Zoopets fotokurs

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #31
    Ursprungligen postat av NathalieBorgman
    Intressant tråd, jag gillar att fota, men har mäst fotat hästar/hundar/blommor. Och får bara usla kort på mina akvarium och fiskar.
    Grejjen är alltså att köpa en extern blixt om jag förstår det här rätt?
    Och släcka andra lampor i rummet.
    Har ingen värsting kamera men en duglig Nikon D40.

    Hittade denna externa bilxt till ett bilgit pris.
    http://www.elgiganten.se/is-bin/INTE...iEAAAEOdk1ZtSy.

    Skulle den funka för hobby fotografering av akvarium?
    Eller måste jag upp i värre prisklasser?
    Den blixten funkar bra som en enklare extern blixt, men PÅ kameran.
    Varken din kamera eller den blixten har inbyggd funktion för trådlös styrning.

    Det du behöver är en sk. synk-kabel mellan kamera och blixt för att kunna köra med blixten vid sidan om kameran.
    http://www.cyberphoto.se/?http://www...?article=sc-28, Nikons egna, men det finns garanterat andra fabrikat som gör samma jobb lika bra.

    Det ska tilläggas att den blixten (SB-400) gör stor skillnad mot den inbyggda vid tex enklare porträttfoton. Främst för att man har möjlighet att rikta den uppåt och studsa blixten i taket för ett mjukare ljus som träffar fotoobjektet mer uppifrån och på så set ger ett mer "naturligt" ljus.
    Senast redigerad av heeke; 23 February 2009, 21:55.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #32
      Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
      Jag är främmande till dessa problem. =)
      Har vad jag kommer ihåg aldrig hänt att jag varit tvungen att radera en bra bild för att händerna kommit med.

      Har man tillräckligt mörkt i omgivningen runt karet så slipper man bry sig om detta fenomen men det kan dock inträffa
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • Långås
        • December 2005
        • 1368

        #33
        Ursprungligen postat av heeke
        Det du behöver är en sk. synk-kabel mellan kamera och blixt för att kunna köra med blixten vid sidan om kameran.
        http://www.cyberphoto.se/?http://www...?article=sc-28, Nikons egna, men det finns garanterat andra fabrikat som gör samma jobb lika bra.

        Det ska tilläggas att den blixten (SB-400) gör stor skillnad mot den inbyggda vid tex enklare porträttfoton. Främst för att man har möjlighet att rikta den uppåt och studsa blixten i taket för ett mjukare ljus som träffar fotoobjektet mer uppifrån och på så set ger ett mer "naturligt" ljus.
        Innan du bestämmer dig så sök på forumet på till exempel fotosidan.se. Jag har för mig att kombon synckabel, D40 och SB400 inte fungerar som den skall. Kommer inte ihåg säkert men kolla iaf så att du inte blir besviken om du investerar.
        Mvh Peter

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #34
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Det jag skrev ovan - tyvärr är det som så att på offentliga akvarier samt på utställningar/mässor så vill dom av någon outgrundlig anledning inte släcka all övrig ljus i lokalen för att man skall kunna fota där
          Mer kräm i blixten så det omgivande ljuset inte har någon praktisk inverkan

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Sedan för min del kan man ju tillägga att det inte blir enklare att hantera lösa handhållna blixtar eller stativ när man behöver 2 kryckor.
          Det förstår jag absolut, skrev ju medhjälpare

          Skämt å sido. Din lösning med svarta vantar är absolut både enkel och praktisk.

          Och skulle den vita texten från ett trevligt kamramärkesnamn synas som en reflektion i rutan så kan väl bara det vara possitivt
          För inte döljer du det
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #35
            Ursprungligen postat av Långås
            Innan du bestämmer dig så sök på forumet på till exempel fotosidan.se. Jag har för mig att kombon synckabel, D40 och SB400 inte fungerar som den skall. Kommer inte ihåg säkert men kolla iaf så att du inte blir besviken om du investerar.
            Tror att man blandar ihop det med att trådlöst styra blixten via AWL (Advanced wireless lightning) som är en del av CLS (Creative lightningsystem) eller att bara använda den som en vanlig slavblixt.

            SB400 fungerar endast med kameror som stöder CLS (vilket D40 gör, dock inte trådlöst). Att en TTL-synkkabel inte skulle fungera ser jag som märkligt då en sådan kabel bara förlänger kontakterna från blixtskon.

            Men har man en D40 och vill köra blixten "off camera" så rekomenderar jag "RTFM" (Read the f**** manual)

            Jag har varken D40 eller SB-400 men jag litar på Ken Rokewell som skriver att kombon fungerar med synkkablarna SC-28 och den äldre SC-17
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Micke
              • January 2002
              • 1718

              #36
              Ursprungligen postat av heeke
              Att en TTL-synkkabel inte skulle fungera ser jag som märkligt då en sådan kabel bara förlänger kontakterna från blixtskon.
              Jag håller med, men tydligen funkar det inte med Hama's kablar.
              Mvh Michael Persson

              www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #37
                Ursprungligen postat av Micke
                Jag håller med, men tydligen funkar det inte med Hama's kablar.
                http://www.ciklider.se/forum/index.p...sg6392#msg6392
                Dom Hama pryttlarna du länkar till i ciklid-tråden kan jag inte läsa någonstans att det är TTL-synkkablar, vilket isf säkert är förklaringen till varför det inte fungerar med SB-400 som endast fungerar tillsammans med en kamera med stöd för CLS (och därmed i-TTL).
                En kabel med bara "trigger signal" kommer då antagligen inte att fungera.
                Senast redigerad av heeke; 24 February 2009, 14:24.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Micke
                  • January 2002
                  • 1718

                  #38
                  Ursprungligen postat av heeke
                  Dom Hama pryttlarna du länkar till i ciklid-tråden kan jag inte läsa någonstans att det är TTL-synkkablar, vilket isf säkert är förklaringen till varför det inte fungerar med SB-400 som endast fungerar tillsammans med en kamera med stöd för CLS (och därmed i-TTL).
                  En kabel med bara "trigger signal" kommer då antagligen inte att fungera.
                  Det är vanliga synkkablar, alltså inte ttl. SB-400 ska väl även fungera på kompakterna, har dom också i-TTL?
                  Mvh Michael Persson

                  www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #39
                    Kan ni inte gå tillbaka till att diskutera hur man fixar bilderna med pixlr bäst? Det var intressantare för en sån nybörjare inom fotografering som jag.

                    Det ni pratar om nu är rena kinesiskan.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #40
                      Ursprungligen postat av Micke
                      Det är vanliga synkkablar, alltså inte ttl. SB-400 ska väl även fungera på kompakterna, har dom också i-TTL?
                      Ja, vissa COOLPIX modeller är CLS kompatibla och har alltså i-TTL
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • Ouscazz

                        • February 2009
                        • 910

                        #41
                        Ursprungligen postat av lillfrasse
                        Den övre är bara beskärd på den andra har jag lekt lite med färgerna.
                        Lattjade lite med photoshop.. bara en slarvig snabbis..
                        Bilden är inte riktigt bra att jobba med, fokus ligger bakom fisken.
                        Bifogade filer
                        www.diskusforum.se
                        www.loricariidae.se

                        Kommentar

                        • drd
                          • March 2004
                          • 5586

                          #42
                          Exakt fokus e lite bakom firren så att skrapa fram nån skärpa på firren e inte nån lätt uppgift
                          ________________________________________________

                          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...