allround objektiv till canon 400d

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin_Hedstrom
    • January 2005
    • 1818

    #16
    Ursprungligen postat av Tenkare
    Jo kan ju tänka mig att det skiljer, Men du har fått in mig lite på begagnade saker.
    Är det värt att köpa en begagnad? Tänkte på slitage och så. Vet ju inte hur mycket personen använt den innan. Vad ska man tänka på.

    Tack för att du tar dig tid.
    Du ser väl hur skicket är när du åker och kikar på den. Jag brukar inte bry mig om användandet så mycket. Är det Canonprylar så håller de.
    Köp du nytt och bidrag till att sånna som jag kan köpa begagnat.
    /Robin Hedström
    http://www.robinhedstrom.se/

    Kommentar

    • Tenkare
      • May 2005
      • 2519

      #17
      Får bli så denna gång, nån måste vara dum och köpa nytt.
      Tittade lite på fotosidan innan.
      Blir väl till att spana lite mer där senare.
      Priser på blixtar varierade ju lite på börsen.
      Jag ska komma ihåg dig, har säker massor med ogenomtänkta frågor till senare.
      Neca eos omnes, deus suos agnoscet


      Min zon Min Tenkare

      Kommentar

      • Holymaco
        • August 2006
        • 33

        #18
        Håller med Robin

        Helt rätt det du säger... har ett 70-200 4 L till min och jag har inget att klaga på.

        Men det räcker ju inte riktigt till att få några bra närbilder på ett zoo tillexempel... eller i naturen heller för den delen.

        Vill du komma nära så är det isf typ 100-400 IS 4-5,6 L, min pappa har ett sådant och det är faktiskt grym skärpa i det trots zoomen... men då är det ju en annan prislapp på det också.
        Carpe diem - "Fånga karpen" --->

        Kommentar

        • Robin_Hedstrom
          • January 2005
          • 1818

          #19
          Ursprungligen postat av Holymaco
          Men det räcker ju inte riktigt till att få några bra närbilder på ett zoo tillexempel... eller i naturen heller för den delen.
          Då har du inte ansträngt dig särskilt mycket.
          Dessa tog jag utan att kliva innanför stängslen.
          Bifogade filer
          /Robin Hedström
          http://www.robinhedstrom.se/

          Kommentar

          • Holymaco
            • August 2006
            • 33

            #20
            Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
            Då har du inte ansträngt dig särskilt mycket.
            Dessa tog jag utan att kliva innanför stängslen.
            Nej det är möjligt... jag ser att du måste ha ansträngt dig något helt ofattbart för att kunna komma nära det skygga djuret geten...

            Sen finns det nog antagligen olika djurparker också, på skansen räckte mitt 17-85 till i de flesta fall faktiskt... men till att fota i naturen räcker inte 70-200, för isåfall så skulle nog inte naturfotografer inte släpa med sig sina 600+ mm objetktiv utan ta med ett sådant litet smidigt.
            Carpe diem - "Fånga karpen" --->

            Kommentar

            • Tenkare
              • May 2005
              • 2519

              #21
              Jag fick mitt objektiv för några dagar sedan, har inte hunnit testa det så mycket ännu pga barn och att jag håller på att bygga om i vårt atrie. Men jag är nöjd med bilderna.
              Jag var sugen på att testa ett 70-200 4L men efter att ha sett en del bilder tagna med ett sådant bla dina Robin, så lutar det åt att jag kommer att skaffa ett sådant lite längre fram.
              Macro ligger före på listan. Men jag vet inte om jag ska ha ett 60 eller 100?
              Fick tips av en person att köpa ett 60 och köra med ringar istället. Men jag vet inte.
              Macrot är tänkt till små kryp och annat. Men jag har fastnat för vad som rör sig i våra buskar och träd.
              Har lyckats ta en del (enligt mig) bra bilder med mina gamla kameror.
              Vad tycker ni? Finns ju även ett extremt macro men 13000 är jag inte sugen på att hosta upp. Och på beg. marknaden har jag bara hittat 100 macron.
              Neca eos omnes, deus suos agnoscet


