Äntligen min tur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Äntligen min tur

    Så har jag änligen lyckats beställa en DSLR jag också.

    Väntar leveransbekräftelse på följande:
    1 st: Nikon D80 + 18-135/3,5-5,6DX G AF-s IF ED + väska + 2GB minne
    1 st: Filter UV 67mm
    1 st: Minneskortläsare Extern

    Allt för 6753kr inkl. frakt, vilket känns som ett helt ok pris.

    Övriga prytlar som stativ, blixt och någon rolig macroglugg tar jag sen när jag lärt mig kameran lite.
    Senast redigerad av heeke; 22 January 2009, 08:17.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • doctor
    • August 2002
    • 300

    #2
    Grattis!
    Prisvärt paket det där, sen ett fint macro så kommer du långt.
    Min PBase
    Min Flickr

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Ja jag vill tro att det var ett helt ok pris. Jag har kikat på begagnat och då ligger ett D80 hus på ca 4-4500kr. Nu kanske jag iofs inte hade valt samma objektiv vid ett begagnat köp, men detta som medföljer paketet kostar iaf 3000kr nytt så ett begagnat hus med ett nytt objektiv hade då blivigt dyrare.

      Den hua vad hemskt det är att vänta på leverans, och jag har ändå bara väntat en dryg timme nu.
      Hoppas den hinner dyka upp innan helgen så man har lite tid att leka.

      Bäst jag rensar karet nu så det blir gjort innan
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        "2009-01-22 05:04 Örebro Sorterad"

        Finns hopp om en fotohelg mao
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Nu har man så avverkat de ca 200 första fotona med nya kameran.
          Man är som ett barn på julafton

          Helt fel förutsättningar att börja innomhus med dåligbelysning osv men fy vad kul det är.
          Inte kunde man låta bli att fota karet heller, men utan stativ och extern blixt blir det ju lite så där. Bruset blir rätt påtaglit vid ISO1600, vilket iofs var väntat.

          Klicka på bilden för större version

Namn: Linjebarb_125_f5.6_ISO1600_135mm_noflash.jpg
Visningar: 1
Storlek: 72,3 KB
ID: 2104685Klicka på bilden för större version

Namn: Regnbågsfisk_200_f5.3_ISO1600_62mm_flash.jpg
Visningar: 1
Storlek: 64,8 KB
ID: 2104686
          Klicka på bilden för större version

Namn: Vattenspikblad_200_f5.6_ISO200_135mm_flash.jpg
Visningar: 1
Storlek: 51,1 KB
ID: 2104687Klicka på bilden för större version

Namn: Kryddhyllan_60_f5.3_ISO200_66mm_flash.jpg
Visningar: 1
Storlek: 479,2 KB
ID: 2104688

          Nu är det bara öva, öva, öva som gäller, och kanske se om man hittar något stativ och en fjärrutlösare i morgon....
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Bowman
            • December 2008
            • 1318

            #6
            Trevligt, själv blidde det en D60, jag tror den kommer serva mig väl, jag är en person som mest troligt kommer köra motivprogrammen nämligen.

            Och den funkar bättre än mina kompaktkameror i alla fall!

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Jag funderade själv på D60 men valde D80'n pga autofukusmotor i huset och möjlighet att köra CLS fullt ut.
              D90'n hade väl varit det jag valt om budgeten varit lite högre.
              D80'n har ju några år på nacken, så rent bildmässigt är nog D60 lite vassare på höfre ISO-tal tex.

              Hur som tror jag inte man blir besviken oavsätt när man bara har erfarenhet av en kompakt.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Bowman
                • December 2008
                • 1318

                #8
                Ursprungligen postat av heeke
                Jag funderade själv på D60 men valde D80'n pga autofukusmotor i huset och möjlighet att köra CLS fullt ut.
                D90'n hade väl varit det jag valt om budgeten varit lite högre.
                D80'n har ju några år på nacken, så rent bildmässigt är nog D60 lite vassare på höfre ISO-tal tex.

                Hur som tror jag inte man blir besviken oavsätt när man bara har erfarenhet av en kompakt.
                Jag var medveten om det där med AF-motorn, men det var priset som styrde mig.
                Nej, jag blev faktiskt förvånad över hur fina bilder den tog. Jag hade trott attt det berodde lite mer på snubben bakom kameran. Men man kommer en bra bit på vägen med bara en bra kamera med, om du hänger med.
                Givetvis blir bilderna bättre om man är duktig med.

                För inte så länge sen så köpte jag en kompaktkamera, pentax optio eller nåt sånt, mest för att den var vattentät osv. men satan i gatan vad dålig bilder den tog.

                Det var 2k åt helvete. Nu får den ligga i fiskevästen som backup istället

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Ja, med bra utrustning blir det så mycket lättare.
                  Sen tidigare har jag en Olympus C720UZ (en semi-kompakt som inte var allt för billig för 6-7år sedan, ca 5500kr har jag för mig) och med den är brusnivån ungefär den samma vid ISO-200 som den är vid 1600 med D80'n.
                  Sådana skillnader gör rätt mycket för vilka möjligheter man får.
                  Sen är det ju ljusår i skillnad på AF-hastighet osv, osv, osv...
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Gillar verkligen bilden på kryddhyllan!

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Ursprungligen postat av Anettejt
                      Gillar verkligen bilden på kryddhyllan!
                      Hehe, ja den slank med av bara farten.
                      Kanske inte direkt så akvarierellaterad, men undra om inte fiskarna skulle käka "Franska örter" som om det vore flingfoder?
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • Guest

                        #12
                        Tycker det var bra att den slank med, visar ju att du har annat att fota än bara fiskar ju. Och lite fransk matkultur är ju aldrig fel.

                        (Men jag menade på allvar att jag gillade bilden, skall hoppa smileys nästa gång)

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Jag förstod nog att du faktiskt gillade bilden (oj vad självsäkert det där lät )
                          Det är bara jag som har svårt för att skoja till det
                          Tanken med just den bilden var att tydligt se skärpedjupet, vilket jag tycker jag lyckades med.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            Det är lätt att inse att man vill ha mer och mer utrustning.

                            Redan dagen efter kameran kunde jag inte motstå ett stativ och trådutlösare (krävs ju minst det för helbilder på karet)

                            Sen när jag idag såg att cyberphoto hade SB-800 för "bara" 2990kr gick det inte heller att stå emot.

                            Men nu tror jag allt att kamerabudgeten är maxad för en tid framöver.
                            Det är ju bara det där macrot förstås.... och paraply för porträttfoto och .....
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            Arbetssätt...