Fiskfotografering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin_Hedstrom
    • January 2005
    • 1818

    #31
    Långås: Jag tror (inbillar mig) att man stannar på ett visst stadie i fiskfotograferingen om man enbart kör med full blixtautomatik hela tiden.. eller från början. Att lära sig grunderna och vet vad som händer och vad du ska göra i olika situationer är värt så mycket mer än att bara trycka på en knapp så allt annat löser sig. Visst, bilderna blir bra direkt.. men vad händer sen? När du tröttnat på att ta samma bild hela tiden.. det är ju det blixtautomatiken gör, ser till att exponeringen är samma hela tiden - gång på gång. Att gå från steg 2 (ta tekniskt bra bilder) till steg 3 (att komponera men samtidigt ta tekniska bilder med olika utseende) kräver att du kan din utrustning och hur den fungerar ut och in.
    /Robin Hedström
    http://www.robinhedstrom.se/

    Kommentar

    • Micke
      • January 2002
      • 1718

      #32
      Jag vet inte om man stannar i utvecklingen för att man anväder CLS och automatik. Jag tycker att det är ett utmärkt hjälpmedel och man kan ägna sig åt att laborera med slutartider, bländare och att belysa från olika vinklar, och kanske det viktigaste man kan koncentrera sig på att komponera och vänta in rätt tillfällen.

      Tröttnar man på det skaffar man fler blixtar till sitt CLS och testar med ställa olika styrka och fördröjning på dem. Jag använder en SU800 sändare och SB600 blixt och är mycket nöjd med den kombinationen. En SB600 till står på önskelistan men efter att ha slagit sönder 2 stycket på ett år så får det vänta ett tag .
      Mvh Michael Persson

      www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Långås
        • December 2005
        • 1368

        #33
        Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
        Långås: Jag tror (inbillar mig) att man stannar på ett visst stadie i fiskfotograferingen om man enbart kör med full blixtautomatik hela tiden.. eller från början.
        Fast det finns ju ett par variabler till att exprimentera med än blixtstyrka. Och medans man undersöker de andra tycker jag det är utmärkt med CLS och känner inte alls att jag stannar upp i utvecklingen. Däremot så går väl inte alltid utvecklingen lika snabbt som man vill men det är nog snarare bristande talang och bildseende än teknisk kunskap.

        Varför vill du själv åt CLS om det får dig att stanna upp i utvecklingen
        Mvh Peter

        Kommentar

        • Långås
          • December 2005
          • 1368

          #34
          Bra makro: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=93374

          Pruta ner 400 så är det ett kap.
          Mvh Peter

          Kommentar

          • Robin_Hedstrom
            • January 2005
            • 1818

            #35
            Ursprungligen postat av Långås
            Fast det finns ju ett par variabler till att exprimentera med än blixtstyrka. Och medans man undersöker de andra tycker jag det är utmärkt med CLS och känner inte alls att jag stannar upp i utvecklingen. Däremot så går väl inte alltid utvecklingen lika snabbt som man vill men det är nog snarare bristande talang och bildseende än teknisk kunskap.

            Varför vill du själv åt CLS om det får dig att stanna upp i utvecklingen
            Som jag sagt så har jag alltid kört med manuella blixtar och alltså väldigt sparsamt använt mig av blixtautomatik. Det är främst för andra saker än fiskfoto som jag vill ha CLS. Jag har även lite idéer om att börja fotografera mycket mer helhetsbilder i karen. Där kan man spara tid med blixtautomatik och för att inte tala om porträttbilder och produktfotografering. Man får inte fastna i artfotograferingen.
            Blixtautomatik är ett hjälpmedel som jag tycker man ska använda sig av - däremot är det inte fel att börja manuellt så att man lär sig grunden och mäta ljuset, testa sig fram osv.
            /Robin Hedström
            http://www.robinhedstrom.se/

            Kommentar

            • Vimsa
              • November 2008
              • 768

              #36
              Jag planerar att köpa D80 + kit-objektiv i mellandagarna. Min kompis har ett akvarium som är hemskt spännande att fotografera (och i januari förhoppningsvis även jag), visst duger det med en kamera och ett objektiv? jag menar, ju mindre utrustning man har desto svårare blir det (eller hur?), det är utmaningen jag vill ha. Av ca 50 bilder fick EN bra skärpa, färg osv (fast med min ultrakompakta Panasonic då ).