              Min zon Min Tenkare

              Kommentar

              • Holymaco
                • August 2006
                • 33

                #22
                Ursprungligen postat av Tenkare
                Jag fick mitt objektiv för några dagar sedan, har inte hunnit testa det så mycket ännu pga barn och att jag håller på att bygga om i vårt atrie. Men jag är nöjd med bilderna.
                Jag var sugen på att testa ett 70-200 4L men efter att ha sett en del bilder tagna med ett sådant bla dina Robin, så lutar det åt att jag kommer att skaffa ett sådant lite längre fram.
                Macro ligger före på listan. Men jag vet inte om jag ska ha ett 60 eller 100?
                Fick tips av en person att köpa ett 60 och köra med ringar istället. Men jag vet inte.
                Macrot är tänkt till små kryp och annat. Men jag har fastnat för vad som rör sig i våra buskar och träd.
                Har lyckats ta en del (enligt mig) bra bilder med mina gamla kameror.
                Vad tycker ni? Finns ju även ett extremt macro men 13000 är jag inte sugen på att hosta upp. Och på beg. marknaden har jag bara hittat 100 macron.

                Om du har en 400D så blir ju faktiskt ett 100 mm 160 och ett 60 mm = 100 så ett 60 bör ju räcka. Med ringar så blir det ju ett så inåt helvete kort skärpedjup... vilket kan bli riktigt snyggt, men är väldigt svårt att hantera. Bästa är att som vanligt testa grejerna och se vad man tycker är smidigast... eller ger bäst resultat.

                Lycka till...
                Carpe diem - "Fånga karpen" --->

                Kommentar

                • Tenkare
                  • May 2005
                  • 2519

                  #23
                  Känner jag mig själv så slutar det väl med att jag köper båda och ringar. Och sen förbannar mig själv om varför jag köpte båda.
                  Nåja, får se om det finns någon man känner som har och kan låta en testa grejjerna.
                  Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                  Min zon Min Tenkare

                  Kommentar

                  • Holymaco
                    • August 2006
                    • 33

                    #24
                    Om du inte gjort det så kolla på www.cyberphoto.se och klicka på objektiv --- canon --- macro. Där har du både 60 och 100 som båda har fått "toppklass" och även några testbilder.

                    Sen är det ju lite hur du tänkt i framtiden, om du inte har tänkt köpa någon kamera med fullsensor t.ex 1D Mk II eller 5D t.ex så behöver du antagligen inte 100 mm. Men det är ju som sagt en smaksak.

                    Här är en länk till fotosidan om detta... man kanske behöver vara medlem det vet jag inte... men det är gratis iaf och kul sida att få lite inspiration ifrån.

                    Begrepp, teori, tillbehör och praktiska tips. Den här artikeln hjälper dig att ta närbilder.
                    Carpe diem - "Fånga karpen" --->

                    Kommentar

                    • Robin_Hedstrom
                      • January 2005
                      • 1818

                      #25
                      Om du frågade mig för ett halvår sedan skulle jag svarat 60mm helt utan att tveka. Idag tror jag du kommer att ha mer nytta av 90 eller 105mm.

                      Eftersom vi "vanliga dödliga" inte har fullformat så behövs inte argumenten om croppen på 1,6 eftersom vi inte vet om något annat. Har aldrig haft något att jämföra med.
                      Senast redigerad av Robin_Hedstrom; 24 May 2008, 17:18.
                      /Robin Hedström
                      http://www.robinhedstrom.se/

                      Kommentar

                      • Guy Palm
                        • March 2002
                        • 5720

                        #26
                        Det är fgörbjudet att annonsera i forumet, varför inte skicka ett PM angående detta ?
                        Guy
                        ,Poecilia,SKS,GOC,

                        Kommentar

                        • Tenkare
                          • May 2005
                          • 2519

                          #27
                          Som sagt jag kommer att försöka att testa båda objektiven. Innan jag bestämmer mig. Och Det kommer att dröja lite till innan jag köper, dels för att jag har slängt ut mer pengar än vad jag hade budgeterat för. Samt att min andra budget kommer gå åt till CR SSS och SSSS.

                          Och Guy har rätt. Det står i stadgarna att annonsering inom forumet är förbjudet och kan komma att "bötfällas" med 500 kr om jag inte minns fel.
                          Föreslår att du ändrar ditt inlägg Robin.
                          Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                          Min zon Min Tenkare

                          Kommentar

                          • Robin_Hedstrom
                            • January 2005
                            • 1818

                            #28
                            Ok, för mig är en annons något helt annat men det är ändrat.
                            /Robin Hedström
                            http://www.robinhedstrom.se/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...