Problem med D80 och SB600

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Problem med D80 och SB600

    Jag irriterar mig mer och mer på att det inte verkar gå att få D80'n att låta bli att använda inbyggda blixten för huvuddelen av exponeringen när man fotar med fjärrstyrd blixt.

    Sätter jag inbyggda blixten (i commander-läge) till "TTL" står den för sisådär 80% av exponeringen, oavsett om jag försöker kompensera (drar jag ner inbyggda blixtens output blir bilden bara mörk); ställer jag inbyggda blixten på "--" blir bilden nästan svart. Ställer jag externa blixten (i slavläge) på Manuell 1/1, dvs "fullt ös redlös", drar den ändå ned output så den inbyggda blixten står för 80% av exponeringen.

    Det är som om SB600'n avfyrade efter det att exponeringen redan är gjord, eller som om den oavsett inställning alltid bara agerar filler åt den inbyggda blixten.

    Så här var det INTE när jag körde med blixtsladd, förstås, utan detta är helt klart ett fall av att kameran försöker tänka åt mig.

    Så frågan är alltså: hur lobotomerar jag D80'an så den faktiskt gör som jag ställer in att den skall göra, inte som den tror att jag egentligen vill göra?

    Hur får jag kameran att inte strypa output från SB600'n, så SB600'n och inte den inbyggda blixten står för 100% av exponeringen, och den inbyggda blixten endast och uteslutande triggar SB600'n och inte alls bidrar till exponeringen?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Långås
    • December 2005
    • 1368

    #2
    Jag gör som du gör ovan men har inte samma problem. Jag kör externa blixten på full spruta. Inbyggda i kommandoläge, läge TTL, komp -3.0. Då får jag en exponering av kamerans blixt som knappt är märkbar.

    Du kan ju lätt kolla tajmingen genom att ta en bild på blixten...
    Mvh Peter

    Kommentar

    • Robin_Hedstrom
      • January 2005
      • 1818

      #3
      Jag vill ha NIKON!!!

      Har tröttnat på sladd...
      /Robin Hedström
      http://www.robinhedstrom.se/

      Kommentar

      • Robin_Hedstrom
        • January 2005
        • 1818

        #4
        Enligt Scott Kelbys bok Digital Photographer 2 så ska endast Grupp A (din off-camera-blixt) ha TTL. Den inbyggda ska stå på "--".
        Sen ska ju blixten vara inställd på Remote.
        /Robin Hedström
        http://www.robinhedstrom.se/

        Kommentar

        • doctor
          • August 2002
          • 300

          #5
          Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
          Jag vill ha NIKON!!!

          Har tröttnat på sladd...
          Min D200 ligger mest i väskan numera, den kan du få hyra!
          Min PBase
          Min Flickr

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av Långås
            Jag gör som du gör ovan men har inte samma problem. Jag kör externa blixten på full spruta. Inbyggda i kommandoläge, läge TTL, komp -3.0. Då får jag en exponering av kamerans blixt som knappt är märkbar.
            I komp -3 (på inbyggda, +3 på SB600) får jag en kraftigt underexponerad bild.

            Du kan ju lätt kolla tajmingen genom att ta en bild på blixten...
            Jo, den externa blixten avfyrar. Den bara automatiskt drar ned outputen för att inte dominera över den inbyggda. Nånstans finns en "den externa blixten är endast filler" inställning, och jag har tydligen slagit på den, men jag vete f-n var den sitter.

            Hmmm... Eller så är det ett metering-error. Det är vit sand i det akvariet, och SB600'n ligger på locket riktad nedåt. Men visst är det väl bara kameran som mäter exponeringen?

            @Robin: med inbyggda satt till "--" (dvs endast styrning av SB600'n) får jag en nästan helt svart bild. SB600'n drar ned output så exponeringen skall bli rätt med den inbyggda blixten... fast den inbyggda blixten är avstängd. Nån form av hjärnblödning är det på kameran.

            Börjar fundera på om jag kanske borde ta ur batterierna och nollställa alla inställningar. Börja om från början.
            Senast redigerad av Azur; 20 February 2008, 21:11.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Robin_Hedstrom
              • January 2005
              • 1818

              #7
              Är 600an rätt inställd då? Det verkar ju vara där "filler"-inställningen sitter.. känns det som i alla fall. Då den används som TTL så funkar den inte men körs den manuellt så funkar det eller?
              /Robin Hedström
              http://www.robinhedstrom.se/

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Fast det går inte att ställa in nåt på SB600'n när den körs som slav. Man ställer in kanal och grupp, och sen sköter kameran allt.

                I TTL om bägge är satt till "0" blir bilden rätt exponerad, men jag kan alltså inte eliminera den inbyggda blixten ur exponeringen. Sätter jag inbyggda till "--" feglyser SB600 och ger en nästan svart bild, och står inbyggda på TTL spelar det ingen roll vad jag ställer in SB600'n på, den anpassar sin output så den inbyggda skall dominera.
                Det verkar alltså som om kameran försöker ge "företräde" för den inbyggda blixten, dvs ju mer jag drar ned outputen från den inbyggda blixten desto mindre output ger också SB600 och vice versa.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Robin_Hedstrom
                  • January 2005
                  • 1818

                  #9
                  Måste vara något fel på kameran då.. så ska det ju inte vara.
                  /Robin Hedström
                  http://www.robinhedstrom.se/

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Jag reset'ade kameran, och gick sen igenom hela Ken Rockwells "inställningsskola" för D80 och nu funkar det!

                    Jag har fortfarande ingen aning om vad det var för inställning jag hade fuckat upp, dock.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Robin_Hedstrom
                      • January 2005
                      • 1818

                      #11
                      Skönt att det löste sig. Men nu blir du ju än farligare i fototävlingen!
                      Full blixtautomatik - trådlöst.
                      /Robin Hedström
                      http://www.robinhedstrom.se/

                      Kommentar

                      • doctor
                        • August 2002
                        • 300

                        #12
                        Bra att det löste sig, min sb800 vägrade lysa som jag ville när jag stod ute på bilsportmässan i höstas men då räddades jag av en reset av blixten. Dock så stod jag och rev mitt hår en stund innan jag chansade på hur man gjorde och lyckades. När jag kom hem upptäckte jag att det stod ju faktiskt på den lilla flärpen man använder för att vinkla ner ljuset. Gah! Den hade jag ju haft infälld i blixten hela tiden.
                        Min PBase
                        Min Flickr

                        Kommentar

                        Arbetssätt...