Pol-filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    Pol-filter

    Polariserande filter, hur funkar detta?

    Nu är jag inte helt säker på vad för typ av lins jag har på kameran, snurrar främre delen på mitt objektiv? Ja jag tror det. Har inte kameran här dock.

    På solglasögon som är polariserande räcker det ju att man vinklar dom så försvinner "pol"-effekten. Är det samma "teknik" på ett filter till kameran borde det ju vara tämligen värdelöst?

    Eller om det nu är en "fast" lins, dvs att främsta delen inte rör sig vid fokusering osv. så försvinner ju dock polariseringseffekten om man ställer kameran på "högkant"

    Jag köpte ett polariserande filter till min kamera nyligen nämligen (har inte fått hem det äns), ville egentligen bara ha ett "skylight", heter det så? För att skydda kameran, men det fanns just nu bara polfilter, så jag tänkte whatever, det var billigt...

    Någon som har svar på mina korkade funderingar? (den rosa delen är är frågan)
    Senast redigerad av Bowman; 14 February 2009, 08:53.
  • Micke
    • January 2002
    • 1718

    #2
    Om du ska använda filtret som "linsskydd" är det ett UV-filter du ska skaffa, det är färgneutralt.
    Ett polfilter används för ökad kontrast, blåare himmel och färre reflexer på vatten och fönster, de stjäl en hel del ljus och är inget man har på alltid. Polfilter går att vrida så att man hittar bäst effekt.
    Mvh Michael Persson

    www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Bowman
      • December 2008
      • 1318

      #3
      Jag vet vad polarisering gör , det är inte min fråga. Läs lite nogrannare micke?
      Det finns förövrgt "pol"-filter som går att vrida, för att variera "styrkan" på polariseringen man "använder", alla Pol-filter gör inte det.
      Ej heller det var min fråga
      Senast redigerad av Bowman; 14 February 2009, 08:51.

      Kommentar

      • Micke
        • January 2002
        • 1718

        #4
        Kanske den första meningen gav svar på din fråga? Ditt objektiv har rörlig frontlins, då finns det en poäng med att kunna vrida på polfiltret. Cirkulära polfilter går att vrida på. Det var inte meningen att låta dig läsa igenom två meningar helt i onödan, hoppas att det inte har förstört din helg.
        Mvh Michael Persson

        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Bowman
          • December 2008
          • 1318

          #5
          Ursprungligen postat av Micke
          Kanske den första meningen gav svar på din fråga? Ditt objektiv har rörlig frontlins, då finns det en poäng med att kunna vrida på polfiltret. Cirkulära polfilter går att vrida på. Det var inte meningen att låta dig läsa igenom två meningar helt i onödan, hoppas att det inte har förstört din helg.
          Fortfarande så svarar du inte på frågan..
          Men du kanske bara svarade på vissa delar Det är jag som inte hänger med
          Det var inte min mening att säga att ditt svar inte dög heller om du nu blev så stött över det.
          Men det kändes lite som att ringa nån typ av bredbandssupport och första frågan man får är: Är du säker på att datorn påslagen

          Jag undrar över själva tekniken eller vetenskapen bakom polarieringen. Är jag verkligen så luddig?

          Det gäller förövrigt denna linsen, och den verkar ha roterande möjlighet.
          Och det är ju bra ur alla aspekter..
          Dvs. antingen att ens få polariserande effekt, eller att ställa in graden av effekten man använder..

          Kommentar

          • Micke
            • January 2002
            • 1718

            #6
            För att svara på din rosa fråga (efter att du redigerat ditt inlägg); det är samma teknik och om det är ett cirkulärt polfilter är det inte värdelöst eftersom det går att vrida på.

            PS. Är du rädd för att läsa för mycket ska du precisera dina frågor bättre. Mitt första svar var riktat till "funderingen" sist i ditt ursprungliga inlägg. Alternativt accepterar du att de svar du får kanske inte alltid är så precisa som du önskat. DS.
            Mvh Michael Persson

            www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Bowman
              • December 2008
              • 1318

              #7
              Ursprungligen postat av Micke
              För att svara på din rosa fråga (efter att du redigerat ditt inlägg); det är samma teknik och om det är ett cirkulärt polfilter är det inte värdelöst eftersom det går att vrida på.

              PS. Är du rädd för att läsa för mycket ska du precisera dina frågor bättre. Mitt första svar var riktat till "funderingen" sist i ditt ursprungliga inlägg. Alternativt accepterar du att de svar du får kanske inte alltid är så precisa som du önskat. DS.
              Japp, jag förstår, det var jag som missuppfattade, därför ändrade jag till rosa, och ändrade sen även det andra svaret

              Jag är inte rädd för att läsa förövrigt, Jag har bara varit vaken sedan 13-14 igår så man är lite trött i huvet nu. Sorry.

              Uppskattar dina svar!

              Kommentar

              Arbetssätt...