Hjälp med Vitbalansen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    Hjälp med Vitbalansen

    Jag fick tipset att gå in och ändra Vitbalansen på min Nikon D60 men jag fattar inte när man går in där så får man ett antal alt...vad ska jag sätta det på?

    Det gäller denna bilden då jag fick rådet att ändra Vitbalansen så det gula försvann ifrån bilden,är det nån som orkar eller har lust att förklara hur jag ska ändra det och vad jag ska sätta i så fall vitbalansen på vilka av dem Alt..om det nu kan ta bort det gula som blir av ljuset ifrån karet nu har jag inte iheller använt blixt på kortet för det blev sämre tyckte jag

    Detta står säkert nån stans i nån Brukanvisning som medföljde men jag och sådana kataloger är samma som Hund och Katt
    Bifogade filer
    Mvh.Patrik
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Jag kör alltid med "lysrörs" inställningen på WB när jag fotar karet. Det blir bäst med min kamera.
    Jag antar att du iaf har följande val:
    Sol
    Moln
    Lysrös
    Glödlampa
    Auto
    och säkert någon mer.

    Generellt kan man väl säga att väljer du glödlampa kommer du få mer blått i dina bilder och väljer du lysrör får du mer gult i dina bilder.

    Har du riktigt gula lysrör i karet kanske glödlampsinställningen ger bättre resultat än lysrör, men även moln skulle kunna funka.

    Det allra bästa är väl om du har möjlighet att ställa WB manuellt och kalibrera efter ett gråkort som du lägger I karet.
    Senast redigerad av heeke; 16 October 2008, 07:58.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Ursprungligen postat av heeke
      Jag kör alltid med "lysrörs" inställningen på WB när jag fotar karet. Det blir bäst med min kamera.
      Jag antar att du iaf har följande val:
      Sol
      Moln
      Lysrös
      Glödlampa
      Auto
      och säkert någon mer.

      Generellt kan man väl säga att väljer du glödlampa kommer du få mer blått i dina bilder och väljer du lysrör får du mer gult i dina bilder.

      Har du riktigt gula lysrör i karet kanske glödlampsinställningen ger bättre resultat än lysrör, men även moln skulle kunna funka.

      Det allra bästa är väl om du har möjlighet att ställa WB manuellt och kalibrera efter ett gråkort som du lägger I karet.
      Det går att ställa manuellt men när jag testade så blev det inte bra,jag ska testa att ställa den på Glödlampa och ta ett par bilder för att bedömma sen har jag vitt sken ifrån lysrören men ändå blir det Gula bilder.

      Kan det ha med att göra att jag inte körde med blixt??
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • erikmoose
        • November 2005
        • 120

        #4
        En människas ögon "kalibrerar" sig till omgivningen vilket gör att vi ser ljuset som det "ska " vara.
        Kameran har ej den funktionen utan måste gissa om du kör i auto.
        Därför kan man hjälpa kameran genom att ställa in den witbalans som man fotograferar i.
        Så även om du tittar på ett par vita lysrör kommer bilden att vara färgad om du inte korrigerar vitbalansen.
        För att korrigera manuellt bör du ha ett gråkort.
        MVH
        Erik Tinnerwall

        http://www.eriksgallery.com

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Vad menar ni när man skriver manuellt??är det att jag ska ändra inställningen till varje alt..för det är förprogramerat såg jag där var nån siffra..eller ändra dem olika alt..typ då Moln-Glödlampa-Lysrör varmtsken Etc Etc
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • JeanM
            • June 2008
            • 227

            #6
            Vill man verkligen lära sig hur kameran funkar är man nog tvungen att läsa bruksanvisningen - alla kameror funkar inte lika. Sorrry.

            Kommentar

            • erikmoose
              • November 2005
              • 120

              #7
              Ursprungligen postat av Patrik Steen
              Vad menar ni när man skriver manuellt??är det att jag ska ändra inställningen till varje alt..för det är förprogramerat såg jag där var nån siffra..eller ändra dem olika alt..typ då Moln-Glödlampa-Lysrör varmtsken Etc Etc

              Manuellt menas att du använder det alternativet och använder ett gråkort.
              Annars skall du ändra WB beroende på ljuskälla.
              Alternativt fota på utan att bry dig och korrigera i ett program efteråt, detta kräver dock att du fotograferar i raw format (nef i nikon)
              MVH
              Erik Tinnerwall

              http://www.eriksgallery.com

              Kommentar

              • Micke
                • January 2002
                • 1718

                #8
                Normalt sett ger alla nyare kameror väldigt säkert resutat med vitbalansen ställd i auto. Om det ändå skulle behövas så finns det avancerade inställningsmöjligheter av vitbalansen i D60. Jag rekommenderar att du läser sidan 103-107 i manualen som finns att hämta som pdf på Nikons supportforum om du registrerat dig.

                Det finns flera olika lampor och lysrör med olika färgtemperatur att välja på, så vet du vilket kelvintal du har på lysrören i karet är det bara att välja det som passar bäst i kameran. Sen går det även att finjustera det alternativ du väljer så att det passar exakt efter dina förhållanden.

                Det allra säkraste är att mäta mot en vit eller grå yta som är belyst med samma ljus som du ska fotografera i.

                Det finns också möjlghet att kopiera vitbalas från en bild, har du en bild som blivit bra i samma belysning så går det att kopiera vitbalansinställningen från den.
                Mvh Michael Persson

                www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Tack samtliga som har svaratjag får väl testa mig fram och kanske öppna boken ändå
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  Arbetssätt...