Kalibrerad skärm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    Kalibrerad skärm?

    Jag sitter mest med en laptop där har man ju en vikbar skärm, så den vinklar man ju lite kors och tvärs.
    Jag har förstått att man bör ha en kalibrerad skärm om man behandlar bilder seriöst. Men är det ens möjligt det om man sitter vid en laptop med väldigt olika vinklar på skärmen jämt?

    Såg ju ett bra exemplel i nån av de senaste tävlingarna där nån efterbehandlat en cacatuoide utan kalibrerad skärm. På den bilden såg man svarta fyrkanter typ, lite tråkigt om det blir så.

    Är det bara i extrema fall som det blir fel pga kalibrering, eller är det en superviktig fråga?

    Hur gör ni som kan?
  • Robin_Hedstrom
    • January 2005
    • 1818

    #2
    Det man kan undra är om det är din eller fotografens skärm det är fel på. Jag kan säga att 99% av alla som kollar på bilderna har okalibrerade skärmar. Jag försöker kalibrera så gott det går manuellt men skulle gärna vilja testa att kalibrera ordentligt så jag vet hur fel jag egentligen är. =)
    För en seriös fotograf är kalibreringen viktig eftersom denna vill visa världen något. För en entusiast som gillar att fota och bara visar bilderna på sin dator för släkt och vänner krävs ingen kalibrering.
    /Robin Hedström
    http://www.robinhedstrom.se/

    Kommentar

    • Bowman
      • December 2008
      • 1318

      #3
      Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
      Det man kan undra är om det är din eller fotografens skärm det är fel på. Jag kan säga att 99% av alla som kollar på bilderna har okalibrerade skärmar. Jag försöker kalibrera så gott det går manuellt men skulle gärna vilja testa att kalibrera ordentligt så jag vet hur fel jag egentligen är. =)
      För en seriös fotograf är kalibreringen viktig eftersom denna vill visa världen något. För en entusiast som gillar att fota och bara visar bilderna på sin dator för släkt och vänner krävs ingen kalibrering.
      Ja ok, lite som jag trodde då.

      Man behöver inte direkt oroa sig för att skärmen är helt åt väders då.

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Av egen erfarenhet så kan det faktiskt göra en hel del skillnad även för amatören.

        Innan jag hade kalibrerat min skärm så visade det sig att Photoshop visade bilderna på ett sätt och Windows och Internet Explorer på ett annat.
        Det resulterade i att bilderna blev annorlunda än vad jag trodde medan jag redigerade dom. Ganska stor skillnad faktiskt.

        Skrev om det i denna tråd (finns bilder som visar skillnaden också):
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Nä, men vad skrev jag nu. Teflonminnet har talat.
          Det var när jag försökte kalibrera det blev dåligt, men jag fick till det till slut.
          Sen om resultatet är bättre än innan ska jag ha osagt.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Nils Holmström
            • November 2004
            • 2195

            #6
            Jobbar du mot web spelar det ingen roll hur mycket du kalibrerar, eftersom det som sagt är så att en förkrossande majoritet av alla de som ska titta på bilderna inte har en kalibrerad skärm. Det bästa man kan göra är att spara bilderna i med profilen sRGB, för då kan iaf så gott som alla skärmar iaf visa alla färger som finns med i bilden. sen om de visar det likadant som din skärm är ju en annan femma...

            tänker du trycka/skriva ut dina bilder är det däremot i princip nödvändigt, om du något sånär ska kunna bedöma bilderna på din skärm.

            När det gäller din laptop som du jobbar med i olika ljus på olika ställen får man helt enkelt göra så att man kalibrerar den inför varje jobb, varje gång förutsättningarna ändras.
            222 liter Malawi

            Kommentar

            • Bowman
              • December 2008
              • 1318

              #7
              Tack för svaret Nils!

              Kommentar

              Arbetssätt...