Skitkamera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Skitkamera

    Jag har en vanlig billighetsdigitalkamera köpt på netto, den är fullständigt värdelös när man fotar saker som finns i akvarier. Och det är det enda jag fotar. Räkor och sniglar och små saker. Och nu fyller jag snart år, så jag skulle gärna vilja ha lite tips på en bra kamera till akvariefotografering. Jag är ingen expert och kommer aldrig att bli det, så jag letar inte efter något jätteavancerat. Helst ska den alltså vara lättförståelig. Men man ska samtidigt kunna se vad bilderna föreställer. Som det är nu så går inte det. Så hjälp.
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • Tege
    • October 2006
    • 70

    #2
    Att rekomendera vad du behöver för ny utrustning är svårt. Vad blir det för fel på bilderna???
    Är det blixten som tex reflekteras mot glaset så blir det nog så oavsett kamera, om du inte skaffar typ systemkamera där du kan ha en lös blixt. Prova att ta bilderna snett in i akvariet så försvinner ev blixtblänk.
    Beskriv varför bilderna blir kass så kanske du kan få hjälp utan att köpa ny kamera.

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #3
      Ehm.. Det är sjukt suddiga bilder. Ibland får jag sitta länge bara för att förstå vad de föreställer. Jag har provat alla inställningar som finns, men ingen av dem hjälper. Och så tar det alltid jäkligt lång tid, dels när man har tryckt på knappen tills kameran tar bilden (djuret har oftast då simmat iväg när bilden tas), och dels när kameran har tagit bilden och förbereder sig för att kunna ta en ny.
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Är autofokus inställt och vad heter kameran??
        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • Klinten
          • July 2007
          • 1313

          #5
          - Problemet för de flesta enklare digitala kameror är just att ta bilder på relativt nära håll som rör sig. På en del kamreror finns det hjälp att få i form av en liten funktion som kallas "action". Med hjälp av den skall man kunna fotografera föremål som befinner sig i rörelse utan hopplöst mycket rörelseoskärpa. Men den funktionen fungerar oftast uselt för närbilder - Akvarier.

          Jag har tre olika digitalkameror modell billiga (1000 - 2500:-)

          För att lyckas med mina akvariebilder måste vissa kriterier uppfyllas:

          1. Mycket bra ljus (rent vatten underlättar)
          2. Fisken får inte röra sig nämvärt
          3. Jag måste ha stöd för kameran när jag tar bilden
          4. Jag ställer om ASA på filmen. Från "auto" till 400
          5. Jag fotograferar alltid utan blixt
          6. Det underlättar om man fotar på kvällen när det är nedsläkt i rummet så den enda ljuskällan kommer från akvariet.
          7. Jag är en glad amatör med dålig utrustning som lyckas ta en bra bild av ett hundra försök.
          8 Utnyttja att det är digitala bilder. Ta MASSOR av bilder. Plötslig får du en bra bild..

          Lycka till!

          PS. Det finns flera på Zoopet som är duktiga fotografer som säkert kan ge dig än mer värdefulla tips!
          * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

          Kommentar

          Arbetssätt...