Tips för att ta bra bilder på små räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 3 guppy
    • February 2007
    • 2068

    Tips för att ta bra bilder på små räkor?

    Har någon något bra tips för att ta bra bilder på små räkor med en Digital Canon IXUS 960 IS? Inklusive Stativ, porträtt läge mm.
  • Robin_Hedstrom
    • January 2005
    • 1818

    #2
    Fråga någon om de kan komma hem till dig och fota med en ordentlig utrustning? Jag vet faktiskt inte hur du ska göra med en kompaktkamera för att det ska bli bra. Stora fiskar går att få ok men räkor - ingen aning.
    /Robin Hedström
    http://www.robinhedstrom.se/

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Gissar att det största problemet är att du inte kommer tillräckligt "nära".
      För kort brännvidd och för dålig närgräns.
      Och skulle du nu ha tillräcklig brännvid så är säkert närgränsen betydligt längre än vid en kortare brännvidd.

      Fota genom förstoringsglas kanske
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Macro-läge. Har kameran inte makro-läge är det kört.
        Fota mycket. Du kan behöva ta 100 bilder för att få en bra. Och jag överdriver inte.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • 3 guppy
          • February 2007
          • 2068

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Macro-läge. Har kameran inte makro-läge är det kört.
          Fota mycket. Du kan behöva ta 100 bilder för att få en bra. Och jag överdriver inte.
          Men jag har fotat upp minneskortet (976 bilder) och det blev 2 ok och resten vart värdelöst.

          Visst har den makroläge så det blir till at prova det.

          Kommentar

          Arbetssätt...