Trådutlösare för Nikon D60?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    #16
    Ursprungligen postat av Micke
    Möjlighet att använda trådutlösare är begränsad till de modeller som har spegeluppfällning eftersom det främst används för att undvika att kameran rör sig.
    Förstod inte den meningen Jag är väldigt grön inom fotografering.

    Kommentar

    • Micke
      • January 2002
      • 1718

      #17
      Trådutlösare används oftast för att kameran inte ska röra sig när bilden tas. Eftersom spegeln (som gör att du kan se bilden i sökaren) orsakar vibrationer när bilden tas, finns möjligheten att låsa fast spegeln i uppfällt läge på vissa kameramodeller.
      Om inte spegeluppfällning finns kommer kameran att vibrera lite när bilden tas. Därför tycker väl inte kameratillverkaren att trådutlösaren fyller någon funktion på de modellerna, det räcker att använda stativ och trycka ner avtryckaren försiktigt (eller använda självutlösaren). Hos Nikon är det D100 och uppåt som har spegeluppfällning.
      Mvh Michael Persson

      www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Bowman
        • December 2008
        • 1318

        #18
        Ok, då förstår jag lite mer!

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #19
          Nja att det har med spegeluppfällning att göra kan ju inte stämma då D80n har möjlighet för trådutlösning men inte spegeluppfällning.
          Det handlar nog mer om att det ska vara skillnad på modeller i olika prisklasser.
          Varför skulle tex D80 eller lägre inte ha möjlighet till spegeluppfällning annars? Det behövs ju knappast något mer än mjukvara för att kunna få funktionen spegeluppfällning. Spegellås för rengöring finns ju och att låta sensorn läsa information samtidigt är ju inte något som kräver mer än några rader kod i mjukvaran.
          Varför finns det då inte?? Jo för att det som sagt ska bli större skillnader på de olika modellerna.
          Visst finns det fysiska egenskaper som skiljer modellerna åt men det är minst lika mycket om inte mer som bara är mjukvaruskilnader.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Micke
            • January 2002
            • 1718

            #20
            Ah, jag har helt missat att D80 har uttag för trådutlösare eftersom den saknar den vanliga 10-poliga kontakten som annars används. Men nu ser jag att D80 har en specialare med en 4-polig koppling på sidan. Frågan kvarstår dock, behövs trådutlösare om spegeluppfällning saknas?
            Mvh Michael Persson

            www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #21
              Det finns ju tillfällen det är bra även om det primära inte är att undvika vibrationer.
              Nu tycker ju iofs jag, med det lilla jag testat, att det gör skillnad. Men visst, hade jag skaffat ett 3-4ggr dyrare, och kanske något mer stabilt, stativ så kanske det gjort mindre skillnad. Men 400kr för en trådutlösare istället för tusenlappar på stativet.....
              En annan fördel är ju att man har möjligheten att få trådlös utlösare via radio när man har "trådkontakten"
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Bowman
                • December 2008
                • 1318

                #22
                Ursprungligen postat av heeke
                Det finns ju tillfällen det är bra även om det primära inte är att undvika vibrationer.
                Nu tycker ju iofs jag, med det lilla jag testat, att det gör skillnad. Men visst, hade jag skaffat ett 3-4ggr dyrare, och kanske något mer stabilt, stativ så kanske det gjort mindre skillnad. Men 400kr för en trådutlösare istället för tusenlappar på stativet.....
                En annan fördel är ju att man har möjligheten att få trådlös utlösare via radio när man har "trådkontakten"
                Precis min tanke, dvs inte just för att undvika vibrationer, utan för att det är bekvämare i vissa lägen.

                Kommentar

                Arbetssätt...