Färgade fiskar! Ja det förekommer i Sverige!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Djurvännen
    • August 2009
    • 92

Färgade fiskar! Ja det förekommer i Sverige!

Bara för någon vecka sedan hade jag aldrig hörts talat om fenomenet.

Jag var lyckligt ovetande om akvariehobbyns baksida, men eftersom jag har 2 akvarium så har jag börjat läsa på (mest för skötselråd) men har då råkat hitta information om en grym företeelse som kan kallas "fisk målning".

Det innebär att odlare (främst i Asien) Injicerar albino och naturligt genomskinliga fiskar med olika typer av livsmedelsfärger, för att åstadkomma lite färggladare fiskar som lockar ovetande akvarister till köp.

Det som inte nämns är att dessa fiskar genomgår en smärtsam metod som kallas "fish painting", man injicerar en fullt frisk fisk med färg.

Jämföra man den nålen som används för detta övergrepp i proportion till fiskarnas storlek, så vore det som om en människa blev stucken med en nål lika stor som en blyertspenna. Dessutom så dör ända upp till 90% av de fiskar som behandlas av ingreppet eller biverkningar efter ingreppet (www.practicalfishkeeping.co.uk).

Hur kom jag då över ett färgat exemplar i Sverige, Malmö?!

Läs hela inlägget med exempelbilder på min blogg på zoonen

Mer info:
    http://www.practicalfishkeeping.co.u...?article_id=72
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

"Målade" fiskar har förekommit i handeln i 30 år och det har tidigare varit massor av trådar i ämnet (senast skrev jag i en annan tråd för några dagar sedan).
    Att sälja sådana fiskar är oetiskt eftersom de så småningom tappar färgen och därför finns de inte i seriösa affärer.

Att det däremot skulle vara djurplågeri kan sannerligen diskuteras - det handlar i så fall snarar om ett djurplågeri som ungefär motsvarar det som sker när man flyttar en fisk mellan olika akvarier.
    Oetiskt är det - men knappast djurplågeri.

För övrigt tycker jag att du snarare borde titta på fisksoppan i dina akvarier (105 liter - 3 röda honungsgurami, 2 gyldgurami, 2 guld scalare, 5-6 neontetror, 3 praktbarber, 4 kopparbarber, 2 metallpansarmalar, 3 albino pansarmalar, 2 leopardpansarmalar, 2 silvermolly, 1 gul ancistrus, 1 röd ancistrus, 1 brun ancistrus, 2 kejsartetror, 1 platy. 54 l - 3 ancistrusmalar, 5 platy, 5 neontetror, 4 svarta neontetror, 2 glödbandstetror, 2 kardinalfiskar, 4 siamesiska algätare, 4 endlers guppy, körsbärsräkor, 1 snäcka).
    - det är mer djurplågeri att ha fiskarna så som du har det
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 30 November 2009, 12:58.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• LoGeek
      • September 2008
      • 1651

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

För övrigt tycker jag att du snarare borde titta på fisksoppan i dina akvarier
      Kjell är på hugget

Kommentar

• karrokaja
        • March 2006
        • 5388

nu kanske jag låter lite grov här men hur i allvärlden kan du kalla dej för djurvännen, djurvännen?
        Och är du verkligen 25?

kjell vet vad han snackar om och om mn tänker efter så vill väl dessa fiskfärgare att fisken ska vara så frisk som möjligt när den säljs så att folk köper just den fisken eller?
        och sen det där med 90% dödfall? det är väl knappast lönsamt att ägna sej åt fiskfärgning när man förlorar så mycket på det? jag tror snarare på ett en 20-30% av fiskarna dör. men jag kan ju ha fel.
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

Kommentar

• Djurvännen
          • August 2009
          • 92

"

Att det däremot skulle vara djurplågeri kan sannerligen diskuteras - det handlar i så fall snarar om ett djurplågeri som ungefär motsvarar det som sker när man flyttar en fisk mellan olika akvarier.
          Oetiskt är det - men knappast djurplågeri.
          Hur kan du vara så säker på att den inte är djurplågeri att injicera med överdimensionerade nålar?

