Sunkig zoo-affär

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pix
    • August 2010
    • 21

    Sunkig zoo-affär

    Akvarierna i min lokala zoo-affär är väldigt sunkiga; det växer bruna alger på glaset, en enorm fengädda bor i ett väldigt litet akvarium och vissa fiskarter ser luddiga ut då fjällen lossnat. Jag känner mig inte speciellt sugen på att handla där.

    Det hade ju varit lätt att bojkotta affären, men närmaste zoo-butik med skapligt sortiment ligger två timmars tågresa härifrån, och affären skulle kanske kunna bli bra, trots allt...

    Vore tacksam över förslag på lite mer konstruktiv kritik som jag kunde ge butiken, så fiskarna mår bätte och att jag slipper dra till Gävle bara för att handla fisk
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Varför inte bara säga att karen ser usla ut, och att folk kommer att sluta handla där om det inte blir bättring?
    Att komma med konstruktiv kritik är svårt om man inte sett det IRL...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Christerhedberg
      • August 2008
      • 624

      #3
      Vart bor du? Har nämligen 1 mil tågresa till Gävle serru. Kan tänka mig att du bor i söderhamn/hudik där zooaffärerna är riktigt skit. Stämmer det?

      Kommentar

      • pix
        • August 2010
        • 21

        #4
        Jo, jag kan ju alltid prova med att säga att det ser hemskt ut, men ärligt talat tror jag inte att folk kommer sluta handla där, trots att akvarierna ser förjävliga ut. Butiken "försörjer" ett för stort geografiskt område för det,

        Kommentar

        • pix
          • August 2010
          • 21

          #5
          Färila, så den absolut närmaste zooaffären (förutom den sunkiga) finns i Bollnäs. Där är det visserligen välskött men sortimentet är väldigt litet.

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Söders Zoo i Gävle, där Thomas huserar, är annars en mycket bra butik.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • pix
              • August 2010
              • 21

              #7
              Jo, Söders Zoo är väldigt bra, men eftersom jag bor i en byhåla ute i skogen tror jag inte att det är så bra för fiskarna att vistas i en plastpåse så många timmar som resan tar.

              Det optimala hade varit om butiken här varit fräsch, så jag ska samla lite mod och säga att fiskarna ser sjuka ut.

              Kommentar

              • Klotte
                • February 2007
                • 621

                #8
                Med tanke på att man kan frakta fisk i påsar från Sydamerika och Asien till butikerna här så ska du nog kunna ta hem fisken i bilen, se bara till att ha mycket luft i påsen och att tempen är stabil. Har du jätte långt kanske det går att lösa så man kan fylla påsarna med syrgas som man gör under riktigt långa transporter?
                540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                100 liter blandat...

                Kommentar

                • Christerhedberg
                  • August 2008
                  • 624

                  #9
                  Oh, jag visste inte att det fanns en akvarieaffär i Färila.. Jo söderns är ju bra, har en del fiskar hemma. Dock så försöker dom alltid lura på en vissa fiskar när man är där.

                  Säg till att du ska åka lång så att de kanske paketerar fisken singular i stora påsar.

                  Kommentar

                  • quattromaniac
                    • June 2010
                    • 286

                    #10
                    Resan är inga problem för fiskarna om det inte blir för varmt/kallt. Om du är ute efter en speciell fisk är det ju bara att ringa till Thomas eller Peter så vet dom om det finns hemma. Annars tar de nog hem det du vill ha. Det är det bästa med Söder Zoo, de jobbar mot de flesta leverantörerna å väljer ut det bästa från dem Köper 99% av mina akvarierelaterade saker/fiskar där
                    Annars så finns det i värsta fall 3st till affärer i Valbo....
                    Vårt nya sällskap/diskuskar
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

                    Kommentar

                    • pix
                      • August 2010
                      • 21

                      #11
                      Okej, det var ju bra i alla fall. Frakten skulle ta 2,5 timme så jag tror att det går bra utan syrgas

                      Kommentar

                      • pix
                        • August 2010
                        • 21

                        #12
                        Ursprungligen postat av Christerhedberg
                        Oh, jag visste inte att det fanns en akvarieaffär i Färila.. Jo söderns är ju bra, har en del fiskar hemma. Dock så försöker dom alltid lura på en vissa fiskar när man är där.

                        Säg till att du ska åka lång så att de kanske paketerar fisken singular i stora påsar.
                        Eller ja, det finns ingen zooaffär i Färila utan i Ljusdal, men det är bara 1 ½ mil emellan. Jo, har hört det, men så är det ju på de flesta affärer tyvärr. Man måste vara noga så att man inte får med sig "fel" firre hem.

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #13
                          Ursprungligen postat av Christerhedberg
                          Oh, jag visste inte att det fanns en akvarieaffär i Färila.. Jo söderns är ju bra, har en del fiskar hemma. Dock så försöker dom alltid lura på en vissa fiskar när man är där.
                          Hehe, Tomas "lurade" på mej några malawis för många år sedan, när jag bodde i Gävle. Det var det bästa "lur" jag varit med om, nu har jag 540 liter malawis!
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          • Don Kiwin
                            • April 2007
                            • 114

                            #14
                            Ursprungligen postat av quattromaniac
                            Resan är inga problem för fiskarna om det inte blir för varmt/kallt.
                            Ett tips om du ska transportera fisk lite längre sträckor är att lägga fiskpåsarna i en hård kylväska. Fördelarna med detta är dels att det blir mörkt och fiskarna håller sig lugnare samt att de håller värmen. Glöm inte bort att låta kylväskorna stå i rumstemperatur en stund innan så de håller en bra temperatur.

                            Kommentar

                            • sandish
                              • August 2009
                              • 462

                              #15
                              Är glad över att bo i Stockholm när man läser sånt här....
                              Stockholm må ha sina nackdelar, men är de något vi inte saknar så är de butiker
                              500L Monster Tank
                              1st Paroon haj
                              3st Påfågelciklider (Oscar)
                              1st Gibbicep

                              1 st Redtail Catfish

                              Kommentar

                              Arbetssätt...