Blixtljus dåligt för fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • knaperstekt
    • August 2007
    • 77

    Blixtljus dåligt för fiskar?

    Hej!
    Jag fick en idé om att ta kort på min kampfisk i en klassisk guldfiskskål (han bor självklart i ett "riktigt" akvarium och inte en skål).

    Jag tänke göra som så att jag tar vatten ur akvariet direkt till skålen och stjälper i lilla kampfisken däri. Sedan t'nkte jag ställa den mot en fond och plåta med studioblixtar.
    Jag har möjlighet att låna hem studioblixtar från min skola, så jag kan se till att plåtningen går fort så att tempen inte sjunker eller så.
    Enda problemet jag kan tänka mig är att han kanske blir skadad på något sätt av de starka blixtarna? Kankse får synsvårigheter eller något...
    Haha, det låter lite löjligt kanske, men någon som vet ifall det är riskfyllt att göra detta?
  • patdah
    • November 2007
    • 659

    #2
    Njae... ute i naturen slår som bekant blixten ner lite då och då... och det har väl ingen dött av...

    Jag har faktiskt inte en aning men jag vet att det finns dom som "simulerar" regntid med täta vattenbyten och fotoblixtar för att locka vissa fiskar till lek... jag tror dock inte att det är mer farligt för en fisks ögon än vad det är för exempelvis katter och liknande djur med bra mörkerseende.
    /Patrik

    I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      De flesta fiskar reagerar inte alls på blixtar, det är mestadels en del små & mycket snabba fiskar som hinner reagera, och även då reagerar de svagt.
      Dvs fota din kampfisk du, inga problem.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • abbimicke
        • May 2007
        • 599

        #4
        Visa gärna bilder sen
        http://kiwi.msun.se <- blogg

        Kommentar

        • knaperstekt
          • August 2007
          • 77

          #5
          Det låter ju prima. Jag får se till ta några bilder (:

          Kommentar

          • Robin_Hedstrom
            • January 2005
            • 1818

            #6
            Jag känner en kille som råkade ta död på två Xenotilapia nigrolabiata "red princess" genom att försöka fota dem med blixt. Dessutom var det den "dyra" varianten Fire line som är bra mycket ovanligare (och framförallt mycket dyrare runt 2000kr/st).
            /Robin Hedström
            http://www.robinhedstrom.se/

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              No offense Robin, men jag är faktiskt skeptisk. Jag har aldrig sett någon fisk gripas av panik vid blixtfotografering. Inte av blixtarna i alla fall, kameran själv har alltid skrämt dem betydligt mer än blixten.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Robin_Hedstrom
                • January 2005
                • 1818

                #8
                Det är för mig en trovärdig källa och jag tror honom. Jag vet att Xenotilapior är otroligt ljuskänsliga och hoppar lätt ur eller bryter sig när de hoppar upp i täckglaset, när akvariebelysningen tänds eller släcks.
                Det gick bra att fota före och efter utan blixt förövrigt.
                /Robin Hedström
                http://www.robinhedstrom.se/

                Kommentar

                Arbetssätt...