Biotoper & fiskar från Pantanal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Biotoper & fiskar från Pantanal

    Tänkte bara tipsa om att en Brasilianare lagt in en del undervattensbilder från södra Brasilien i den här tråden på Planetcatfish:

    Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


    Rätt intressant, inte ofta man ser foton ur klarvattenmiljöer.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Fina foton - intressant
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Riktigt fräcka bilder som man gärna vill se fler av.
      Det som man slås av är att det ändå är relativt glest mellan fiskarna, och sedan är det heller ingen större nyhet att det är väldigt lite undervattensväxter, något som man kanske ska tänka på om man vill göra ett biotopakvarium.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        sedan är det heller ingen större nyhet att det är väldigt lite undervattensväxter
        Mja, det vet jag inte om jag håller med om:



        Vegetationen är låg, kanske pga betning av tetror, men det är rätt hyfsade mängder.

        På bild #2 ser det nästan ut som vittrad kalksten... Vad är det för berggrund i södra brasilien?

        EDIT: Det ÄR antagligen kalksten, enligt google är berggrunden i Pantanal sedimentär och åtminstone delvis bestående av just kalksten. Måste slänga iväg en fråga om pH.
        Senast redigerad av Azur; 12 June 2009, 18:29.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Det som man slås av är att det ändå är relativt glest mellan fiskarna, och sedan är det heller ingen större nyhet att det är väldigt lite undervattensväxter, något som man kanske ska tänka på om man vill göra ett biotopakvarium.
          Ironiskt nog så slogs jag av hur mycket fiskar det faktiskt var

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Mja, det vet jag inte om jag håller med om:



            Vegetationen är låg, kanske pga betning av tetror, men det är rätt hyfsade mängder.
            Nja, jag menar mer att det finns lite olika åsikter om hur en del tror det ser ut i Amazonas då det finns uppslag att det är som växtakvarier även ute i det fria....
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Nja, jag menar mer att det finns lite olika åsikter om hur en del tror det ser ut i Amazonas då det finns uppslag att det är som växtakvarier även ute i det fria....
              Miljön på fotona påminner en hel del om den som Claus Christensen visar på sitt Amazonas föredrag. I hans föredrag anger han vattenförhållandena som att vattnet är relativt "kallt", klarvatten och vattnet är kalkrikt (dvs rätt högt pH). I sitt föredrag visar han också foton som tydliggör att växtligheten varierar mycket mellan årstiderna.

              Dessa förhållanden är inte det "normala" i de områden där de flesta av våra akvariefiskar återfinns (fångas). Där är ju vattnet relativt surt, inte klart samt innehåller få vattenväxter.

              Nu vet jag inte vattenvärdena i Pantanal (området är väl för övrigt giganstiskt så det varierar säkert inom området) så jag vet inte om förutsättningarna är samma.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Vet någon någon mer sida om biotopfoton från Amazonas mer än de "vanliga" som brukar komma upp?
                Youtube har en del filmer på tex Corydoras, och bilder på Altum i det fria har man sett men då jag är väldigt förtjust i dessa bilder och filmer skulle det vara kul att se mer...
                Annars får man väl fixa dem själv irl....
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Janne E
                  • December 2007
                  • 261

                  #9
                  Miljön på fotona påminner en hel del om den som Claus Christensen visar på sitt Amazonas föredrag.
                  Det är från samma område och flodsystem, det ligger i Matto grosso do sul i utkanten utav "Pantanal" som är världens största våtmarksområde t.o.m. större än Amazonas översvämmade områden (sammanhängande). Sök på "Bonito" så får ni upp massor med information och bilder.

                  Mvh Janne

                  Kommentar

                  • Robin_Hedstrom
                    • January 2005
                    • 1818

                    #10
                    Där vi var va det relativt kallt vatten och pH runt 5 (Rio Negro) och helt växtfritt under vattenytan, men det är ju en bra bit norr ut.
                    /Robin Hedström
                    http://www.robinhedstrom.se/

                    Kommentar

                    • pelle
                      • January 2002
                      • 419

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Riktigt fräcka bilder som man gärna vill se fler av.
                      Det som man slås av är att det ändå är relativt glest mellan fiskarna, och sedan är det heller ingen större nyhet att det är väldigt lite undervattensväxter, något som man kanske ska tänka på om man vill göra ett biotopakvarium.
                      Du kommer att hitta mängder av olika biotoper i vilken flod som helst i Amazonas eller Pantanal. Laguner med nästan stillastående vatten med mycket tät växtlighet, främst flyväxter. Sand biotoper, med stora öppna ytor av vit sand. Klipp och sten biotoper i trängre flodpassager med snabbt vatten flöde. Och så vidare....
                      Per

                      Kommentar

                      Arbetssätt...