Hur fixar man till foton?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #16
    Ursprungligen postat av qenzo
    Google... Söker du ngt, som i detta fall lära sig mer om photoshop, googla på det.
    Sidorna med hjälp är tusentals.
    bra ide
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #17
      Fortsätter här med mina foto frågor,
      Jag såg att man fick ha högst 1250 pixlar i fototävlingen, men hur kollar jag fotot så att jag vet hur många pixlar det är på mitt foto.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #18
        Ursprungligen postat av solis
        Jag har tänkt att ge mig på att försöka ta ett fint kort till fototävlingen men har ingen aning om hur man fixar till kortet så att det blir bättre.
        Finns det något program på zoopet eller någon annanstans?
        Jag är inte jättehemma på detta så lite hjälp hade varit tacksamt.
        Jag vet att jag läst något om detta här på zoopet men jag kan inte hitta den sidan jag har sökt överallt här.
        Snälla någon hjälp mig det hade varit roligt att försöka vara med i tävlingen.
        Man fixar inte till foto, man bara knäpper av...

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av NIC
          Man fixar inte till foto, man bara knäpper av...
          Det beror väl på vilken inställning man har till fotografering.
          Om man vill ha ett foto som skall se naturligt ut så skall man efterbehandla, föredrar man konstgjorda onaturliga foton så efterbehandlar man inte alls utan bara knäpper av
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #20
            Ursprungligen postat av NIC
            Man fixar inte till foto, man bara knäpper av...
            Är du riktigt säker
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • NIC
              • January 2008
              • 5121

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Det beror väl på vilken inställning man har till fotografering.
              Om man vill ha ett foto som skall se naturligt ut så skall man efterbehandla, föredrar man konstgjorda onaturliga foton så efterbehandlar man inte alls utan bara knäpper av
              Och jag säger precis tvärtom!

              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #22
                Rolig diskution ni har men jag undrar ändå hur man kollar hur många pixlar fotot man har tagit har, för jag har tänkt att skicka ett till tävlingen men vågar inte ladda upp det om det blir fel.
                Såg att jag skrev fel det skulle vara 1250 pixlar hehe
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • Bowman
                  • December 2008
                  • 1318

                  #23
                  Ursprungligen postat av solis
                  Rolig diskution ni har men jag undrar ändå hur man kollar hur många pixlar fotot man har tagit har, för jag har tänkt att skicka ett till tävlingen men vågar inte ladda upp det om det blir fel.
                  Såg att jag skrev fel det skulle vara 1250 pixlar hehe
                  Högerklicka på fotot, välj egenskaper, ta sedan sammanfattings "tabben" Där ser du det mesta av "meta-datan" i själva fotot, iso brännvidd osv osv..

                  Eller för bara muspekaren över en bild så kommer en gul ruta fram, där står även lite info.

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #24
                    Ursprungligen postat av Bowman
                    Högerklicka på fotot, välj egenskaper, ta sedan sammanfattings "tabben" Där ser du det mesta av "meta-datan" i själva fotot, iso brännvidd osv osv..

                    Eller för bara muspekaren över en bild så kommer en gul ruta fram, där står även lite info.
                    Tack för ett svar som handlade om min fråga
                    Bildpunkter är väll samma sak som pixlar, isåfall är det för många för fototävlingen, hur gör jag för att ändra till godkänt i tävlingen.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • Bowman
                      • December 2008
                      • 1318

                      #25
                      Ursprungligen postat av solis
                      Tack för ett svar som handlade om min fråga
                      Bildpunkter är väll samma sak som pixlar, isåfall är det för många för fototävlingen, hur gör jag för att ändra till godkänt i tävlingen.
                      Det skall väl vara minst det antalet? Större gör inget?

                      Annars hämtar du hem detta lilla program från microsoft, installerar det, sen högerklickar du bara på bilden och gör bilden till den storleken du vill.


                      Direktlänk:

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #26
                        Är du säker på att det inte gör något med fler pixlar för då är jag nöjd med mitt foto.
                        Det stod så här vid april tävlingen, Fotot ska vara 1250 pixlar så jag blev osäker.
                        Tack för hjälpen.
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • Bowman
                          • December 2008
                          • 1318

                          #27
                          Ursprungligen postat av solis
                          Är du säker på att det inte gör något med fler pixlar för då är jag nöjd med mitt foto.
                          Det stod så här vid april tävlingen, Fotot ska vara 1250 pixlar så jag blev osäker.
                          Tack för hjälpen.
                          Du kunde ju läst, men nu gjorde jag det för dig, det står så här:

                          Regler fototävling – OBS Läs dessa INNAN du skickar in.
                          1/ Maximalt ett tävlingsbidrag per månad och goldmedlem.
                          2/ Alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare lagts in på Zoopet kan delta. Det är inte heller tillåtet att delta med foton som väldigt mycket påminner om andra tidigare inlagda foton.
                          3/ Varje månad väljer admin ut 20 av de foton som inkommit. Dessa tävlar om titeln ”Månadens foto”.
                          Har inte just din bild kommit med kan du om du vill försöka igen med samma foto nästa månad.
                          4/ Fotona får inte på något sätt vara ”märkta”.
                          5/ Bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1250 pixlar.
                          6/ OBS! Du måste själv ha tagit fotot och ha copyright på det!
                          7/ Tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
                          8/ Bidrag till en månadstävling skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad.
                          9/ Under december månad sker en finalomröstning med månadsvinnarna + ytterligare en ”dark horse” bland tvåorna som utses av admin.
                          10/ Zoopet har rätt att lägga in inkomna foton på andra ställen på Zoopet som i fotoarkivet och i artbeskrivningarna.



                          Således, ja det går bra med större.

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            #28
                            Tack, jag läste nog där först men det var innan jag visste hur många pixlar jag hade, sen läste jag där man går in och laddar foton inför apriltävlingen och där stod det som jag skrev så då hade jag glömt det andra, tack för påpekandet då är det bara att skicka in sitt första bidrag då.
                            Lite förrvirrad så här på kvällskvisten hehe
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            • Bowman
                              • December 2008
                              • 1318

                              #29
                              Ursprungligen postat av solis
                              Tack, jag läste nog där först men det var innan jag visste hur många pixlar jag hade, sen läste jag där man går in och laddar foton inför apriltävlingen och där stod det som jag skrev så då hade jag glömt det andra, tack för påpekandet då är det bara att skicka in sitt första bidrag då.
                              Lite förrvirrad så här på kvällskvisten hehe
                              Hehe, ja det blir så, men faktum är att det är rätt snurrigt att hitta allt om tävlingen osv. tycker jag.

                              Lycka till!

                              Kommentar

                              • solis
                                • July 2008
                                • 5064

                                #30
                                Jag håller med dig om snurrigheten.
                                Får hoppas att fotot åtminstone kommer med så att folk får se det, det skulle vara jätte roligt.
                                Tack för all hjälp och lycka tillet.
                                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...