Vilken kamera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Partyboy
    • September 2005
    • 19

    Vilken kamera?

    Jag är på jakt efter en ny digitalkamera och har spanat in mig på systemkameran Canon EOS 1000D någon som har erfarenhet av den eller kan tipsa om någon annan systemkamera som är bättre men till samma pris umgefär. Jag är ute efter och ta bilder på mina akvariefiskar och även semesterkort o annat också.
    mvh andreas
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av Partyboy
    Jag är på jakt efter en ny digitalkamera och har spanat in mig på systemkameran Canon EOS 1000D någon som har erfarenhet av den eller kan tipsa om någon annan systemkamera som är bättre men till samma pris umgefär. Jag är ute efter och ta bilder på mina akvariefiskar och även semesterkort o annat också.
    mvh andreas
    Canon och Nikon är ju de kameramärken som dominerar på marknaden så dessa finns det mycket info om ifall du söker i forumkategorin "Foto och Film" kommer du att hitta mycket matnyttigt.
    Skillnaden mellan kamerorna är uppriktigt sagt inte så där jättestora så man blir säkert nöjd oavsett vilken man än väljer.
    För att ta BRA fiskfoton så är ett makroobjektiv och en extern blixt nästan viktigare än själva kamerahuset.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      Nu vet jag inte vad en 1000 d kostar för stunden men sök efter ett beg. 30D hus istället och ett 60 mm macro och en canon speedlite 430 EX så har du ett superkit att plåta fisk med och annat
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • ljung
        • December 2008
        • 185

        #4
        Jag köppte 1000D för två månader sedan och är nöjd... Ligger bra i mina lite mindre händer. En fördel den har mot nikon's instegsmodeller är väll att autofokus servorn sitter i huset så man inte behöver några speciella objektiv.

        (Den har även samma bildprocessor och lite annat gött, bland annat liveview som mellanklass kameran 450D har)
        Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Sen finns det ju faktiskt även andra modeller än Canon och Nikon - t.ex. har Sonys nya (Sony DSLR-A300) fått bra recensioner
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Jag kollade på den modellen med, men eftersom jag inte är någon fena på facktermerna så bad jag en kompis som är duktig på detta jämföra den med en Canon 450D.
            Du får ganska mycket mer för pengarna om man köper en 450D än en 1000D, och om jag inte minns fel så gick det tex inte att styra en exterblixt med 1000D:n via trådlöst. Men jag kan komma ihåg fel nu...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Micke
              • January 2002
              • 1718

              #7
              Ursprungligen postat av ljung
              En fördel den har mot nikon's instegsmodeller är väll att autofokus servorn sitter i huset så man inte behöver några speciella objektiv.
              Det kan vara en nackdel om du ska köpa begagnat eller om du redan har äldre objektiv. Idag har de allra flesta objektiven inbyggd AF-motor eftersom det ger snabbare och säkrare AF.
              En fördel hos Nikonssystemet är deras trådlösa blixtstyrning på D70 och uppåt.
              Mvh Michael Persson

              www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Robin_Hedstrom
                • January 2005
                • 1818

                #8
                Ursprungligen postat av Micke
                En fördel hos Nikonssystemet är deras trådlösa blixtstyrning på D70 och uppåt.
                STOOOR fördel..
                /Robin Hedström
                http://www.robinhedstrom.se/

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Ja den trådlösa blixten har redan kommit till stor användning och då har jag bara haft blixten (SB-800) i 4 dagar och kameran (D80) i 2 veckor
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...