              Kommentar

              • Robin_Hedstrom
                • January 2005
                • 1818

                #37
                Du behöver en blixt helt klart. Absolut när det gäller kitobjektivet som kräver mycket ljus för att bilderna ska bli skarpa (dvs man måste blända ner till F5,6-8).
                Du kommer antagligen förbättra din procent skarpa bilder men inte så mycket. Får du tag på en blixt så kommer procenten stiga markant.
                Lycka til med nya kameran!

                Du kan läsa lite om fiskfoto på min blogg där jag lagt in lite text jag skrev här på zoopet för ett tag sen.
                Se länken här nedan.
                Senast redigerad av Robin_Hedstrom; 03 December 2008, 16:13.
                /Robin Hedström
                http://www.robinhedstrom.se/

                Kommentar

                • Vimsa
                  • November 2008
                  • 768

                  #38
                  Jag ska läsa lite

                  Kommentar

                  • Vimsa
                    • November 2008
                    • 768

                    #39
                    Robin: Mycket intressant läsning på din blogg, den ska jag följa Och när jag väl köper min efterlängtade Nikon D80 (efter det ska pengarna sparas till ett akvarium...) så ska jag försöka få tag på en blixt också. Men precis i början borde det väl räcka med kamerans inbygda blixt?

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #40
                      Kan berätta att jag försökte sälja min D70 + 55mm Nikkor-macro med autofocus på blocket för ett halvår sedan, och jag fick säkert femti svar, men inte ett enda seriöst. Tre stämde tid för att köpa men dök aldrig upp, resten var skambud (högsta budet låg på 1500:- tror jag det var).
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • miluhe
                        • June 2006
                        • 2090

                        #41
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Kan berätta att jag försökte sälja min D70 + 55mm Nikkor-macro med autofocus på blocket för ett halvår sedan, och jag fick säkert femti svar, men inte ett enda seriöst. Tre stämde tid för att köpa men dök aldrig upp, resten var skambud (högsta budet låg på 1500:- tror jag det var).
                        Antagligen för det kommit så många kameror sen dess.
                        Tror att man framöver få se sitt kameraköp som man gör med en bil
                        Senaste modellen är cool i en månad sen finns det nytt. dvs varken kamera eller bil är någon större sparbössa

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #42
                          Azur:
                          1500kr var ju lite snålt inkl objektiv, men annars är väl inte en D70 värd så mycket mer.
                          Och söker man en D70 kanske man inte har samma koll på objektiv (som man känner sig själv känner man andra )
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • Robin_Hedstrom
                            • January 2005
                            • 1818

                            #43
                            Ursprungligen postat av Vimsa
                            Robin: Mycket intressant läsning på din blogg, den ska jag följa Och när jag väl köper min efterlängtade Nikon D80 (efter det ska pengarna sparas till ett akvarium...) så ska jag försöka få tag på en blixt också. Men precis i början borde det väl räcka med kamerans inbygda blixt?
                            Visst funkar det OK men inte mer. Jag fotade en hel del med den inbyggda blixten och viktigt att tänka på är att ta bilden lite uppifrån och ganska nära rutan just för att få så mjukt ljus som möjligt.

                            Ursprungligen postat av Azur
                            Kan berätta att jag försökte sälja min D70 + 55mm Nikkor-macro med autofocus på blocket för ett halvår sedan, och jag fick säkert femti svar, men inte ett enda seriöst. Tre stämde tid för att köpa men dök aldrig upp, resten var skambud (högsta budet låg på 1500:- tror jag det var).
                            Det var dåligt tycker jag! En D70 är ju kanon om man inte har råd med en nyare och gluggen är ju absolut inte fel till fiskfoto. Mycket märkligt att du inte fick sålt paketet.
                            /Robin Hedström
                            http://www.robinhedstrom.se/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...