Oredigerad till redigerad - fiskbilder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    Oredigerad till redigerad - fiskbilder

    Det skulle vara kul att se resultat av fiskbilder ni redigerat där ni också visar bilden som den såg ut innan. Någon av fotograferna på forumet som vill dela med sig?
    Skriv gärna vad ni ändrat på bilden med.

    Posta gärna synpunkter om tråden, så den hålls uppe.
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!
  • Robin_Hedstrom
    • January 2005
    • 1818

    #2
    Lite känsligt det där. För mig är inte en bild redo att visas innan jag redigerat den som jag vill. Men jag kan säga att det finns bilder som går att göra fruktansvärt mycket med utan att det ser konstigt ut.
    /Robin Hedström
    http://www.robinhedstrom.se/

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      De flesta av mina fiskbilder är ganska lite redigerade - min normala arbetsgång är:
      1) Bort med skräp (mest mat-partiklar som glänser i blixten).
      2) Unsharp mask.
      3) Justera curves (bort med färgstick, justera ljus & kontrast).
      4) Eventuellt tvätta brus med NeatImage.
      5) Beskär & skala ner.

      Det foto jag modifierat mest är det som jag har i tävlingen just nu, pga att det var oerhörda mängder skit i vattnet när jag tog fotot. Jag lägger upp före & efter när tävlingen är klar.

      Tills vidare kan jag visa en tidigare tävlingsbild (kan inte ladda upp på zoopet för zoopet skalar ned bilden):

      Redigerad:


      Oredigerad:

      (observera att bilden är 3000x2000 pixlar stor, dvs den får inte plats på skärmen, och att din browser kan vara inställd på att automatiskt skala ned bilden.

      Den som tycker fisken är snyggare på den oredigerade bilden: ja, den har mer mättad färg, MEN den såg mer ut som på den redigerade bilden. Kameran hade väldigt svårt att rätt återge den kyckling-gula färgen på fisken, utan gjorde den orange.
      Senast redigerad av Azur; 12 June 2008, 20:27.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Vic
        • November 2006
        • 1533

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        De flesta av mina fiskbilder är ganska lite redigerade - min normala arbetsgång är:
        1) Bort med skräp (mest mat-partiklar som glänser i blixten).
        2) Unsharp mask.
        3) Justera curves (bort med färgstick, justera ljus & kontrast).
        4) Eventuellt tvätta brus med NeatImage.
        5) Beskär & skala ner.

        Det foto jag modifierat mest är det som jag har i tävlingen just nu, pga att det var oerhörda mängder skit i vattnet när jag tog fotot. Jag lägger upp före & efter när tävlingen är klar.

        Tills vidare kan jag visa en tidigare tävlingsbild (kan inte ladda upp på zoopet för zoopet skalar ned bilden):

        Redigerad:


        Oredigerad:

        (observera att bilden är 3000x2000 pixlar stor, dvs den får inte plats på skärmen, och att din browser kan vara inställd på att automatiskt skala ned bilden.

        Den som tycker fisken är snyggare på den oredigerade bilden: ja, den har mer mättad färg, MEN den såg mer ut som på den redigerade bilden. Kameran hade väldigt svårt att rätt återge den kyckling-gula färgen på fisken, utan gjorde den orange.
        Ett helt perfekt exempel. Vacker bild!
        Mvh Viktor


        Apistogramma för hela slanten!

        Kommentar

        Arbetssätt...