Fiskar känner smärta, bara för de inte kan uttrycka det på samma sätt som landlevanade däggdjur betyder inte att de inte känner av behandlingarna.

Det finns en ny företeelse att skönhetsoperera fiskar i Kina, det publicerades en guide i hur man klipper av fenor och sen låter de gå i antibiotika bad, jag skulle säga att det är lika grymt som att måla fiskar.

NB: mina fiskar är pigga har god aptit och växer och vissa leker, alla tecken på att de trivs, var är djurplågeriet i detta?

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Administrator

• December 2001
            • 48148

Ursprungligen postat av Djurvännen
            Hur kan du vara så säker på att den inte är djurplågeri att injicera med överdimensionerade nålar?

Fiskar känner smärta, bara för de inte kan uttrycka det på samma sätt som landlevanade däggdjur betyder inte att de inte känner av behandlingarna.

Det finns en ny företeelse att skönhetsoperera fiskar i Kina, det publicerades en guide i hur man klipper av fenor och sen låter de gå i antibiotika bad, jag skulle säga att det är lika grymt som att måla fiskar.

NB: mina fiskar är pigga har god aptit och växer och vissa leker, alla tecken på att de trivs, var är djurplågeriet i detta?
            PFK har lika stor trovärdighet när det gäller fakta som de svenska kvällstidningarna har när det gäller fakta.
            Det injiceras inte med några överdimensionerade nålar.

Ditt djurplågeri är att du blandar fiskar som inte skall blandas, du har många fiskar i för små akvarier vilket gör att de blir krymplingar, du har för många fiskar i dina akvarier, du startar upp akvariet för snabbt etc. etc.
            Dina förra tråd gav du förövrigt titeln "massdöd" och den handlade om dina egna akvarier - så dina fiskar verkar ju vissa alla tecken på att de trivs.
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 03 December 2009, 15:48.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• endymion
              • October 2006
              • 680

Jag tycker det är värst att behöva se kuperade fiskar i butikerna, är det inte tillåtet med hundar ska det inte vara tillåtet att sälja sådana fiskar.

Kommentar

• Triana
                • January 2005
                • 840

mm.. kupering är faktiskt ganska vanligt, vi diskade ganska många guppyodlare för just kupering av avelsdjur senast det var EM i guppyodling, man klipper fenorna av avelshannarna så de ska slippa släpa runt på den enorma fenan som de ska föra vidare till ynglen.

Och tja, djurvännen, Kjell har rätt att dina kar framstår Mycket trångbodda, dock uppfattar jag dig som en nybörjare och vill inte gå för hårt fram, du bör dock läsa på bättre och fundera på om du borde köpa ett större akvarium

Kommentar

• ciklidtok
                  • March 2005
                  • 1466

det finns väl flera olika arter som blir färgade, och jag tycker inte det är mer djurplågeri änn något annat. Jag har själv 3 st. Papegojciklider (Ciclasoma sp. hybrid) Och många av de fiskarna är väl färgade vad jag vet??? De verkar vara pigga och glada, och de kanske tappar färgen så småningom, men å andra sidan så blir väl de flesta fiskar blekare med åldern.

nej, jag måste nog säga som de andra här...det verkar vara mer djurplågeri med trångboddheten i dina akvarium, och fiskar som inte passar ihop.
                  720L SA-/CA. Övriga
                  375L Biotop, skalarer
                  275L Malawi
                  240L Blandat

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

Ursprungligen postat av ciklidtok
                    det finns väl flera olika arter som blir färgade, och jag tycker inte det är mer djurplågeri änn något annat. Jag har själv 3 st. Papegojciklider (Ciclasoma sp. hybrid) Och många av de fiskarna är väl färgade vad jag vet??? De verkar vara pigga och glada, och de kanske tappar färgen så småningom, men å andra sidan så blir väl de flesta fiskar blekare med åldern.
                    Men har man fiskar som tappar färgen (vilket vissa papegojciklider gör) så skall alltid affären informera om att de gör detta.
                    Om inte affären har lämnat denna information har man rätt att kräva pengarna tillbaka när färgen försvinner.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell

