Bästa gruset för fiskfoto!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin_Hedstrom
    • January 2005
    • 1818

    Bästa gruset för fiskfoto!

    Jag tycker det är dålig med konstruktiva inlägg i kategorin och slänger in en fråga. Vad tror du är den ultimata fotounderlaget i ett akvarium? Motivera ditt svar.
    Kan säga att jag testat väldigt många olika men bytte häromdagen från en hemsk röd grussort som inte gick att få bra bilder med, till en gråaktig slipad grussort som jag tror starkt på. Nu har jag ingen kamera för tillfället så ni får vänta på bilder. =)

    Vad tror du är bäst?
    /Robin Hedström
    http://www.robinhedstrom.se/
  • ljung
    • December 2008
    • 185

    #2
    Beror nog helt på vad man är ute efter för slags fiskfoto men personligen föredrar jag finkornig, om inte cement hade härdat så kunde det nog bli bra den är ju extremt finkornig. http://webzoom.freewebs.com/swellsam...20unloader.jpg

    Slipper man använda gråkort med
    Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

    Kommentar

    • Robin_Hedstrom
      • January 2005
      • 1818

      #3
      Varför föredrar du finkorning, nästan mjöligt substrat?
      /Robin Hedström
      http://www.robinhedstrom.se/

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Himla bra fråga
        Jag måste säga att när jag hade svart sand så gjorde sig färgglada fiskar som t ex dvärgciklider väldigt bra mot den svarta sanden, problemet där var dock att det blev ganska mörkt, men med bra ljussättning så tror jag det skulle vara kanon.
        Däremot mörka fiskar, som många L-malar gör sig inte så bra mot den mörka sanden, då är en ljusare och finkornig sand mycket finare. Blästersand med lite uppblandning så att det ser naturligt ut kanske.
        Sedan kan jag tycka att en så för arten "naturlig" botten som möjligt skulle vara den finaste. Det är inte roligt att se grävande fiskar och t ex pansarmalar i för grov sand.
        Och som du säger, en röd sand tycker jag mer likar ett grustag än en naturlig sjöbotten.
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Jag tycker att snyggast var sanden jag snodde från den kommunala lekplatsens sandlåda:
          Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


          Värst, ur fotosynpunkt, var helt klart sintrad laterit. Jag tror detta är enda bilden jag har ur det akvariet för alla foton såg ut som skrutt + fick märklig vitbalans:

          (Varje gång jag ser det fotot, som är ordentligt nedskalat, tänker jag på det nedlåtande svar jag fick från en Japansk räkforskare när jag erbjöd mig att skicka foton på mina Amanos till honom: "Nej, man behöver kunna räkna taggarna på pannhornet, och det kan man inte på foton!")

          Krossade snäckskal är väl OK, ser naturligt ut men är i ljusaste laget, slår ofta igenom:
          Senast redigerad av Azur; 27 April 2009, 20:49.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • eMilu
            • March 2009
            • 166

            #6
            Jag tycker att svart sand gör färgerna riktigt fina och ''sandlåde''sand med. Kan tänka mig att en gråaktig sand skulle ta fram färgerna riktigt bra.
            Rock n' roll freak.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Vanligt naturgrus ser bäst ut tycker jag. Sedan ser det alltid konstigt ut om all sand i akvariet har samma kornstorlek - estetiskt gör det sig alltid bättre både på foto och i verkligheten med lite olika kornstorlek.

              Vitt grus är svårast att fota tycker jag
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 28 April 2009, 17:44.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Robin_Hedstrom
                • January 2005
                • 1818

                #8
                Intressant det ni skriver. Om jag tänker enbart artbeskrivande bilder (läs endast utseende) så tror jag att en så neutral botten som möjligt kan vara att föredra. Jag ska testa grå. Personligen gillar jag Kjells favorit även jag. Naturlig sand med olika kornstorlekar. Även om jag kan tycka att det är lite för svårt att få tag i slipad sand och inte kross i akvarieaffärer. Jag har ingen lust att gräva upp 50 kg till mitt stora kar ur någon sjö som i sin tur ligger långt ifrån lägenheten.
                /Robin Hedström
                http://www.robinhedstrom.se/

                Kommentar

                Arbetssätt...