PhotoShop "färgfel"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #31
    Hittade en intressant länk, där någon har precis samma problem som mig, men inte heller där får man reda på en konkret lösningen trots att det pratas vitt och brett om färgrymder

    Dom två förslag som ger en lösning på problemet kommer i Zetto's och crazyfly1's resp. första inlägg.

    Antingen så låter man skärmen använda samma profil som photoshop är inställt att arbeta i (enl, Zetto), eller så måste man välja att visa korrekturfärger enligt Bildskärms-RGB (enl crazyfly1).

    Allt resterande snack om färgrymder har inget med problemet att PS och operativsystemet visar färger olika, det skulle kunna vara det, men jag liksom trådskaparen i länken ovan har bilder i sRGB IEC91966-2.1 och arbetar i sRGB IEC91966-2.1 och sparar i sRGB IEC91966-2.1
    Dvs färgrymden ändras aldrig.

    Känns som dom flesta som kan mycket om färgrymder osv skjuter lite över målet när det ska förklaras.
    Jag förstår mycket väl att om man har bilder i en annan färgrymd så bör dom konverteras till sRGB IEC91966-2.1 för att visas på webben.
    Det som inte framgår tydligt någonstans är att för att få Photoshop att visa färger enligt hur skärmens profil är inställd så måste man välja att visa korrekturfärg enl Bildskärms-RGB.

    Någon får gärna motbevisa mig. Ta en bild i sRGB IEC91966-2.1 öppna den i PS utan att ändra färgrymd. Ställ korrekturinställningar till Bildskärms-RGB. Bocka i korrekturfärg, bocka av, bocka i.
    Jag påstår att så länge inte bildskärmens färgmatchningsprofil är sRGB IEC91966-2.1 (eller man inte valt någon vilket borde betyda att windows då kör sRGB IEC91966-2.1 som default) så kommer man se färgskillnader i PS när man bockar i och ur färgkorrektion.
    Hur stor skillnaden bli beror naturligtvis hur myket skärmprofilen skiljer sig från sRGB IEC91966-2.1
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Micke
      • January 2002
      • 1718

      #32
      Denna artikel tar upp det mesta:
      Mvh Michael Persson

      www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #33
        Satt precis och läste den

        "Monitor RGB - korrekturläs dokumentet genom att använda den aktuella bildskärmsprofilen. Om bilden ser dålig ut när du valt detta alternativ indikerar detta bara att din bildskärmsprofil är skadad och behöver återskapas som beskrevs i avsnitt 1."

        Jag tolkar detta som att korrekturvisning med Bildskärms-RGB ska ge samma resultat som utan korrekturvisning så länge man har en korrekt ICC-profil tilldelad till skärmen.

        Och det är väl vad jag kommit fram till också.

        Tycker fortfarande det är konstigt att skärmens profil, skadad eller inte, inte gäller för ALLT som visas på skärmen, inkl bilder som PS visar. Är min skärmprofil fel borde PS visa fel också.

        Den biten kan någon få förklara för mig.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Robin_Hedstrom
          • January 2005
          • 1818

          #34
          Jag har läst någonstans vad ditt problem beror på men kommer inte på exakt var. Det var inget jag sökte på utan råka se i förbifarten.. tyvärr.
          Undra om det var på kelbytraining.com kanske..

          Kortfattat så visar Förhandsgranska och PS olika?
          /Robin Hedström
          http://www.robinhedstrom.se/

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #35
            Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
            Jag har läst någonstans vad ditt problem beror på men kommer inte på exakt var. Det var inget jag sökte på utan råka se i förbifarten.. tyvärr.
            Undra om det var på kelbytraining.com kanske..

            Kortfattat så visar Förhandsgranska och PS olika?
            Jupp, men samma skillnad mellan PS och IE7 tex, dvs PS visar anorlunda än mina andra visnings möjligheter.

            Dessutom är förutsättningarna att PS arbetar i sRGB bilden har sRGB inbäddad (och även fast det kvittar här eftersom det blir fel innan jag sparar, men jag sparar i sRGB också)

            När jag använde skärmtillverkarens färgmatchningsprofil var skillnaden enorm, med en egen profil skapad av Adobe Gamma så är skillnaden liten, men den finns (och är ruggigt irriterande)

            PS visar samma som förhandsgranskning och IE7 om jag ställer in PS på att visa korrekturfärg/proofing (Bildskärms-RGB)
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #36
              Från vad jag har hittat när jag har sökt så beror problemet på att skärmens färgmatchningsprofil är korrupt, alltså inte en dåligt kalibrerad profil utan att den är felaktig.
              Efter att jag körde Adobe gamma har jag inte lyckats återskapa felet (iaf inte så kraftigt som det var från början), inte ens med den profilen jag körde när det var som värst.

              Det finns dock en liten liten skillnad mellan hur färgerna visas i photoshop med korrektur/proofing av resp på (Bildskärms RGB). Det borde det inte vara tycker jag, men så kanske det är?

              Med tanke på att skärmen jag använder inte är speciellt bra så kvittar det, och skillnaden på min skärm och hos de som kör helt okallibrerat är garanterat större.

              Lägger detta på is lite och får se om jag forskarvidare när tid ges.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #37
                Det finns dock en liten liten skillnad mellan hur färgerna visas i photoshop med korrektur/proofing av resp på (Bildskärms RGB). Det borde det inte vara tycker jag, men så kanske det är?
                Ja det verkar alltid bli en liten liten skillnad. Kanske för att jpeg reducerar färger lite för att spara utrymme eller nått sånt.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...