Att ta grymma helkarsbilder - hur gör du?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maraschino
    • September 2008
    • 178

    #16
    Någon som har tips på hur man får bra bilder på ett stort hörnkar?? Vi har en Nikon D(nånting), sambons kamera!, men bilderna blir inte riktigt bra...

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #17
      Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
      Fint kar! Lite kontraständringar så att du får bort det gråa i bakgrunden i mitten skulle göra bilden bättre. Som det ser ut nu så ser det ganska disigt ut. Det är som sagt lätt att fixa till. Annars tycker jag du lyckats bra utifrån din egen tekniska förmåga (det är ju så man får se det). Funkar det inte alls om du stänger bländaren några snäpp just för att få skärpedjupet att bli lite djupare?
      Det är något jag absolut ska testa mera. Jag har tyckt att jag får aldeles för långa slutartider, men egentligen gör det inget om fiskarna blir lite "utdragna" mtp varför jag tar bilderna just nu (visa layout). Om jag desutom stänger av pumparna så att inte växterna rör sig så borde det kunna bli ok även med längre slutartider.
      Att bakgrunden är lite "grå" är nog för att bakruta just nu är algbeklädd, så den visas nog precis som den ser ut IRL ;-)
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #18
        Så har jag testat lite.
        Tycker att bildkvalitén är så dålig generellt sett att olika bländare inte gör mycket till skillnad (eller så är det att fokus ligger helt fel)
        Bilderna är tagna med pumpar avstängda, endast karets 4x36W belysning, ISO100 och bästa JPG kvalité på kameran. Tidsfördröjd utlösare och kameran ståendes på en högtalare.
        Beskurna och nerskalade till 1000px i bredd, ingen annan efterbearbetning.

        f2.8 1/13s
        Klicka på bilden för större version

Namn: PB280172_2.8_13_100.jpg
Visningar: 2
Storlek: 352,3 KB
ID: 2103592

        f4.5 1/5s
        Klicka på bilden för större version

Namn: PB280168_4.5_5_100.jpg
Visningar: 1
Storlek: 364,5 KB
ID: 2103593

        f7.1 1/2s
        Klicka på bilden för större version

Namn: PB280164_7.1_2_100.jpg
Visningar: 1
Storlek: 357,8 KB
ID: 2103594
        Senast redigerad av heeke; 28 November 2008, 19:13.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #19
          Om man inte har tillgång till så mycket teknisk utrustning för blixtbelysning så är nog en "flashbox" en bra idé.
          Denna webbplats är till salu! cau-aqua.net är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, cau-aqua.net har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

          Jag tror dock att den funkar bättre med vit insida, av samma anledning som en DIY-reflektor är bättre vit än silverblank.

          Hela min ramp är som en väldigt låg "flashbox" och när jag får möjlighet ska jag naturligtvis se om det funkar att bara lägga blixtar på täckglasen och låta dom slå upp i rampen. Men det ligger några månader fram i tiden minst tyvärr.
          Ny kamera och blixtar måste till först :S
          Senast redigerad av heeke; 28 November 2008, 22:28.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Robin_Hedstrom
            • January 2005
            • 1818

            #20
            Kul att se att du testar och håller på!!
            Jag tycker nog den första är bäst med 2,8 i bländare. Just för att du har så mycket fisk som rör sig och behöver frysas för att funka.
            Jag tror att du kan öka ISO en aning. Eftersom du förminskar dina bilder för att lägga in dem här så kommer inte bruset att synas.
            /Robin Hedström
            http://www.robinhedstrom.se/

            Kommentar

            • Robin_Hedstrom
              • January 2005
              • 1818

              #21
              Ursprungligen postat av Maraschino
              Någon som har tips på hur man får bra bilder på ett stort hörnkar?? Vi har en Nikon D(nånting), sambons kamera!, men bilderna blir inte riktigt bra...
              Det är i princip bara ljus och ett stativ man behöver. Mer ljus så blir det alltid bättre. =)
              /Robin Hedström
              http://www.robinhedstrom.se/

              Kommentar

              Arbetssätt...