Lila alger i sötvatten akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lynxpanthera
    • June 2023
    • 2

    Lila alger i sötvatten akvarium?

    Jag har fått lila alger på fiskarnas snäcka. Hela snäckan är nu ljust lila och malarna äter det inte. Algerna finns enbart på snöckan. Vad kan det vara för något? Är det farligt för fiskarna?

    Värderna i vattnet är ok. Inte heller har jag köpt nya fiskar eller växter.
    i akvariet finns scalarer, purpubarber, ciklid, sorgmanteltetra, väderål, malar och snäckor. Akvariet är 375 liter och allt fungerar som det ska. Jag har haft akvariet i flera år utan att något liknande har hänt.
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #2
    Ta upp snäckan och rengör skalet om det är möjligt. För det är väl en dekoration och inte en levande snäcka? Lever den kan ju problemet vara något annat.
    Det finns t ex staghorn alger som är lite åt det lilagrå hållet också en alg som kallas för white algae. Lite svårt att säga vad det kan vara, men sök på nätet så kanske du hittar rätt alg och vad det kan bero på att den dykt upp.
    // Annicka

    Kommentar

    • Lynxpanthera
      • June 2023
      • 2

      #3
      Jag ska försöka att göra rent den. Det verkar inte som om det är någon utav algerna som du skrev. Snäckar är riktig men lever inte. Den är dekoration enbart. Snäckan är vit men numera ljust lila nästan pastel. Inget lurvigt eller ”sjögräs” liknande.

      Kommentar

      Arbetssätt...