Bildredigering, de "enkla" grejerna.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Bildredigering, de "enkla" grejerna.

    Tänkte jag skulle få lite tips vilka inställningar och förfaranden man kan använda för att med enkla medel förbättra ett foto.

    Jag ska erkänna att jag inte hållt på speciellt mycket med detta och därför har jag också svårt att "få till det".

    Jag vill gärna ha konkreta steg för steg förklaringar i PhotoShop (CS3).

    Det jag i huvudsak tänker på är tex kontrast, intensitet, kurvor och nivåer.
    Hur gör man för att mörka ner sånt som nästan är svart till svart och samtidigt få det allra ljusaste och nästan överexponerade lite mörkare utan att "mitt sektionen" förändras alls.

    En till sak jag aldrig lyckats med är kloningsverktyget. Visst lyckas jag klona bort "skit" men då får jag "märken" av kloningsverktyget i stället. Vilka inställningar funkar?

    Det är just konkreta tips jag är ute efter (inte bara "jag justerade levels", utan hur också), men inte "allt på en gång" utan dessa saker till att börja med, inga filter eller redigering i 17 steg, utan bara det allra enklaste som ändå "lyfter" bilden.

    Använd gärna bilden nedan, redigera den och tala om hur du gjorde.
    Ladda ner bilden här: http://henrik.eketjall.se/upload/PB2...2.8_13_100.jpg

    Orginalbild (ok, dålig upplösning men så är det )
    Klicka på bilden för större version

Namn: PB280172_2.8_13_100.jpg
Visningar: 2
Storlek: 352,3 KB
ID: 2178064
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • Micke
    • January 2002
    • 1718

    #2
    Här är mitt förslag som bara är förändrad i två steg. Jag ändrade mellantonerna i nivåer till 0,65. Eftersom bilden mest kändes överexponerad och kontrastlös upp till la jag på en övertoning från svart till vitt (nerifrån och upp) i lagermasken för justeringslagret för nivåer och fyllde på med svart det det behödes ljusas upp.
    Bifogade filer
    Mvh Michael Persson

    www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Robin_Hedstrom
      • January 2005
      • 1818

      #3
      Ursprungligen postat av Micke
      Här är mitt förslag som bara är förändrad i två steg. Jag ändrade mellantonerna i nivåer till 0,65. Eftersom bilden mest kändes överexponerad och kontrastlös upp till la jag på en övertoning från svart till vitt (nerifrån och upp) i lagermasken för justeringslagret för nivåer och fyllde på med svart det det behödes ljusas upp.
      Kan du inte berätta för Heeke hur du gjorde?

      (inte bara "jag justerade levels", utan hur också)
      /Robin Hedström
      http://www.robinhedstrom.se/

      Kommentar

      • Micke
        • January 2002
        • 1718

        #4
        Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
        Kan du inte berätta hur du gjorde?
        Jag försökte vara tydlig, här kommer två bilder som kanske förklarar bättre.

        Bild 1 visar inställningen i justeringelagret för nivåerna, bara reglaget för mellantoner har ändrats.

        Bild 2 visar lagermasken på justeringslagret, den är gjord först med övertoning och sedan duttade jag på svart med penseln där det behövdes ljusas upp.
        Bifogade filer
        Mvh Michael Persson

        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Strålande, precis vad jag sökte.
          Tror faktiskt jag fattade efter första inlägget av Micke, men tydlighet skadar aldrig
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Jag gissar att en relativt stor, mjuk pensel användes för "duttandet" i lagermasken?

            Sitter inte med PS på den här burken nu, så jag kan inte kolla hur det ser ut, men kan man justera "ogenomskiligheten" (opacity) på lagermasken, och är det gjort isf?
            Senast redigerad av heeke; 03 December 2008, 19:20.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Micke
              • January 2002
              • 1718

              #7
              Ja stor pensel och hårdhet 0% för att få mjuka övergångar.
              Jag har inte ändrat lageropaciteten i exemplet.
              Mvh Michael Persson

              www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Finns mer än ett sätt att strypa en geting.
                Här är mitt förslag på en mycket snabb och enkel redigering:

                Vad som gjorts:
                1) Autocolor.
                2) Bättrade på kontrasten genom att köra Unsharp Mask styrka 13 radius 60.
                3) Skärpte bilden med Unsharp Mask styrka 350, radius 0.4.
                4) Justerade bakgrunden lite mörkare i Levels.
                5) Tog bort snäckor och teknik med Clone Stamp. Såg att jag missat lite.
                Senast redigerad av Azur; 03 December 2008, 19:52.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  4) Justerade bakgrunden lite mörkare i Levels.
                  5) Tog bort snäckor och teknik med Clone Stamp.
                  steg 4, är det in eller utgångsnivåerna du justerar?
                  steg 5, hur undviker du skarpa skarvar av kloningsverktyget?
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av heeke
                    steg 4, är det in eller utgångsnivåerna du justerar?
                    steg 5, hur undviker du skarpa skarvar av kloningsverktyget?
                    Öppna levels, dra den vänstraste pilen längre in mot mitten. Eller markera svart dropper, och klicka nånstans på bakgrunden. Blir det för mörkt är det skitsamma, välj OK och ta sen "fade levels" under Edit-menyn.

                    Kloning: välj en brush med diffus kant.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Micke
                      • January 2002
                      • 1718

                      #11
                      Skärpa la jag aldrig på så här kommer en ny uppskärpt version. Smart skärpa, Mängd 250 och Radie 0,3.
                      Bifogade filer
                      Mvh Michael Persson

                      www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Strålande grabbar
                        Dags att öva lite så jag kan komma med mer frågor sen
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • Guest

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke
                          Skärpa la jag aldrig på så här kommer en ny uppskärpt version. Smart skärpa, Mängd 250 och Radie 0,3.
                          Bra redigering, som pricken över i kan man ju även "klona fram" roten igen så att inte det partiet försvinner helt i mörkret.

                          Kommentar

                          • Robin_Hedstrom
                            • January 2005
                            • 1818

                            #14
                            Det är kul att det blir lite fart och experimenterande i Fotodelen här på forumet. Kan locka med en ny grej som kom för någon vecka sen.

                            Möjligheten att göra egna verktygssamlingar i PS CS4.
                            Bifogade filer
                            /Robin Hedström
                            http://www.robinhedstrom.se/

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #15
                              Ah, när verktygen efterbelys och skugga dyker upp kommer jag osökt in på varför dom fungerar precis tvärtemot vad man tycker dom borde göra?
                              Dvs efterbelys "skuggar" och vise versa.

                              Så här blev min bild med lite exprimenterande utifrån era tips:
                              Klicka på bilden för större version

Namn: PB280172_2.8_13_100_redigerad.jpg
Visningar: 1
Storlek: 363,7 KB
ID: 2103701

                              Kommer inte ihåg exakta siffror nu men;
                              Jag justerade nivåer enl. Mickes tips, inkl lagermask på justeringslagret.
                              Klonat en hel del som ni ser (lite för mycket, men aluminiumramen störde väldigt mycket, något att åtgärda vid fototilfället)
                              Efterbelös gruset/förgrunden lite.
                              Körde Oskarpmask enl. Azurs tips.
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...