Foto hjälp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    Foto hjälp.

    Hej,

    jag måste erkänna att de få bilder som jag tar som blir snygga är enbart tur..

    Tänkte därför be om lite tips och hjälp om hur jag ska ställa in min kamera när jag fotar fisk/akvarium.

    Kameran är en Sony Cybershot DSCW-110 7.2mp.

    Vill ta fina bilder till min projekt-tråd!

    Tack

    Markus
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

  • Robin_Hedstrom
    • January 2005
    • 1818

    #2
    Mer ljus... du behöver mer ljus än vad du kan tänka dig. Sätt dit en massa extra lampor om du inte har blixtsko på din kamera.
    /Robin Hedström
    http://www.robinhedstrom.se/

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      * Alltid macro-läge! Har kameran inget makro-läge kommer det nog inte att gå att ta bra bilder på fisk (fast kanske på hela kar).
      * Manuella inställningar. Har din kamera så du kan ställa in bländare och slutartid manuellt, så lär dig använda det - kamerans automatiska inställningar funkar nästan alltid väldigt dåligt på akvarier.
      * Lär dig hur din kamera fokuserar. Går det att ställa in så den bara fokuserar på det i mitten på bilden, så testa att använda det. Fokuserar den på hela bilden och det inte går att justera så kom ihåg att det som har mest kontrast blir vad kameran fokuserar på (dvs finns det en svartvit snäcka och en brun fisk i bild, hamnar fokus på snäckan).
      * Testa både med och utan blixt. Det blir ofta snyggare utan den inbyggda blixten, men då kan du bara fota saker som står still (och du behöver stöda kameran mot glaset).
      * Som robin säger: det finns inget som heter "för mycket ljus". Extern blixt gör livet mycket enklare, men många kompaktkameror har ingen blixtsko. Det går att komma runt genom att använda en slavblixt (en blixt som känner av och avfyrar när din interna blixt avfyrar) men såna är ganska dyra och fungerar bara halvbra med kompaktkameror.
      * Fota massor. Det är bara så man lär sig, och du kommer aldrig ifrån att det är ett visst mått av tur som avgör om bilden blir bra eller inte. Tillochmed med systemkamera och extern blixt tar man fler dåliga kort än bra. Att fota fisk är svårt, särskilt med enklare kameror, men inte omöjligt - mitt mest sålda foto är ett foto av en zebrafisk, taget med en 4 megapixels kompaktkamera.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Tackar..en hel del tips!
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        Arbetssätt...