Koien på grönbete igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    Koien på grönbete igen

    Utsläppta i dammen så bara att träna på maratonsimning. Andhuset på plats som vanligt oxå. "http://i110.photobucket.com/player.s...t/MVI_1894.flv" "http://i110.photobucket.com/player.s...t/MVI_1895.flv"
    Bifogade filer
    Senast redigerad av eriahl; 13 May 2009, 12:14.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO
  • GRIZZLY
    • December 2006
    • 867

    #2
    Nice Ingen bild på hela dammen?

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Hittade en jag redan hade från -06. Det är kommunens damm. Det är 28st koi i den i år så tror utrymmet räcker. Vatten rinner in längst bort och ut där jag står så inget filter om du undrar
      Bifogade filer
      Senast redigerad av eriahl; 14 May 2009, 00:05.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Vandaliserar inte folk den? Förstör så gott de kan, som de brukar göra?

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Ingen vandalisering men all möjlig skräp kastas i som en cykel såg jag ett år. Skräp som går in i munnen kan nog vara farligt om fisk provsmakar och det fastnar i tarmen eller munnen. Det enda synliga parasitproblemet har varit 1st lus turligt/konstigt nog. Nu blir det såklart totalkaos när man skriver så förstås. Sen är iofs taxiplats längst bort oxå och på dagtid är grillkillen på vakthumör tror att något vaktbolag slänger ett öga om dom råkar åka förbi på natten.
          Senast redigerad av eriahl; 14 May 2009, 00:29.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Tycker det är konstigt att man får ha inlopp och utlopp av vatten om det går Koi i den,eller har jag missat nåt?
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Nu är det som så att Gavleån är immun mot ev smittrisk. Det är anledningen förmodar jag. Helt logiskt faktiskt.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #8
                Ursprungligen postat av eriahl
                Nu är det som så att Gavleån är immun mot ev smittrisk. Det är anledningen förmodar jag. Helt logiskt faktiskt.

                ser riktigt trevligt ut..

                immun? hur menar du nu?
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Jag menade inte att den är immun utan det var skrivet med ironi. Om någon kunde titta in i min hjärna. Stackars människa.
                  Kan inte tänka mig att en privatperson skulle få tillstånd till en sådan lösning någonstans på något sätt.
                  Sen är det fritt fram att ramla i för barn och andra då det inte finns något skydd överhuvudtaget längs ena sidan. Det är naturligtvis trevligt med koidammen men regler är som vanligt inte lika för alla.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • GRIZZLY
                    • December 2006
                    • 867

                    #10
                    Äre vid busstation? Den lära man ju åka å kika på Vem äger dammen?

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Japp. Dammen är kommunens. Brukar vara lättast att få syn på någon mellan inloppet och fram till under bron.
                      Senast redigerad av eriahl; 14 May 2009, 09:54.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • smurfmats
                        • February 2003
                        • 3538

                        #12
                        så det finns ingen risk att koi kommer ut i vattendraget?
                        tråden om fjärilars lek!

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          Det enda som ev skulle kunna komma ut är rom/yngel isf men inte troligt. Om nu något skulle lyckas åka ut genom gallret på något sätt blir det nog uppätet.
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #14
                            Ursprungligen postat av eriahl
                            Det enda som ev skulle kunna komma ut är rom/yngel isf men inte troligt. Om nu något skulle lyckas åka ut genom gallret på något sätt blir det nog uppätet.
                            Det är väl det lagen är till för om detta nu skulle hända,vad kan då hända med vår Svenska Vatten Fauna det är ju precis det staten är rädd för och sen hur en Svensk Kommun kan agera på detta vis det är det min fråga lyder för jag fattar inte det
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Räcker väl med smittrisken för att få ett nej vilken fisk det än är. Tror inte någon kommer ut men har inte kollat utloppet så noga iofs. Inloppet är omöjligt iaf. Jag jobbar inte på kommunen. Tycker oxå innerst inne att det är väldigt konstigt även om trevligt. Om någon funderar på dammbygge blir dom ju lite lurade oxå att det är ok att göra liknande vid t ex en bäck dessutom. Kommunens damm är ju gjord så.
                              Bifogade filer
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...