TV-dokumentärer om Akvariefisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    TV-dokumentärer om Akvariefisk?

    Lite märkligt tycker jag att man visar 300 krokodil-dokumentärer i veckan och ännu fler om fåglar samtidigt som jag aldrig sett en enda film om akvariefiskar. Undantag nåt 1 min inslag om nån rev-fisk mitt i hajdokumentären....

    Väldigt många har ju akvarium och är intresserade medan väldigt få bryr sig om att se en 100:e film om gnu:er och pingviner. VARFÖR går det aldrig något sådannt?

    Nån som vet? Kanske nån kanal som visar detta som jag har missat?
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349
  • saltbiff
    • December 2006
    • 607

    #2
    För några år sedan när de körde mitt i naturen-film, så handlade det om just akvariefiskar och andra fiskar... Det var ett väldigt bra program på en timme.. Jag hoppas att de kan visa det igen eller om det går att få tag i på annat sätt... men jag håller med, det bästa som finns i en naturfilm är när de visar om fiskar, men det är ju som sagt oftast bara en snutt
    Om någon vet vilket program jag menar och vet hur man får tag i det, skriv gärna och berätta hur

    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #3
      Var själv ute och letade efter liknande..hittade ett gäng 'serier' på youtube..

      Tanganyika part 1 (till 5)

      Fanns flera andra om malawi m.m
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        sök på "rivers of the sun" på youtube.

        eller in på www.fishesfromvenezuela.com

        finns en del riktigt trevliga små klipp lite övereallt.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Salta Katten
          • March 2008
          • 740

          #5
          Ursprungligen postat av sme_h
          Väldigt många har ju akvarium och är intresserade medan väldigt få bryr sig om att se en 100:e film om gnu:er och pingviner. VARFÖR går det aldrig något sådannt?
          Det är väl just det som är problemet, folk är i regel mer intresserade av exotiska "konstiga" djur än av de de har hemmavid. Djuren på savannerna i östafrika visas hur mycket som helst (det är iofs en väldigt häftig miljö) men rådjur, gråsparvar och rävar får bara vara med i korta amatörvideos i "Mitt i naturen" när de gjort något skojigt utanför en tittares köksfönster. Producenterna tänker väl ungefär att "Vill man kolla på akvariefisk kan man ju bara sätta sig framför akvariet och kolla" och så köper de in lite fler filmer om pingviner i Arktis, apor på Madagaskar och fåglar på Galapagos i stället.

          Kommentar

          • sme_h
            • November 2003
            • 625

            #6
            Har kikat på fishfromvenezuela tidigare och det är schysstta bilder.. Ska söka lite mer på youtube och kolla vad som finns men jag tycker jag har sett mest amatörfilmer där nån fisk bara simmar förbi som hastigast. Skulle vara kul att luta sig tillbaka i soffan och få berättarröst där de följer några fiskar vid lek etc.
            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Har mailat både SVT och TV4 om det, tycker ni också ska göra det, istället för att bara sitta och klaga på ett ställe där dom aldrig kommer få höra det.
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • Robin_Hedstrom
                • January 2005
                • 1818

                #8
                Googla på Amazon Abyss.. den serien är riktigt bra tycker jag.
                /Robin Hedström
                http://www.robinhedstrom.se/

                Kommentar

                • sme_h
                  • November 2003
                  • 625

                  #9
                  Ursprungligen postat av JojjeN
                  Har mailat både SVT och TV4 om det, tycker ni också ska göra det, istället för att bara sitta och klaga på ett ställe där dom aldrig kommer få höra det.
                  Ska vi se till att göra detta i samlad trupp här kanske... Får dom 50 mail kanske dom startar en research iaf. Den kanske visar att vi är fler än pingvin-diggarna
                  1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                  http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Ursprungligen postat av sme_h
                    Ska vi se till att göra detta i samlad trupp här kanske... Får dom 50 mail kanske dom startar en research iaf. Den kanske visar att vi är fler än pingvin-diggarna
                    Precis

                    Jag föreslog ett program där de filmade i akvariefiskarnas biotoper, och visade hur de beter sig i naturen, men också ett program som handlar om att inreda efter biotopen-
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Amazon Abyss hade potential, men 95% av programmet går åt till att skildra filmarna, och bara 5% visar faktiska bilder från under vattenytan. För att undvika att förvirra tittaren med jobbiga fakta låter de dessutom bli att berätta vad det är för fiskar som visas.

