Danmarks Akvarium, mina kort :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    Danmarks Akvarium, mina kort :)

    Jag och min sambo var på Danmarks Akvarium lite norr om köpenhamn i helgen. Jag är absolut ingen stjärnfotograf och har bara en gammal Canon Powershot A520 kompaktkamera.. Fiskarna rör ju på sig hela tiden, men en del fina kort blev det iallafall. Min favorit är (såklart) den gula kofisken som är längst ner till vänster i albumet, älskar dessa!

    Klicka här för att se bilderna.

    Fler bilder på Kofiskar (google)

    / Ebba
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    #2
    Var ju bra bilder. juh!
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Vilka härliga bilder! Kul att du länkade!
      Jag tycker Kattfisken är jättesöt!

      Här var fina exempel på Scalaremiljöer, framför allt höjden i vattnet - detta talas det ju ganska ofta om här i div. trådar.

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Tack för era kommentarer!

        MaxB: Menar du havskatten eller kofisken, eller någon annan fisk :P

        Jag kan inte namnet på många av dem jag fotade tyvärr.
        / Ebba

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #5
          Ett av akvarierna (det med närbild på skalarer) hade skalarer som var 15 cm "på höjden", men akvariet i sig var säkert 2,5 meter brett, 2 meter högt och 1,5 meter djupt.

          De skalarer som är i akvariet med "blandade akvariefiskar" var mycket mindre, cirka 5 cm höga. Men det var häftigt att se de riktigt stora skalarerna.
          / Ebba

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av toccata
            Tack för era kommentarer!

            MaxB: Menar du havskatten eller kofisken, eller någon annan fisk :P

            Jag kan inte namnet på många av dem jag fotade tyvärr.

            Halloj Ebba!

            Ja, jag menar ju Havskatten (jag skrev fel i förra inlägget) - jag tycker hon/han är riktigt snygg!

            Appr. Scalarer, det är helt enormt häftigt att kolla in de stora karen med Dicsus och Scalare här i stan på Universeum också - en mäktig känsla.
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 November 2007, 13:48.

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              Ja, anledningen till att jag skrev "Havskatt - en ful en" i galleriet är bara för att jag tycker det ser ut som en riktig fuling, typ en sur gammal gumma :P Men visst är det en häftig fisk på alla vis!
              / Ebba

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                #8
                Fina bilder, favoriten är helt klart:
                De gamla muränagubbarna snackar

                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Toccata skrev:
                  "Ja, anledningen till att jag skrev "Havskatt - en ful en" i galleriet är bara för att jag tycker det ser ut som en riktig fuling, typ en sur gammal gumma :P Men visst är det en häftig fisk på alla vis!"





                  Jag förstår precis hur du menar.
                  Ja, dom är riktigt häftiga.

                  Kulfiskarna är också himla söta! Den där Kofisken (kalls koffertfisk också... tror jag...) är fantastiskt fin!
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 November 2007, 14:39.

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #10
                    Hehe, ja jag var tvungen att göra något åt bilden med muränorna för de såg verkligen ut som två gamla gubbar som snackade skit

                    Enligt Wikipedia:
                    "Koffertfiskar (Ostraciidae) är en familj i ordningen blåsfiskartade fiskar. Sammanlagt omfattar familjen koffertfiskar omkring 30 arter, fördelade på sex släkten, som förekommer i Atlanten, Indiska oceanen och Stilla havet."

                    Kofiskar är bara en art/ett släkte inom denna fiskfamilj, det finns massor. Men alla är jättesöta!
                    / Ebba

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Ursprungligen postat av toccata
                      Hehe, ja jag var tvungen att göra något åt bilden med muränorna för de såg verkligen ut som två gamla gubbar som snackade skit

                      Enligt Wikipedia:
                      "Koffertfiskar (Ostraciidae) är en familj i ordningen blåsfiskartade fiskar. Sammanlagt omfattar familjen koffertfiskar omkring 30 arter, fördelade på sex släkten, som förekommer i Atlanten, Indiska oceanen och Stilla havet."

                      Kofiskar är bara en art/ett släkte inom denna fiskfamilj, det finns massor. Men alla är jättesöta!
                      Toppen Ebba! Good info!

                      Man lär sig nya grejer varje dag på detta stället!

                      Kommentar

                      • JEK
                        • March 2007
                        • 1467

                        #12
                        Fina bilder. Blandt mina favoriter på Danmarks akvarium ar slamkryparna. Tycker dom ær så søta och roliga Den europæiska malen och jættesalamandern ær också hæftiga. Det høga scalarakvarium ær också riktigt fint. Tanganyikaakvariet dæremot tycker jag ær ganske fult. Sen ær det ju lite synd at det ær så många repor i glasen.
                        Mvh.
                        Johan - akvarielös!

                        Kommentar

                        • toccata
                          • January 2004
                          • 1238

                          #13
                          Är det du som skrivit artikeln om Danmarks akvarium här på Zoopet?

                          Ja slamkryparna är verkligen roliga, de åmade sig upp från sin lilla vattenpöl och ner i leran flera gånger. Jättesalamandern var också häftig, har många fler bilder men de blev lite suddiga så jag lade inte upp dem.

                          Håller med om att Tanganyikakvariet var lite trist. Men jag är inget ciklid-fan ändå så det gjorde inte så mycket.

                          Jag antar att de inte har råd att reparera glasen... Men inträdet har höjts nu också, kostade 90 danska kronor att gå in och det är 110 kronor! Jag tycker ett rimligt pris vore cirka 80 svenska kronor.

                          Men fina fiskar var det iallafall

                          Mest synd tyckte jag om havssköldpaddan, den såg så olycklig ut, simmade fram och tillbaka längs glaset.... Sådana kan de för min del strunta i att ha inhägnade! Det var ledsamt att se den.

                          MaxB: Tacka inte mig, tacka Wikipedia. Finns nog ingen bättre och mer intressant sida än den
                          / Ebba

                          Kommentar

                          • JEK
                            • March 2007
                            • 1467

                            #14
                            Är det du som skrivit artikeln om Danmarks akvarium här på Zoopet?
                            Nej, hurså

                            J
                            a slamkryparna är verkligen roliga, de åmade sig upp från sin lilla vattenpöl och ner i leran flera gånger. Jättesalamandern var också häftig, har många fler bilder men de blev lite suddiga så jag lade inte upp dem.

                            Håller med om att Tanganyikakvariet var lite trist. Men jag är inget ciklid-fan ändå så det gjorde inte så mycket.

                            Jag antar att de inte har råd att reparera glasen... Men inträdet har höjts nu också, kostade 90 danska kronor att gå in och det är 110 kronor! Jag tycker ett rimligt pris vore cirka 80 svenska kronor.

                            Men fina fiskar var det iallafall

                            Mest synd tyckte jag om havssköldpaddan, den såg så olycklig ut, simmade fram och tillbaka längs glaset.... Sådana kan de för min del strunta i att ha inhägnade! Det var ledsamt att se den.

                            MaxB: Tacka inte mig, tacka Wikipedia. Finns nog ingen bättre och mer intressant sida än den
                            Dom ska snart bygga ett helt nytt och større Danmarks akvarium så dom gør nog inget mera med det gamla...
                            Mvh.
                            Johan - akvarielös!

                            Kommentar

                            • toccata
                              • January 2004
                              • 1238

                              #15
                              Nej för även i den artikeln stod det att glasen var repiga (som en negativ grej liksom), så därför tänkte jag att det kanske var du

                              Aha, visste inte att de skulle bygga nytt, det förklarar ju saken
                              / Ebba

                              Kommentar

                              Arbetssätt...