Nybörjare :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mazzkot
    • June 2007
    • 400

    Nybörjare :)

    Hej jag undrar om ni skulle kunna rekomendera en kamera till mig som är bra och som är " rolig" att knäppa med för jag är riktigt sugen på att börja fota men jag är inte hundra om det är något som ska bli något utav en hobby :/ Hoppas någon kan tipsa mig och väldigt gärna förklara saker och ting för migom kameran och sånt
    Had det bra
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vad är det som du har tänkt att fota och hur mycket pengar har du tänkt att spendera?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ibanez
      • July 2006
      • 853

      #3
      kolla med robin annars.. han har, va ja förstår, stor koll på detta (hoppas det e ok för dig robin )

      Era fiskar ger jag mina till frukost..

      Kommentar

      • mazzkot
        • June 2007
        • 400

        #4
        Jag har lust att fota tex fiskar , naturbilder och sånt Och jag vill väll inte lägga ner allt för mkt pengar eftersom att jag inte är 100% säker på att det är detta jag vill hålla på med :/

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Man kan väl säga att just fotografering på fiskar ställer rätt stora krav på främst fotograf, men även på kameran - detta beroende på att de rör sig samt att ljusförhållandena är rätt dåliga.
          Därför underlättar systemkamerorna rejält vid fotografering av fiskar - men de är inte speciellt billiga.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • legob
            • May 2007
            • 642

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Man kan väl säga att just fotografering på fiskar ställer rätt stora krav på främst fotograf, men även på kameran - detta beroende på att de rör sig samt att ljusförhållandena är rätt dåliga.
            Därför underlättar systemkamerorna rejält vid fotografering av fiskar - men de är inte speciellt billiga.
            Helt enig. Jag tror inte vanliga digitalkameror gör en annat än besviken. De är liksom inte gjorde för smått som rör sig snabbt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av legob
              Helt enig. Jag tror inte vanliga digitalkameror gör en annat än besviken. De är liksom inte gjorde för smått som rör sig snabbt.
              Fast för lite större sävliga arter funkar även kompaktkamerorna rätt OK.

              Fast som sagt - mycket är avhängigt av hur mycket du tänkt att spendera. En billig systemkamera som man kan "växa i" kostar ca. 6.000.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • mazzkot
                • June 2007
                • 400

                #8
                Neej jag har listat ut det och tror att jag ska satsa på en system kamera men jag tror att om jag köper en kamera begagnat såså får jag mer för pengarna Har ni någon kameera som ni kasnke skulle kunna ge ett förslag på eller kanske berätta för mig vad jag ska kolla på när jag kollar efter kameror

                Kommentar

                • mazzkot
                  • June 2007
                  • 400

                  #9
                  Är det någon som vet någon bra kamera som ni kan ge förslag på så jag kan kolla på blocket om den finns begagnad ?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av mazzkot
                    Neej jag har listat ut det och tror att jag ska satsa på en system kamera men jag tror att om jag köper en kamera begagnat såså får jag mer för pengarna Har ni någon kameera som ni kasnke skulle kunna ge ett förslag på eller kanske berätta för mig vad jag ska kolla på när jag kollar efter kameror
                    Köper man begagnade digitala systemkameror bör man vara rejält medveten om att livslängden på dessa är betydligt kortare än för de gamla analoga systemkamerorna.
                    Detta av 2 anledningar
                    1/ Man fotar oerhört mycket mer med en digtalkamera än med en analogkamera. Dett pga att det förr kostade mycket att framkalla foton och så höll man igen på fotandet eftersom varje gång man tryckte på avtryckaren så kostade det några kronor. Med en digitalkamera har man alltid nära till avtryckaren och man bränner gärna av en massa extra gånger eftersom det är "gratis".
                    2/ Mer teknik ger en ömtåligare klamera.

                    Så man skall kanske vara lite försiktig med att köpa begagnat
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Robin_Hedstrom
                      • January 2005
                      • 1818

                      #11
                      Det som räcker för att börja ta fina bilder på fiskar är (tycker jag) en billig systemare med kitobjektiv och en extern blixt.
                      Jag kan berätta vad jag betalade när jag började fota.
                      Jag letade upp en billig kamera (Canon Eos 300d) som kostade runt 3000kr med kitobjektivet - det funkar helt ok i början. Sen ropade jag hem en gammal sliten Nissinblixt på tradera för 29kr + frakt och gick till Scandinavian photo och köpte synkkontakter (en till blixtskon på kameran och en till blixten) och slutligen en kabel (behöver inte vara längre än en meter egentligen men köp lite längre, kan vara bra att ha). I förhållande till blixten var tillbehören ganska dyra 50-70kr per kontakt och kabeln säkert detsamma. =)

                      Så för max max max 3500kr fick jag ett system som funkade kanon och som jag senare kunde bygga på med bättre objektiv osv.

                      Idag går det få ännu billigare systemkameror med kitobjektiv.



                      Skulle det bara vara kamerahuset så kostar ett kitobjektiv mer än max en femhundring beggat - och då är det max.
                      /Robin Hedström
                      http://www.robinhedstrom.se/

                      Kommentar

                      • mazzkot
                        • June 2007
                        • 400

                        #12
                        Tack så jätte mkt för svaret men då är det bara en fråga till ( till att börja med hihi) OM Jag skulle köpa en sådan där kamera som i länken vad är det för extra tillbehör jag behöver då isåfall ni får gärna länka till den saken ( om ni har tid )
                        Tavk igen och ha det så bra
                        mvh Mathias

                        Kommentar

                        • Robin_Hedstrom
                          • January 2005
                          • 1818

                          #13
                          Om du går in på cyberphoto.se och söker på blixtsynk hittar du nog det du söker. Annars så har Micke skrivit det här på zoopet några gånger, och jag med. Det är bara att söka.

                          Ett hett tips är att kolla igenom min blogg här på zoopet.
                          /Robin Hedström
                          http://www.robinhedstrom.se/

                          Kommentar

                          • mazzkot
                            • June 2007
                            • 400

                            #14
                            Så om jag skulle köpa den dära Canon 10D med kitobjektiv så behöver jag bara en blixt, Synkkontakter och en kabel ?

                            Kommentar

                            • Micke
                              • January 2002
                              • 1718

                              #15
                              Om du kan klara dig utan blixtautomatik så räcker det med synkkabel och en blixtsko för att koppla ihop kabeln med blixten. Canon 10D saknar kontakt för synkkabel så då behöver du även en lös blixtsynkkontakt som sätts i kamerans blixtsko.

                              Så här ser det ut kopplat på en gammal SunPak blixt:
                              Bifogade filer
                              Mvh Michael Persson

                              www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...