fråga om flytta fiska utomlands

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wesam
    • September 2007
    • 22

    fråga om flytta fiska utomlands

    • Jag ska flytta utomlands och jag vill ta med mig mina fiskar pga finns inte lika art där asså i Irak frågan är hur ska jag ta med mina fiskar ??
    finns någon bolaget eller transport man kan kontakta dem
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Det lär nog, om det ens är tillåtet kosta betydligt mer än det smakar, skulle tro att frågan bör ställas i första hand till fiskeriverket, vad är det för fiskar?
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Blir väl tull eller något i Irak man måste kontakta om det? Ibland får man väl ta ut något ur ett land men inte in i landet man åker till.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Wesam
        • Jag ska flytta utomlands och jag vill ta med mig mina fiskar pga finns inte lika art där asså i Irak frågan är hur ska jag ta med mina fiskar ??
        finns någon bolaget eller transport man kan kontakta dem
        Om det gäller några utförselregler skall du fråga om på Jordbruksverket.
        Vad som gäller för införselregler i Irak måste du ta reda på av Iraks myndigheter.

        Vad gäller själva transporten (om det nu ens är tillåtet) så går det ju inte i handbagaget (vätskor är inte tillåtna), men kan funka i det andra bagaget fast du måste kolla med flygbolgaet att det är tillåtet och med Iraks myndigheter att det är möjlighet att ta in i landet.
        Lättare är det säkert att använda ett proffesionellt transportbolag fast då kommer priset att bli oerhört högt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Utförselreglerna för fisk verkar gälla vattenbruk så för akvarium så skall det inte vara nåt problem. Detta då under förutsättning att det inte är skyddade arter. Är det det vilket mest kan vara aktuellt för saltvatten med t ex sjöhästar och koraller och för all del med inhemsk ål också så kan du lika gärna lägga ner, pappershanteringen blir sanslös.

          Ut ur Sverige är alltså knappast problemet för vanliga akvariefiskar utan i stället är det det där med in i Irak och vad flygbolag tycker som är det intressanta. Som Kjell säger är det där du måste kolla.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Wesam
            • September 2007
            • 22

            #6
            jag sk ta med mig malawi ciklider Aulonocara

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Wesam
              jag sk ta med mig malawi ciklider Aulonocara
              Och - vad är frågan?
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...