                      Har själv varit fascinerad över att det är så dålig variation på naturfilmer. Tog man bort alla lejon, hajar (som alltid beskrivs som "perfect killing machines!"), och alla program som bara listar "dangerous animals" så blev det inte mycket kvar. Eller jo, det blev det: massor med naturprogram handlar inte om djur, utan om nån nisse som tittar på djur. Oftast då lejon, hajar eller "dangerous animals".

                      Mycket av problemet är nog att naturprogram numer anses vara barnprogram, vilket innebär att de inte får vara informativa, och att det också anses att folk inte är intresserade av djur utan av människor som tittar på djur.

                      Det görs en del gammaldags informativa naturprogram, men de är inte många, och verkar inte så populära bland uppköpare. Fast TV4 Nature kör en del, bl.a. "Wild Europe" var bra.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Markus1984
                        • November 2008
                        • 2606

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Amazon Abyss hade potential, men 95% av programmet går åt till att skildra filmarna, och bara 5% visar faktiska bilder från under vattenytan. För att undvika att förvirra tittaren med jobbiga fakta låter de dessutom bli att berätta vad det är för fiskar som visas.

                        Har själv varit fascinerad över att det är så dålig variation på naturfilmer. Tog man bort alla lejon, hajar (som alltid beskrivs som "perfect killing machines!"), och alla program som bara listar "dangerous animals" så blev det inte mycket kvar. Eller jo, det blev det: massor med naturprogram handlar inte om djur, utan om nån nisse som tittar på djur. Oftast då lejon, hajar eller "dangerous animals".

                        .
                        Ja det där är ju faktiskt skrattretande ;D

                        Du får inte glömma bort skalbaggarna som äter elefant-bajs ! Dom har jag sett många gånger när jag slagit på natur kanalerna..

                        Dom snor en hel Boll, brottas med den i 30 minuter av programmet, tillslut får den med sig bollen till sin håla, så snor nån annan den..och så börjar det hela om!

                        Fascinerande djur
                        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                        Kommentar

                        • saltbiff
                          • December 2006
                          • 607

                          #13
                          Ursprungligen postat av JojjeN
                          Precis

                          Jag föreslog ett program där de filmade i akvariefiskarnas biotoper, och visade hur de beter sig i naturen, men också ett program som handlar om att inreda efter biotopen-

                          Det är nästan ett sånt program jag menar... jag har letat men hittar det inte... har för mig att charlotte permell var berättarröst och det handlade mest om tropiska fiskar...

                          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                          Kommentar

                          • Robin_Hedstrom
                            • January 2005
                            • 1818

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Amazon Abyss hade potential, men 95% av programmet går åt till att skildra filmarna, och bara 5% visar faktiska bilder från under vattenytan. För att undvika att förvirra tittaren med jobbiga fakta låter de dessutom bli att berätta vad det är för fiskar som visas.

                            Har själv varit fascinerad över att det är så dålig variation på naturfilmer. Tog man bort alla lejon, hajar (som alltid beskrivs som "perfect killing machines!"), och alla program som bara listar "dangerous animals" så blev det inte mycket kvar. Eller jo, det blev det: massor med naturprogram handlar inte om djur, utan om nån nisse som tittar på djur. Oftast då lejon, hajar eller "dangerous animals".

                            Mycket av problemet är nog att naturprogram numer anses vara barnprogram, vilket innebär att de inte får vara informativa, och att det också anses att folk inte är intresserade av djur utan av människor som tittar på djur.

                            Det görs en del gammaldags informativa naturprogram, men de är inte många, och verkar inte så populära bland uppköpare. Fast TV4 Nature kör en del, bl.a. "Wild Europe" var bra.
                            De första avsnitten av Planet Earth tycker jag är helt ok. Framförallt de med vatten i sig. =)
                            /Robin Hedström
                            http://www.robinhedstrom.se/

                            Kommentar

                            • sme_h
                              • November 2003
                              • 625

                              #15
                              Nu har jag lite länkar att kika bland. Tack för hjälpen...

                              Verkar vara hur många som helst här på Zoopet som har 10 akvarium med olika projekt. Från odling av fisk och växter till olika biotoper från naturen. Är det ingen som känner någon Media/Film-student som skulle vilja ha med er i en dokumentär (även om naturfoton mest lär bli befintligt material)? Det skulle vara fett-najs med en dokumentär som nån lägger ned tid och intresse på

                              Sen har vi fortfarande frågan om vi ska mass-maila tv-kanalerna. Vilka är på? Jag är gjuten...
                              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                              Kommentar

                              Arbetssätt...