om själva fiskavdelningen) och de borde väl ändå se själva kan man tycka. De är jättetrevliga dessutom, svårt då tycker jag.
                Finns många djurmagazin. Men idag när jag var och handla julklappar i Skövde var jag inne på deras djurmagazin och deras akvarieskötsel kan man inte kalla perfekt direkt. Skitiga akvarier, halvdöda sjuka fiskar. Bla ett stoooort diskuspar som såg helt uppgivna/sjuka ut.

                Fattar inte varför de inte sköter om sina djur bättre. Tror inte de säljer så mycket fisk till mer vana akvarister men nybörjare kanske dom kan lura på.

                Ska säga det att jag inte vart inne i denna affären på ca ett halvår och då såg det likadant ut.

                Då var jag ute efter ett palettpar och just det paret såg bra ut, men övriga fiskar i de flesta andra kar såg hängiga ut och jag frågade varför? Då svarade dom att semesterpersonalen inte skött om akvarierna... konstigt att det fortfarande såg likadant ut :S
                dra räva i môs, TIAHÔLM!

                Kommentar

                • vickson
                  • May 2010
                  • 760

                  #9
                  Jo jag vet att det finns många, men det i min stad är jättebra tycker jag. Trist att de skar ner så mycket på fiskarna, nu finns bara några få av de vanligaste kvar. De har iofs sagt att jag får beställa fisk hos dem men jag vill gärna se hur fiskar går som jag beställer, om det finns sjuka i karet etc.

                  Jag kan inte tänka mig att personalen inte ser själva att det ligger döda fiskar i nästan varje kar? Att de är hängiga, avmagrade och att det ligger på botten eller står vid ytan och kippar här och där.

                  Frågan är om karen sitter ihop med nåt system? Tänkte om man ser nåt kar där de ser friska ut i just det karet om man vågar köpa just ur det. Det komiska i det hela är att alla electric blue fjärilsciklider som ska vara så känsliga och andra i just det karet såg jättefina ut, men jag vågade inte köpa ändå just på grund av skicket i övrigt.

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Det där med död och sjuk fisk I affärer är nog ett nästan lika gammalt problem som hobbyn självt.
                    Även den bästa och mest välskötta affär kan drabbas av någon sjukdom. De kan också ha fått en dålig sändning från någon grossist. De flesta affärer har nog ingen egen karantän nu för tiden.


                    På den tiden när jag jobbade i zooaffär var det alltid svårt om man fick någon sjukdom i ett akvarie och exempelvis satte upp en skylt eller flyttade fisken till karantän. Man kunde ge sig tusan på att just det akvariet var mest intressant och ofta sjönk försäljningen över lag. Det var bara riktigt inbitna akvarister som uppskattade att man inte sålde sjuka fiskar.


                    Men om detta är ”normal status” skall du nog inte handla i den affären.
                    Om du inte vill säga till så kan du ju gå ut i tyst protest. Men jag skulle nog säga något I stil med “jag hade tänkt köpa ett par XXXXX YYYYY men jag gör nog inte det eftersom det finns så många döda fiskar i era akvarier just nu”. De flesta affärsidkare är lyhörda för förlorad försäljning.


                    Beställa fisk KAN vara en bra ide men i så fall bör du nog ha ett karantänsakvarium hemma och i gång så du inte släpper ihop ny fisk med dina gamla. Du kan då medicinera där om nu fiskarna råkar ha någon sjukdom.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • vickson
                      • May 2010
                      • 760

                      #11
                      Jo, det får man räkna med. När jag jobbade i akvarieaffär var ägaren väldigt noga med att kolla skicken i alla kar varje förmiddag, och var det tveksamheter karantänade han direkt. På djuraffären i stan där jag bor är det alltid minst ett kar karantänat och det inger förtroende tycker jag. På djuraffären jag pratar om har jag nog aldrig sett det, inte vad jag lagt märke till i alla fall. (Och med karantän i dessa fall menar jag när man sätter på en "röd karantän-lapp" och stoppar försäljningen från det karet.)

                      Trist när det ser ut på det här viset. Läste på affärens hemsida och de ger ett fantastiskt seriöst och profsigt intryck, vilket de också gör när man är där. Är lite förvånande.
                      Senast redigerad av vickson; 18 January 2011, 21:54.

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Ursprungligen postat av vickson
                        Jo, det får man räkna med. När jag jobbade i akvarieaffär var ägaren väldigt noga med att kolla skicken i alla kar varje förmiddag, och var det tveksamheter karantänade han direkt. På Djurmagazinet i stan där jag bor är det alltid minst ett kar karantänat och det inger förtroende tycker jag. På det Djurmagazinet jag pratar om har jag nog aldrig sett det, inte vad jag lagt märke till i alla fall. (Och med karantän i dessa fall menar jag när man sätter på en "röd karantän-lapp" och stoppar försäljningen från det karet.)

                        Trist när det ser ut på det här viset. Läste på affärens hemsida och de ger ett fantastiskt seriöst och profsigt intryck, vilket de också gör när man är där. Är lite förvånande.
                        Kan det vara att dom missat "morgon rundan" just den dagen?
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • vickson
                          • May 2010
                          • 760

                          #13
                          Ursprungligen postat av bossep
                          Kan det vara att dom missat "morgon rundan" just den dagen?
                          Kanske, men det var samma förut när jag var där.

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Ursprungligen postat av vickson
                            Kanske, men det var samma förut när jag var där.
                            Sorglikt i så fall. Jag skulle inte handla där.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • vickson
                              • May 2010
                              • 760

                              #15
                              Ursprungligen postat av bossep
                              Sorglikt i så fall. Jag skulle inte handla där.
                              Nä, man är ju inte så sugen. Tyvärr det enda alternativet här i krokarna. :-(

                              Kommentar

                              Arbetssätt...