Bästa djuraffären i Skåne?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    #16
    Jag skulle inte ha jättehöga förväntningar på Akvariepiratens saltavdelning, den var inte så omfattande och jag antar att de håller på att utveckla den. Jag har ingen insikt i saltvattensfiskar då jag inte vet vilka som är vanliga/ovanliga så kan egentligen inte säga hur bra deras utbud var.

    Ursprungligen postat av Matnil
    När det gäller Fiske&Fiskar så är det en affär som satsat hårt¨på salt sista tiden, men de hade problem med vattenskador i akvariedelen av affären och var tvungna att stänga ner. När jag pratade med dem så var valet att antingen renovera befintlig lokal för ganska mycket pengar alternativt skaffa ny lokal för akvariedelen av butiken. Då lät det som de lutade mot de senare men jag vet inte hur valet sen gjordes, de kan ju också bara stängt ner akvariesidan.
    Hoppas det bara var tillfälligt för de va en riktigt respektabel akvarieavdelning. Dock ett dåligt minne därifrån :P ;


    Anekdot: Många år sen och höll precis på att köpa fiskar till mitt akvarium. I karet fanns redan bland annat Kardinaltetror, ca 10 st. Jag såg en cool "fisk" på fiske & fiskar, vilken var Öronål. Jag köpte den och följde den glatt då den flyttat till mitt kar. Dagarna därefter hade jag mkt att göra men efter ett tag märkte jag att de bara ca ca 2 kardinaltetror kvar. För att hitta boven i dramat behövde man inte leta länge. Öronålen simmade stolt rund med en kula på sin annars långsmala mage. :P
    Dock håller jag inte de ansvariga då jag själv borde ha gjort mer research och inte impulsköpt den bestyggelsen
    Senast redigerad av zoomi; 30 December 2009, 00:30.

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #17
      Känns lite som det har kommit i skymundan är bara Malmö skåne?om man nu kan slita sig ifrån Malmö så har man min favorit bland alla och det ligger i Tomellila en bit ifrån Malmö/Lund ciklidshopen och det är tack vare att han har lite udda fisk som i regel kunder kommer med plus han har mycket damm fisk sen har man hela Köpenhamn och där är utbudet enormt stort har inte så stor erfarenhet där ifrån har varit inne i nån och det ver ett bra utbud men då var kronan lite starkare.
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • lilleulv
        • July 2007
        • 208

        #18
        Undrar på att ingen har nämt Ciklidhobby i Södra Sandby. För de som speciellt har intersse av SA-ciklider är denna Affär ett måste. Den kunniga ägaren har också ett bra utvalg av Malawi och Tanganyika.
        Mycket värd ett besök.
        Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #19
          Sant Lilleulv, ett besök i sandby är ett måste om man inte varit där innan.
          Oftast så hittas fina ca och andra fiskar där
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Saturnus80
            • October 2009
            • 943

            #20
            Det verka vara många fina affärer neråt landet

            zoomi, hade akvariepiraten några Sulawesi-räkor inne?
            //Daniel

            110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
            23l aqualandscape med dvärgkulor

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              #21
              Där e några snubbar som odlar lite sulawesiräkor på www.redbee.se forumet.
              Gå in och registrera dig där om du inte redan är medlem.

              Skriv en köpes tråd eller sök runt lite.
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • Saturnus80
                • October 2009
                • 943

                #22
                Kanon, tack så mycket drd.
                //Daniel

                110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                23l aqualandscape med dvärgkulor

                Kommentar

                • zoomi
                  • August 2004
                  • 829

                  #23
                  Anledningen till att jag bara nämner malmöaffärer är att jag bara har erfarenhet om malmöaffärer, logiskt, jag ber om usäkt om guldkorn utanför storstaden har kommit i skymundan.

                  Inte en aning om de hade sånna räkor, jag ska nog dit imorn om de har öppet, kan kolla då.

                  Kommentar

                  • Matnil
                    • October 2003
                    • 464

                    #24
                    kan oxå nämna att jag var på Stoby akvarieaffär för någon vecka sedan, det var riktigt bedrövligt! Affären har för några år sedan varit ganska bra, nu var många av karen helt tomma.....
                    Däremot måste jag hålla med föregående, Sandby är verkligen värt ett besök!

                    Kommentar

                    • zoomi
                      • August 2004
                      • 829

                      #25
                      Håkanstorp Zoo var väldigt bra, stora kar och bra variation på fiskar. Aningen dyrt men väldigt fina färger och pigga fiskar.

                      Kommentar

                      • Bluesman
                        • August 2008
                        • 177

                        #26
                        Ursprungligen postat av Matnil
                        kan oxå nämna att jag var på Stoby akvarieaffär för någon vecka sedan, det var riktigt bedrövligt! Affären har för några år sedan varit ganska bra, nu var många av karen helt tomma.....
                        Däremot måste jag hålla med föregående, Sandby är verkligen värt ett besök!
                        Jag var i Stoby nu i mellandagarna. Och jag trodde de var på gång att lägga ner stället, för där var ju jäkligt tomt i karen, och även på resten av sortimentet. Men de skulle de inte. Men någonting måste ha hänt eftersom det förfallit så. Trist utveckling.....men kanske något som vi får vänja oss vid.

                        / Göran

                        Kommentar

                        • starman_
                          • March 2004
                          • 791

                          #27
                          Stoby ägaren Lars som har hand om fiskarna ligger sjuk sen en tid tillbaka har jag hört,,,därför har fiskavdelningen förfallit en aning...

                          Kommentar

                          • NVSA23
                            • January 2010
                            • 12

                            #28
                            Hej !
                            Vi var också på besök i Stoby akvariebutik i mellandagarna.
                            Var på jakt efter några snygga L-malar, fick hem 4st (001,401,ancistrus).
                            Beställde även ett 2rörs t5 ameratur. Pratade med dem om (Zebra pleco?) - mal.
                            Det gick att få tag på...
                            Men de har nog bara ett begränsat basutbud hemma, dock kan man nog beställa det mesta hos dem, från fiskar till tillbehör. Mycket trevlig personal!
                            Senast redigerad av NVSA23; 26 August 2010, 07:00.
                            // Frank.
                            Akvarium:
                            3*17L 2*40L 4*56L 102L 300L
                            540L

                            Kommentar

                            • zoomi
                              • August 2004
                              • 829

                              #29
                              Trist att ingen har kunnat ta över och skött det då ju

                              Jag ska ut till lomma och sandby imorn, något mer ställe man bör besöka där i "närheten"?

                              Kommentar

                              • Ouscazz

                                • February 2009
                                • 910

                                #30
                                Ursprungligen postat av drd
                                Sant Lilleulv, ett besök i sandby är ett måste om man inte varit där innan.
                                Oftast så hittas fina ca och andra fiskar där
                                Var där igår, vi blev jättebesvikna över att det gick sjuk och döende diskus i karen. Dålig skötsel av fin fisk... -1 på den...
                                www.diskusforum.se
                                www.loricariidae.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...