Kommentar

• ciklidtok
                      • March 2005
                      • 1466

Men har man fiskar som tappar färgen (vilket vissa papegojciklider gör) så skall alltid affären informera om att de gör detta.
                      Om inte affären har lämnat denna information har man rätt att kräva pengarna tillbaka när färgen försvinner.
                      Den här affären sa till mej att det var färgade fiskar, och att de troligtvis kommer att tappa färgen så småningom. De gav mej även ett förslag på att man ska ge spirulina 1-2 gånger i veckan för att evt. bibehålla färgen de har nu.....Mörkt rödorange......

jag visste ju även om det sedan tidigare, för jag har haft Papegojer tidligare, fast de var blekare när jag köpte dem...och det är några år sedan, jag vet inte hur vanligt det var då.....6-8 år sedan var det.

Bifogar en bild på hur de ser ut.

Jag tycker inte de ser ut att plågas särskillt mycket av "färgbehandlingen" de förmodligen har "genomlidit"
                      Bifogade filer
                      720L SA-/CA. Övriga
                      375L Biotop, skalarer
                      275L Malawi
                      240L Blandat

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

Man måste skillnad på färgning och färgning. Dels handlar det ju om olika avelsformer, dels om sådana som fått färgfoder och dels sådana som "målats". De som "målats" får aldrig tillbaka sina färger när de väl går ur och det hjälper inte med färgfoder.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell

Kommentar

• ciklidtok
                          • March 2005
                          • 1466

Man måste skillnad på färgning och färgning. Dels handlar det ju om olika avelsformer, dels om sådana som fått färgfoder och dels sådana som "målats". De som "målats" får aldrig tillbaka sina färger när de väl går ur och det hjälper inte med färgfoder.
                          Papegojorna är väl igentligen lätt orange naturligt har jag för mej, men de jag har är nog färgade...tror jag.....Det kanske inte hjälper på just dom med färgfoder, men det skadar ju inte att köra det iaf, eftersom jag har ju andra ganska färgranna Cikloider som går med dom...Synspilum och Jack Dempsey tex. och de har naturlig färg iaf. Så dem hjälper det ju på iaf.

nej, jag köpte inte Pepegojena bara fö färgens skull, jag gillar deras "personlighet"...kan man säga så??.....De påminner ganska mycket om Oskarn i beteende när man har haft dem ett tag. Redan nu är de väldigt förtrolig med mina händer tex. stoppar jag ner handen av någon anledning, då kommer de och påfåglarna direkt och smånafsar lite i mina fingrar. och de äter direkt ur handen på mej.....De är trecliga helt enkelt...och sen om de har en klar snygg färg...om så bara för ett tag.....så är ju bara det en bonus
                          720L SA-/CA. Övriga
                          375L Biotop, skalarer
                          275L Malawi
                          240L Blandat

Kommentar

• Djurvännen
                            • August 2009
                            • 92

PFK har lika stor trovärdighet när det gäller fakta som de svenska kvällstidningarna har när det gäller fakta.
                            Det injiceras inte med några överdimensionerade nålar.

Ok, och var är dina källor som stödjer dina påståenden?

jodå det såg lite trångt ut så några platy fick bli mat år råkorna där ute De blev säkert glada när de fick i sig lite omega3 så de klarar vintern.
                            Senast redigerad av Djurvännen; 04 December 2009, 00:46.

Kommentar

• PlatyYngel
                              • January 2006
                              • 1105

Jag ska erkänna att det har blivit lite av en häxjakt i tråden, tyckte jag till jag såg ditt sista inlägg nu Filip... Ifrågasätt inte vad Kjell säger, han har nog ganska bra koll på det serru.

Och snacka inte om att vara djurvän och tycka synd om fiskarna när du själv resonerar som du gör, "Aamen råkorna kan få dem". Och visst, några platys mindre i karen gör ju en viss skillnad, men scalarer ska ha minst 45-50 cm högt akvarium för att växa bra, guramisarna ska nog ha större har jag för mig och tetrorna borde gå tillsammans i ett kar och en sort istället för flera olika. Ancistrusmalar kan man räkna 50L / vuxen mal, och då bör det ju inte finnas andra algätare i eller hur
                              / Marcus

Kommentar

Arbetssätt...